Vilket Linux använder ni?
Som rubriken lyder, vilket Linux använder ni?
Jag har Sun VirtualBox och har laddat ned Ubuntu, Fedora samt Mandriva.
Anledningen jag frågar är för att jag håller på med programmering och försöker skapa program som fungerar på linux och därmed vill jag veta vilka linux varianter som används.
Skriv gärna varför ni använder just den linux versionen ni har.

Ubuntu (10.04, 9.10 och 9.04 – har inte uppgraderat på alla datorer än).
Använder det för att det var den första jag provade (7.04) och den var tillräckligt bra för att jag skulle börja att rota i det. Man är väl lite lat och när man testar något annat känns det som att man måste börja från början i vissa avseenden, exempelvis lära sig andra pakethanterare och sådant.
Gillar Gnome också, vilket då är ytterligare en anledning till att jag håller fast vid Ubuntu.
Har även kört Mandriva ett tag (2008.0 och 2008.1) och den var trevlig, men det föll på att jag behövde ett program som jag gjort mig lite beroende av i Ubuntu och som inte fanns i Mandrivas programförråd. Tyckte det var lättare att slänga in Ubuntu även på den datorn så har jag ju dessutom samma i alla datorer. Blir mer enhetligt…
En av mina datorer, den jag använder mest, kör jag Dual Boot i: Ubuntu 10.04 och OpenSUSE 11.2 (med KDE). Tänkte använda OpenSUSE enbart för filmredigering (Kdenlive) men det har inte blivit av, så jag bootar nästan aldrig till OpenSUSE. Vill inte blanda in för mycket KDE-tjafs i Gnome-miljön, även om jag vet att det går utmärkt. Det är väl en av de fåniga principer jag har, antar jag.
Kör numera 100% Linux på alla datorer (av de som jag använder alltså – har en gammal halvtrasig burk i förrådet med Windows 98 på samt en lös hårddisk med Windows XP i Dual Boot med Ubuntu 8.10 som jag teorietiskt skulle kunna boota ifrån, men det har bara hänt i experimentsyfte hittills).
Ja, det var nog allt jag kom på att nämna som har lite med ämnet att göra…
Kanske ska tillägga att jag är lite emot Ubuntus 6-månaders uppgraderingscykel. Anser att man ska släppa en uppgradering när den är färdig, inte när det gått 6 månader. Detta kanske leder till att jag lämnar Ubuntu på sikt, men just för tillfället känner jag inte att det finns något som jag hellre skulle vilja köra. Men utvecklingen står ju inte still, det händer massor i Linux-världen just nu, så det ska bli spännande att se vad framtiden har att bjuda.
Debian Lenny på webservern (headless), Puppy (just nu 5.0) och Backtrack 4 lever på varsin USB-sticka, openSUSE 11.2 på fil- och printerservern (fungerar också som arbetsstation för lite tyngre arbeten, typ 3D-renderingar). openSUSE 11.2 och Ubuntu 10.04 dualboot på min förstahands-laptop, bootar mest in i openSUSE men gillar nya Ubuntu (nyhetens behag, vet att jag tröttnar på Ubuntu med tiden), Arch och Debian Lenny i dualboot på min andra laptop.
Sen har jag Vbox på 1:a lapen och testar lite olika versioner emellanåt samt likadant på filservern, just nu har jag PCBSD där men det varierar med vad jag blir nyfiken på.
Så sammanfattningsvis mestadels openSUSE för det vardagliga, Debian för webservern och sen vad helst jag blir nyfiken på.
Jag har dock en fundering gällande openSUSE. Vad är det för skillnad på att ladda ned Live GNOME och Live KDE? Live vet jag står för att du kan köra direkt från skivan och sedna installera ifall man vill och att det dessutom får plats på en CD. GNOME och KDE? vad är det?
Vilka distar som används? Tja, alla, annars skulle de inte finnas. Du kan ju bilda dig en uppfattning om vilka som används mest och är störst på Distrowatch, har sett andra försök till statistik också. Annars brukar det inte vara något stort problem att få programmen kompatibla på de flesta olika distarna, kompilerar man själv är problemet i stort sett obefintligt. Ska du skapa färdiga paket har du mer jobb såklart.
Kolla detta också: http://en.opensuse.org/Build_Service
Arbetar just nu med Java, men är öppen för annat. Är mest insatt i VB och C# som tyvärr inte finns till Linux.
Gnome och Kde är olika skrivbordsmiljöer. Jag rekommenderar KDE till openSUSE helt klart. Du kan byta även efter du har installerat med den ena eller andra. Eller köra båda… Så är det med Linux… massor av fria val :)
C#? Då ska du kolla på Mono: http://www.mono-project.com/Main_Page
#6 ok, tack. När jag installerade Fedora så valde jag KDE för detl iknar windows miljön mer.
#7 blir bara förvirrad utav sidan, vet ej vad jag ska ladda ned utav det.
"MonoDevelop
An open Source C# and .NET development environment for Linux, Windows, and Mac OS X"
Rutan i mitten, download, sedan stable release, eller såklart betan om du känner för det
, jag säger som Håkan: Iiinga konstigheter.
#9 tackar, det hjälpte en hel del. Tyvärr så kan jag enbart skapa program till Linux och inte Mac OS.

Ubuntu här också, 9.04 med Gnome än så länge.
Har Exton-Puppy på sticka också.
Debian Sid på mina servrar och Ubuntu på 2 bärbara varav en mini. Funderar på att testa Mint på minidatorn.
#8: Vad olika det kan vara. En av anledningarna till att jag valde Gnome var att det inte liknar Windowsmiljön så mycket… Numera spelar det ingen roll vad det liknar, men nu är jag ju inkörd på Gnome så nu är det mest därför jag fortsätter med det…
Men visst finns det saker jag gillar bättre i KDE, exempelvis att det är enkelt att ha olika bilder på de olika skrivbordsytorna – det lär gå i Gnome också, men då får man installera något ytterligare, tror jag. Det känns inte tillräckligt viktigt för att jag ska göra det, dock…
Gnome, KDE, Xfce, LXDE och allt vad de heter är alltså skrivbordsmiljöer (”DE” i exempelvis KDE och LXDE brukar vara en förkortning av ”Desktop Environment” och just KDE lär betyda ”K Desktop Environment”… och de flesta KDE-applikationer brukar ha namn som börjar på K, exempelvis Kdenlive, KOffice och så vidare).
Utöver detta kan man också installera alternativa fönsterhanterare och fönsterdekoratorer. Själv använder jag en fönsterhanterare som heter Compiz-Fusion som brukar finnas förinstallerade i de flesta större distributioner. Dock måste man oftast installera ett program för att göra inställningarna manuellt (från förråden), exempelvis ”Compiz-Config Settings Manager” (”CCSM”). Med Compiz-Fusion har man tillgång till en hel del 3D-effekter, en del av dem enbart flashiga, andra rent av användbara. Det där med att ha olika effekter när man stänger ett fönster, de kan exempelvis brinna upp, är ju mer eller mindre meningslöst, men det finns annat också.
Som standard i Ubuntu brukar man använda en fönsterdekorator som heter Metacity, om jag inte minns fel. Det finns dock alternativ även till detta och själv använder jag en som heter Emerald. Man kan göra ganska många inställningar med den, exempelvis olika färger och motiv i fönsterlisten, genomskinlighet och lite allt möjligt. Egentligen lite för mycket för att man ska orka ställa in allting, men det är ju en smaksak. Emerald finns i Ubuntus vanliga förråd.
Nåja, det var lite ytligt om skrivbordsmiljö, fönsterhanterare och fönsterdekorator.
Suse 11.3 Milestone 6. Vi använder alla Suse på våra datorer hemma här, men övriga kör ännu med suse 11.2. Stabilt och bra tycker vi (vi = jag (mamma) och pappa med 2 tonårsdöttrar) Då och då testar vi andra linuxdistar som vi vanligen tankar hem från Exton.net Vi här hemma vill nog alla hävda att om man en gång har vant sig vid linux så stannar man kvar där.
/Désirée