Oskyddat trådlöst nätverk
Jag använder Netgear trådlöst till våra datorer. Jag installerade det inte själv. Den som gjorde det tyckte att jag kunde ha oskyddat. Jag kunde inget då och tänkte att det går väl bra.
Jag tycker nu att det inte känns bra med oskyddat..
Om jag nu vill ha krypterat måste jag installera om Netgear då ?
Ska den nuvarande Netgear avinstalleras först ?
Finns det annat sätt att kryptera så här i efetrhand ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Kolla din instruktionsbok. Det är bara att logga in i routern och ange en nyckel och sedan samma nyckel i din dator. Logga in på routern gör du i din webbläsare på typ 192.168.0.1, men kolla din instruktionsbok för bättre beskrivning
Du ska aldrig ha oskyddat nätverk! Har du en hackers som granne kan han leva på din internetuppkoppling och dela med sig piratkopierade program etc och du åker dit på det. Dessutom kan han hacka sig in i din dator. Varningens ord bara.

Och det allra första man ska göra är att åtminstone sätta ett lösenord på WiFi, så att ingen annan går in och gör ändringar. Om det redan har skett, är det bästa att trycka återställning (minst 10 sek) och sedan sätta upp routern igen. Man har WiFi avstängt helst när man sätter upp den. På Netgear brukar det vara en knapp. Man kopplar datorn med kabel medan man gör alla inställningar.

Ja Netgear har Http//:192.168.0.1 som adress.. det står på routern någonstans!
Dina grannar tycker säkert det är bra att du har oskyddat så de kan surfa gratis på ditt abonemang!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 det har jag faktiskt gjort en gång då BBB-modemet inte fungerade och vi var tvungna att skicka in den. Två veckor utan modem i slutet av månaden… måste ju betala räkningarna. Olyckligtvis hade en granne oskyddad nätverk och det räkte för att betala räkningarna. Dock en vecka senare hade den sattit igång skyddat nätverk.
Det jag gjorde var inte till någon skada, men det finns dem som utnyttjar det hela till max och vill gärna förstöra.
Detta var dock för flera år sedan och idag skulle jag aldrig göra om det. Jag skulle fråga ifall jag fick låna datorn istället.
Nu är allt klart.
Jag tittade på video från Post o Tlestyrelsen ang. säkerhet med trådlöst.
Där rekommenderar man att jag ska byta anv.namn och lösenord samt "enable remote management"
Någon med Netgear som kan lotsa mig rätt. Jag ahr letat men hittar det inte.
När du har netgear så följer med en installationskiva. Du måste ha den installerad för att kunna göra ändringar.
OK det är så - då ska jag in med min CD.
Tack för hjälpen.

Och det är inte Enable du ska göra med remote, men Disable.
Du ska alltså inte tillåta att man ifrån nätet gör inställningar i modem/brandvägg/router. Den är normalt inställd på att inte tillåta det, så ändra inte den inställningen om du inte absolut vill kunna sitta någon annanstans i världen och göra inställningar.
OK jag trodde jag skulle göra valet själv att inte tillåta. Då är det som det ska.
Tack för hjälpen.
problemet är löst.
Även om du nu löst ditt problem och är nöjd och glad med det kan det vara intressant för andra att veta hur du löste problemet. Vissa som undrar saker söker först på olika forum (och andra ställen, exempelvis google…) efter trådar som behandlar samma problem och då kan det ju ibland vara till stor hjälp om själva lösningen på problemet finns med i tråden…
OK Gura - så här var det.
Jag ville byta namn på mitt trådlösa nätverk så att jag känner igen det. Netegar var det namn som blev med automatik. Många kan ha Netgear och då blir det svårt att hitta just mitt.
Så här gjorde jag:
- Ange 192.168.1.1 i Url-adressen i webbläsaren
- Därefter kommer en inloggningsruta - ange användare + lösenord
- Nu kommer Netgears sida upp
- Välj trådlösa inställningar (Wireless Settings)
- Namn (SSID) - här kan namnet ändras
Kryptering i all ära, men installera en brandvägg också för säkerhetsskull. Jag skulle inte vilja surfa naken på det viset. Att ta bort enable remote access är bara halva enligt mig i af

Det är en firewall i routern!
#15 routerns egen brandvägg är sällan helt säker. Vi har själva netgear och om jag inte minns fel har den brandvägg men utan Norton skulle vi få intrång direkt. Jag vet inte hur många gånger Norton stopat intrång för mig på min dator som ändå tagit sig in förbi routerns brandvägg.

Japp.. man bör ha både mjukvarufirewall och hårdvarufirewall.. de fyller lite olika funktioner!
Och de flesta sk intrångsförsök är helt ofarliga, handlar för det mesta om servrar du besöker som vill kolla om du fortfarande är aktiv.
Sen så finns det scaningsrobotar som scannar nätet hela tiden för att samla information till sina datatbaser, typ Google och andra sökdatabaser.
Men iomed att man inte vill sitta och godkänna/neka varje ping man får så har man firewall!
Man kan lite förenklat säga som så att din hårdvarufirewall gör att du inte syns på nätet annat än för din internetleverantörs server, mjukvarufirewallen gör att din dator inte komunicerar på ett otillbörligt sätt med andra datorer!