Tappat minnet vid uppstart
Var iväg och inhandlade en billig reservdels-lap häromdagen, en Compaq Evo 620…
Dålig batterikapacitet bla men men… Den ska få donera lite till dess tvilling inom en snar framtid.
Killen jag köpte av sa att man får använda F10 vid uppstarten just pga av att batteriet är slut om man bryter strömmen en längre stund, men sedan då? Jag glömde ju skriva upp resten, min dumma nöt!!
Vad ska jag välja sedan för att komma vidare i uppstarten?
Har följande att välja på:
Restore defaults
Ignore changes and exit
Save changes and exit
Kan tillägga att den funkade som en klocka när jag kollade på den hemma hos honom i söndags em.
Om jag får gissa så menade han det lilla batteriet som gör att datorn kommer ihåg tiden. Är det batteriet slut så börjar klockan från början varje gång man startar datorn. Det verkar som att F10 på din dator gör att du kommer in i inställningarna för BIOS och där kan man ju som bekant oftast ställa in klockan manuellt.
När du gjort det väljer du ”Save changes and exit” och då ska datorn starta som vanligt med rätt tid om du ställde den rätt.
Annars går ju klockan att ställa i operativsystemet också och om du ständigt är uppkopplad kan du ju låta klockan ställa sig själv med hjälp av tidsservrar på nätet – en finess som brukar finnas i de flesta operativsystem idag.
Givetvis går det att byta det batteriet och det borde inte vara av någon sällsynt dyr typ. Förmodligen CR-2032 eller liknande som går att köpa överallt, exempelvis på Clas Ohlson och Biltema, för några tior eller så.