Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 6379 ggr
[Dandelion1000]
5

behöver ominstallera min dator

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig att säga hur jag gör för att ominstallera min dator. Jag använder windows XP

Inkanyezi
0

Det viktigaste, som du ska göra först innan du sätter igång att ominstallera, är att ta en backupp på allting som du vill spara från datorns hårddisk. Alla bilder och alla filer som är dina egna, och som du vill ha kvar. Allting som finns på hårddisken kommer att försvinna när du installerar om systemet.

Om du avser att ha Windows XP igen och har installationsskivor till XP och till alla program som du använder, så är det egentligen bara att sätta igång att installera, efter att du har tagit en backupp på allting som du vill spara.

Om du inte har installationsskiva för Windows XP, så kan du inte ominstallera det systemet. Då gäller det i första hand att fixa en sån skiva. Du behöver också en verifieringskod till skivan för att kunna installera, licensnyckeln.

Om datorn är levererad med XP från början lämpar den sig troligen inte för senare versioner av Windows, eftersom de har högre systemkrav. Om du då inte kan få tag på Windows XP kan en lösning vara att i stället använda Linux på datorn, exempelvis distributionen Ubuntu. Den kan man hämta gratis från nätet och den innehåller de flesta programmen som man behöver. Andra program kan hämtas fritt från nätet.

[Dandelion1000]
0

#1 förlåt men jag menade att jag skulle radera hårdisken först sen ominstallera windows xp.. kan du hjälpa mig me det?

Inkanyezi
0

Har du installationsskiva och licensnyckel för Windows XP?

Zepp
1

Det brukar sitta en etikett på datorn med licensnyckeln!

Har man en märkesdator så brukar det finnas en recoverydisk som återställer datorn i samma skick som den var när man köpte den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tom-B
0

Recoverydisk förekommer långt ifrån alltid längre.

Min två månader gamla Compaq-dator, och även en två år gammal Acer hade ingen Recovery. Det får man skapa en själv. Och man bör inte glömma att göra det ett av det första.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Zepp
0

Det kan nog var som så numera.. och som regel kan man tanka hem recoverydisken från tillverkarens hemsida.. så sparar de någon krona!

guraknugen
0

På min bärbara, den jag använder nu exempelvis, fanns en återställningspartition som var dold. Ingen skiva medföljde över huvud taget. Ingen för Windows i alla fall, möjligen någon med drivrutiner till något.

Nu har jag bytt hårddisk sedan dess, men ändå, det var så från början i alla fall. Kanske är det likadant för trådskaparen? Har en gammal Packard Bell Easy Note (vilket jävla tönt-namn på en dator, förresten) från 2006…

Inkanyezi
0

När det finns en EISA-partition kan man stoppa in recovery-skivan från vilken dator som helst med samma system, så det är därför man kan tanka hem en från en del tillverkare. Installationen hämtas då från den dolda partitionen, där allt som ingår i en installationsskiva finns. Om licensnyckeln behövs ska den stå någonstans på datorn på en etikett. Återställning tar bort allt som har installerats eller sparats på hårddisken sedan datorn var ny, så att den återställs till nyskick. Det betyder också att uppdateringarna försvinner, så att man måste installera dem igen. Också drivrutiner som är specifika för datorn försvinner, så det är bäst att ta hem datortillverkarens drivrutiner och bränna på en skiva innan man startar återställning. När sedan systemet är installerat får man installera drivrutinerna på nytt.

[Dandelion1000]
0

#3 jag tror du har missförståt mig. det jag behöver hjälp med är att radera hårdisken inget annat.

Zepp
0

Gör du en total ominstalation formateras disken om.. plus att den lägger in ursprunligt operativsystem!!

Enklare än att radera hårddisken är att montera ut den och slänga den??

Inkanyezi
0

#9 Kanske det är på sin plats att du förklarar varför du vill radera hårddisken.

Om man gör det, så kan datorn inte startas sedan, om man inte stoppar in en startbar systemskiva i någon av de flyttbara enheterna. För att datorn senare ska kunna startas från hårddisken måste ett system installeras. Det är vad som menas med ominstallation eller återställning. En återställning raderar alla data på hårddisken unom själva systemet, som återställs till det som levererades, med undantaget att på en del datorer inga drivrutiner som är specifika för datorn finns kvar.

Om du däremot bara vill radera alla användarfiler, så är det inte att radera hårddisken, utan att radera användarfilerna. Så förklara gärna vad du har tänkt dig att göra med datorn, och vad som ska finnas kvar när du är färdig.

Hawknestgrove
0

Då ställer jag en liten dum följdfråga här. JAg har precis gjort en hel ominstallation. Bad min datordoktor att snälla, jag vill lära mig att göra det helt själv.. HAn var otålig och kunde inte vänta på mig, så hur gör man steg för steg? KAn bara säga att min dator blev underbar efter det. Jag har alltså ett fullt lagligt Xp med cdskiva och licensnyckel. ÄR det bara att stoppa i skivan och sitta och vänta ? Please, förklaring på en nivå som passar en femåring, tack……Ja, jag sparade alla mina dokument på extern hårddisk. det enda vi missade, så var det min mail på Microsoft outlook, men det lever jag med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zepp
0

Eh.. ja man stoppar in skivan och sen gör man de val som programet frågar om!

Det rent manuella är altså inget problem.. det en del har svårt för är att förstå frågorna som dyker upp på skärmen!

Om du nu har en så snäll person som hjälper dig så kannske du skulle passa på och göra en ominstalation själv innan du hunnit lagra för mycket på disken!

Zpookey
0

Det är nog helt omöjligt att ge dig en korrekt steg-för-steg guide för hur du ska installera ditt XP eftersom att vi inte har en aning om vad du har för dator, moderkort, grafikkort, nätverkskort etc, etc, etc.
Att bara installera XP är i stort sätt bara att klicka nästa, nästa, nästa…men drivrutiner till hårvaran i din dator är en helt annan femma….och chansen är stor att din installation inte kommer att fungera utan att först ha installerat alla drivrutinerna.

Hawknestgrove
0

Ok, hur gör man då med en laptop som är fabrikstillverkad? Siemens….

Zepp
0

För det första.. vet du om du har eller kan få tag i original instalationsskiva till din dator.. eller något som brukar kallas för recovery?

Så länge du inte har bytt några komponenter i datorn så skall recoveryn återskapa allt såsom det var när du köpte den!

Det är inte svårt.. men det gäller att man vet vad man gör helt enkelt!

Det är betydligt vanskligare att sitta hemma med  den endaste dator man har tillgång till och ominstalera den och sitta med flera.. har man tillgång till flera kan man alltid surfa till tillverkarens sida och hämta hem drivare och annat om det skiter sig!

Hawknestgrove
0

Ok tack. Har med två tre skivor så jag får väl ta och kolla lite… Har liksom inget viktig tpå den….men den behöver storstädas….

Zepp
0

I stället för att ominstalera ta och städa,, det e betydligt enklare!

Hawknestgrove
0

Men jag vill kunna…..

Zepp
0

Det är som sagt inte alls märkligt.. utan det handlar bara om att du vet vad du gör, och att du vet att du har alla skivor du behöver hemma!

Kommer ihåg när man fick instalera Msdos och win 3.1 själv för första gången.. det var många frågor man inte visste hur man skulle svara på men det var bara att instalera om ett antal gånger innan man fattade!

Vad har du för skivor??

NaimaG
0

Vill du radera alla dina dokument, program osv från hårddisken? Skall man krångla till det så är det bara att avinstallera allt du vill avinstallera, Radera de dokument du vill ha raderade och kör diskränsning för att få bort temporära internetfiler o.dyl.

Hårddisken är stor så jag vet inte riktigt vad på hårddisken du vill ha bort och vad du vill ha kvar.

Zepp
0

Ett underskattat sätt att lära sig "how to do" är att läsa manualerna man fick med sin dator.

Och om det inte hjälper så surfar man till tillverkarens sida och hämtar hem ännumera manualer där det oftast beskrivs ytterligare hur man gör i olika andra situationer!

Det bästa med dessa märkesspecefika manualer är att man får reda på om det är något speciellt som man skall göra med just den datormodellen man har.. det kan skilja på småsaker mellan olika märken och modeller!