problem med filmklipp
Hej!
Försökte ladda upp ett filmklipp på youtube idag, men lackade ur när det skulle ta drygt 7 timmar att lägga upp den.
Fick den "briljanta" idéen att jag skulle lägga upp halva klippet, tänkte att det borde ju gå fortare ("endast" 3,5 timme) sagt och gjort… Öppnar filmen i windows movie maker för att halvera den. Men det går inte!! Enligt WMM så är det bara ett ljudklipp. Ljudet finns alltså med men rutan är svart, inga bilder i sikte.
Hjälp, hjälp, hjälp… Funkar min teori att det bör gå fortare att få upp klippet på youtube om jag delar klippet på hälften? Isåfasll, hur ska jag bete mig för att WMM ska förstå att detta är en film och inte en ljudfil?
Min videokamera sparar ner alla videofiler som MOD-fil, har det ngn betydelse?
Filmen i sin helhet är drygt 300MB
Någon?
Frågan är ju om wmm klarar av MOD-formatet, först och främst bör du konvertera om till wmw eller mpeg vilket är både lättare för wmm och youtube att hantera. Dessutom bör du tänka på att youtube har en gräns på tio minuter på sina filmer.
filmen är bara 5 minuter lång. Nu ligger den uppe iaf, satte igång uppladdningen i morse så fick den jobba hela dagen medans jag var på jobbet =)
Har provat att döpa om filen till en massa olika men samma resultat. Ljud men ingen bild inne på wmm
Om jag inteh ar fel så är MOD ett gammalt ljudformat som man använde på spel ca 15 år tillbaka i tiden. Men som sagt, att konvertera om dem är lämpligast för att du skall kunna redigera dem.
#4 jag har döpt om den till mpeg, så går jag in på egenskaper så står det nu filformat: MPEG
Men det fungerar iallafall inte på wmm. Den tror fortfarande att det är en ljudfil.
På media player fungerar det utan problem dock
du kan inte döpa om, du måste konvertera om med hjälpa utav ett program
Vissa filer kan man döpa om, men det är mest när det gäller exempelvis .mpg ? .mpeg och sådana saker. Detta är mest kritiskt i Windows. Har själv i Linux provat att lura systemet genom att byta .JPG mot .MP3 eller om det var tvärt om, men filen öppnades i rätt program ändå och gjorde rätt sak.
Men att byta filändelse ändrar som sagt inte vilka kodekar som används. Vet inte hur det är i Windows, men formodligen som i de flesta andra operativsystem, att när man högerklickar på en mediafil och väljer Egenskaper så finns det en flik där som visar vilka kodekar som använts.
Tänk också på att alla konvertering försämrar kvaliteten på ett eller annat sätt, så om det finns andra sätt att komma runt problemet så är det att föredra ur kvalitetssynpunkt. Och framför allt, har du konverterat till ett format och sedan vill ha den i ett tredje format, så använd originalet igen som källa. Kopia på kopia är sällan en bra idé.
Det är fliken information du ska titta under.