Excel skrivskyddar sig själv
jag har några ark jag dagligen arbetar i och updaterar. på sistonde har de börjat skrivskydda sig själv, automatiskt.
så varje gång måste jag spara dem som en kopia, ta bort den gamla och döpa tillbaks till ursprungsnamnet, lite drygt.
vad kan detta bero på?
har win xp och office 2007
Det finns ju lite olika format att spara i, har du testat att spara det i något av de andra? Det är ingen förklaring till varför det skrivskyddar sig men kanske kan avhjälpa felet tills vidare.

Var sparar du ditt ark?
Till en vanlig hårddisk, en nätverksdisk eller till en yta på en webbplats?
Vet att det finns problem i vissa Office versioner att när man sparar ner till en webbsida (t ex SharePoint mfl) så kan filen få en skrivskyddsflagga satt.
Detta kan man vanligtvis avhjälpa genom att gå till katalogen
C:\Documents and Settings\[userid]\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.MSO
Du måste skriva in hela sökvägen i utforskaren inkl content.mso eftersom detta är en dold katalog som inte visas om man försöker navigera dit.
När man öppnar en Office fil från en webbplats sparar Office alltid en kopia i denna katalog medans du arbetar med filen. Här finns en bugg i Office som gör att filen ibland får en skrivskyddsflagga satt.
Rensa alla filer där.
#2 Man kan också i Mappalternativ ange att dolda filer och mappar skall visas så blir det lätt att hitta dit via musklick

#1 jag sparar i .xlsx - den senaste tror jag det är. körde en tidigare variant förr .xls men filerna blev mkt större då.
#2 jag sparar till C: på en stationär dator. så det är väl inget problem?
tack för era svar!

#3 tyvärr räcker det inte med att ange att dolda filer skall synas för denna speciella mapp. Du kan navigera ända fram till internet files men sedan ser du ändå inte content.mso. lägger du däremot till content.mso efter internet files så dyker mappen upp.

#4 C disken bör fungera. När filen är skrivskyddad gå in på C disken och högerklicka på filen och titta på om den fått skrivskyddsflaggan satt. Det borde den inte. Om den ändå är det så bocka ur den och testa igen för att se att den inte öppnas i skrivskyddat läge därefter.
En fil får normalt skrivskyddsflaggan om man lagt in den på sin dator från t ex en CD skiva.

#6 tack för dina svar!
igår var den skrivskyddad, jag stängde ned, kollade om den blivit ibockad men det var ingen bock i skrivskyddet! skumt!