Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5689 ggr
Hawknestgrove
0

Hur minskar jag pixlar på bilder?

HAr en massa gratis fotoprogram, men klarar bara av att minska pixlar i ett enda av dem, nämligen ett jättegammalt MGI PhotoStudio. Där kan jag. HAr dessutom Picasa, Arc soft Photobase, Adobe Photoshop bl a men hittar inte kommandona för just den funktionen.Måste ju få ner bilder till vettig storlek i hemsidorna….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pentsium
0

"spara för webben" finns i photoshop

miksor
0

I Photoshop är det bild/bildstorlek och ska du spara för webben så väljer du arkiv/spara för webben

johan
0

Du vill leta efter kommandon som heter Ändra storlek eller liknande. Finns ofta på Redigera- eller Bild-menyn.

Bilder för webben bör ha en upplösning på 96 dpi. Bredd och höjd är lämpligt upp till 1000 pixlars bredd/höjd.

Spara för webben i Photoshop ändrar inte storlek på bilden, men hjälper dig att spara i rätt format. 

// Johan

Mvh // Johan

Hawknestgrove
0

Hittar inte bild/bildstorlek när jag plockar fram bilden. således inte heller texten spara för webben

Petersen
0

I Photoshop är det bara att högerklicka i namnlisten på bildens fönster så dyker valet upp, se nedan:

Hawknestgrove
0

Även i gratisvarianten av Photoshop?

Hawknestgrove
0

Nix funkade inte.

Kaj
0

I Photshop går du till verktygsmenyn Bild högst upp.
Där väljer du Storlek på bild
Nu kommer det upp en massa val för hur du kan minska din bild
Bla pixel dimensioner för bredd och höjd
Du kan även välja upplösning i antal pixlar och lite till

Hawknestgrove
0

ja, men jag har bara gratisversionen. Adobe Photoshop 3,0

Hawknestgrove
0

Där får jag inte upp" bild" i menyn

Zpookey
0

Sen när är Photoshop i någon version gratis?

Kaj
0

Oj version 3 det var länge sedan den kom men menyerna borde vara desamma ungefär.
I min version av photoshop 6 så är menyraden enligt följande
Arkiv Redigera Bild Lager Markering Filter Visa Fönster Hjälp.

Funktionen finns som sagt under Bild.

Kan du inte ta en skärmdump på Photoshop sidan och bifoga här. då är det enklare att se om vi kan hjälpa dig eftersom du har en så gamal version

Kaj
0

Ett enkelt men inte så avancerat sätt är att använda sig av MS Paint som kommer med Windows.
Om det räcker med att bara minska bilden så gör du så här

1. Öppna Paint (brukar ligga under start, program, tillbehör)
  2. Öppna bilden i Paint
  3. I menyraden högst upp väljer du Bild
  4. Välj sedan Ändra storlek/snedställ
  5. Förminska bilden genom att ange mindre procentsatser i bredd och höjd än 100% som är default värdet.
  6. Pröva dig fram enligt punkt 5 tills du får en bild som är tillräckligt stor men ändå inte så stor i storlek.
bildochfoto
0

Jag gissar att det handlar om photoshop album och det funkar inte med det programmet..

Hawknestgrove
0

Zpookey, den följde med min Nokia telefon, 3g

Förresten, har kollat funktionen i paint. Den funkar bra. Har ju dessutom en underbar fotredigeringsgrej o Office också1 Det såg jag när jag var inne och kollade lite noga. Sen har jag dessutom den där urgamla jättebraiga MGI Photo Suite, med pratbubblor och ramar och kul effekter. Men Picas är alltså inget riktigt fotoredigeringsprogram? Gammal version? Av photoshop? Men jag ska försöka skärmdumpa här…

Denna kommentar har tagits bort.
Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu då, som bifogad fil?

Hawknestgrove
0

Exakt, photoshop album

miksor
0

Det låter som att det är ett bildvisningsprogram, inte riktiga photoshop

Kaj
0

Om du har Office 2003 eller senre så ar du nog också Picture manager (tror jag det heter) som brukar ingå där.

Med detta program kan du också göra detta.

Cartman
0

Verkar vara ett svårlösligt problem detta. Skrev härförleden ett program "ImageConvert" just för att slippa öppna Photoshop. Du kan blixtersnabbt ändra storlek/rotera bilder och spara dessa som jpg, gif eller bmp. Speciellt kan du för jpg-filer ställa in kompressionsgrad. Om du har flera filer som du vill göra samma sak med finns en batch-funktion för detta. Plocka ned bifogad, zippa upp och se om det är nåt för dig.

Hawknestgrove
0

Tack la programmet på min hårddisk. Sk se vad jag kan göra med det. är det vanliga winrar??

Tom
0

#23, Suveränt program, tack för det! Betydligt snabbare än att öppna PS.

Tom

Hawknestgrove
0

Alldels suveränt, när jag väl fick mappen på mitt skrivbord! Tusen tack! Toppen!

Kaj
0

Funkade mycket bra.

Suveränt jobb

Cartman
0

Gott å tack, bara en tidsfråga innan Adobe konkar :o)

Hawknestgrove
0

Cartman, när man ändrar bilderna där, lägger sig ju de nya i en särskild mapp. Men originalen ligger väl kvar där man har dem från början? Eller ska jag ta och göra en kopia först att jobba med?

Cartman
0

Alla bilder (original+ändrade) ligger i samma mapp. Antag att du öppnar en fil som heter "kanonbild.jpg" och sparar denna så får den filnamnet "kanonbild_[X,Y].jpg" där X och Y är pixeldimensionerna. Originalbilden ändras alltså aldrig så du behöver inte göra ngn kopia. Kolla i fillistan hur det funkar (när du sparar en fil), denna uppdateras direkt.

Hawknestgrove
0

Ja tack Cartman, jag såg det. Toppen

Hawknestgrove
0

Puttar upp för en som frågade

Bogey
0

Vet om det är helt relevant för tråden men gratis bildbhandlingsprogram i form av GIMP finns. Kanske inte riktigt så kraftfullt som Photoshop men väl så kraftfullt som PaintShop Pro, och oändligt mycket billigare.

Klarar skalning och beskärning av bilder, oskärpa, alfakanaler och en uppsjö med olika effekter m.m. m.m.

Download för:

Linux/Unix

Windows

Mac OS X

Hawknestgrove
0

Puttar igen för ett suveränt lite enkelt program! image Convert, alltså!

guraknugen
0

#33: Och den som vill göra samma ändringar på tusentals bilder kan ju alltid testa Image Magick. Vet dock inte om den finns för andra operativsystem än Linux, men det är väl inte omöjligt. Dock har den ju inget grafiskt gränssnitt, vad jag vet.

Inkanyezi
0

Även Irfanview är ett bra hjälpmedel för den sortens operationer. Den har grafiskt gränssnitt för att kunna köra många bilder som ska behandlas lika, till exempel konverteras. Den finns bara för Windows.

Eftersom den går att ställa in så att den inte ändrar filnamnen bör man se till att den ändrar filnamnet på ett tydligt sätt, eventuellt lägger de bearbetade bilderna i en annan mapp. Jag brukar sätta filmasken så att den spar i en ny mapp med nytt namn, som är det gamla filnamnet med ett tillägg som visar att bilden har blivit krympt. Det är enklare att de hamnar i en egen mapp, så slipper man leta efter dem när man kör många filer.

guraknugen
0

#36: Lite OT så tror jag att DigiKam kan göra liknande grejer som IrfanView, med den skillnaden att DigiKam är för Linux. Använder det dock inte själv då jag dels inte hittills haft något behov av det och dels är det ett KDE-program och då får man en massa KDE-skit på köpet när man installerar det… Har dock tyvärr inte sett något liknande program för Gnome än, men å andra sidan måste man inte kunna göra allt med ett och samma program.

Hawknestgrove
0

ja, för hur jag än letar, så kan man inte göra det i Paint eller hur?

guraknugen
0

Känner tyvärr inte till Paint, men spontant är jag lite förvånad att en sådan sak inte låter sig göras i alla program som har med bilder att göra. Men har du letat noga och inte hittar det så är det ju kanske troligt att det inte finns.

Hawknestgrove
0

ja det är ju standardprogrammet i windows…

Hawknestgrove
0

finns ju nåt som heter ändra storlek men då blir det i % inte i pixlar….

Inkanyezi
0

Bildbearbetning har ju många facetter, och det gäller att se till att allting blir rätt när man gör ändringar, som till exempel att inte skriva över ursprungsfilen om man vill ha den kvar. Många program spar gladeligen över den gamla filen utan att bråka, så att man måste välja "Spara som" för att inte bli av med sitt original. Och det är ett flertal grejer man ska göra, att krympa en bild är inte bara att krympa den. Det finns flera olika algoritmer man kan välja, där kanske varianterna "kubisk" och "Lanczos" är de som ger bäst kvalité, medan det finns andra som har andra fördelar, exempelvis att de jobbar snabbt.

Särskilt när man ska krympa till ett format som inte har en enkel direkt relation till ursprunget (som 1:2 eller 1:4 linjärt), är det en fördel med någon av de bättre algoritmerna. Efter att man har minskat storleken måste man också i regel bättra på skärpan för det nya formatet, och där är faktiskt Gimp ett av de bättre programmen, eftersom det ger mycket god kontroll av oskarp mask. Annars funkar verktygen i Irfanview rätt bra också, eftersom man kan välja flera olika varianter av uppskärpning. Det finns dock inte något visningsfönster för uppskärpningseffekterna, så man får prova sig fram tills man vet hur mycket som är lagom.

Så om det är många bilder som ska göras som en enda stor sats, är Irfanview det bästa och enklaste programmet jag vet för Windows, men jag har inte provat Image Convert, så det kan ju möjligen också vara bra.

Annars har jag i ökande grad gått över till att göra det mesta med Gimp, eftersom det finns för Linux och ger ännu bättre kontroll. Det enda jag inte är helt nöjd med hos Gimp är verktygen för färgbalans. Det skulle behövas ett enkelt sätt att justera vitbalansen i en bild. Jag brukar använda RT för att göra det, både i Windows och Linux.

Hawknestgrove
0

ja och jag är ingen fotokunnig person, utan behöver bara ibland minska ner bilder av praktiska skäl.

Inkanyezi
0

Vi minskar alltid ner bilderna av praktiska skäl när vi gör det, exempelvis för att få plats med dem i e-post eller för att de ska ladda kvickt på en webbsida och där kan det vara bra om de har god skärpa när man tittar på dem i det mindre formatet. Därför finns de här verktygen, och vill man inte använda dem för att man inte vill lära sig hur de fungerar, ja då får man ju acceptera att resultatet sällan blir lika bra som det skulle kunna bli.

Annars är det ganska enkelt:

1. Man bestämmer vilket format bilden ska ha och i tillämpligt fall vilken algoritm programmet ska använda för att ändra formatet
  2. Man väljer att skärpa den nya bilden lagom mycket
  3. Man väljer att spara den på ett nytt ställe med nytt namn

Om man hoppar över något av de här stegen så kan det skita sig på ett eller annat sätt, där det värsta är att skriva över originalbilden om man vill ha den kvar. Exempelvis Nikons program NKView skriver automatiskt över utan att varna när man väljer att spara. Också Irfanview skriver gladeligen över utan varningar om man väljer att spara med samma namn. De mer professionella programmen ger åtminstone en varning innan de skriver över en originalfil.

Och just den biten har ju inte något med fotokunnighet att göra, utan det handlar mer om att veta vad man gör i datorn.

Så för att undvika misstag är Gimp ett av de säkraste programmen som man kan få fritt och som går i alla operativsystem. Irfanview (Windows) är mindre säkert mot misstag, men ganska lättarbetat och har flera fördelar, som enkel batchkörning (satsbearbetning). Photoshop funkar också hyggligt för såna här operationer, men Gimp är lättare när man bara vill konvertera bilder och ha god kontroll över skärpan och Irfanview är mycket lättare att använda och framför allt om man vill göra en stor sats bilder med en gång och med samma ändringar.

Alla programmen kräver att man vet något lite om hur man skärper upp ett foto, och de mer avancerade programmen, som Gimp och Photoshop kan göra mycket som man kanske behöver mer fotokunskap för. Men konvertering kräver egentligen ingenting av fotokuskap utöver att man bör veta att bilden i regel behöver skärpas efter att man har krympt den, och att man bör ha en idé om hur mycket skärpning som behövs.Skärpningen gör man för att det ska vara lättare att se vad det är på bilden.

guraknugen
0

#40: Okej, jag har ju inte Windows, som bekant.

#41: Vad är det för fel med %? Vet du vad du har så är det ju bara att räkna ut vad det blir i % och sedan ange det. Det blir samma sak, men du får räkna lite själv.

Inkanyezi
0

Jag vet inte hur det är med Paint i Windows, jag har aldrig använt det, men i alla bildbehandlare jag har kan man välja storlek på flera olika sätt, som procent eller i pixlar, med bibehållet eller förändrat sidförhållande. Det är en liten väljare invid % där man kan ändra till centimeter, tum eller pixlar, och det hänger vid centimetrar och tum så klart på vilken punkttäthet som man har valt, och det är krångligt att räkna på tycker jag. Procent däremot är enkelt. Hälften linjärt är 50% och fjärdedelen linjärt är 25%. De räknas alltid linjärt, till skillnad från kamerornas megapixelmått som alltid räknas över ytan.

Jag tror att all hantering av avancerade tekniska hjälpmedel som kameror och datorer åtminstone kräver ett minimum av kunskap.

Hawknestgrove
0

jo men om jag minskar bilden både 50% på breddeen och längden,  minsdkar jag pixlrarna då? MEn Image veiwer är så bra, för det behåller automatiskt ursprunget också.

Inkanyezi
0

Jo, procenttalet minskar antalet pixlar på motsvarande sätt. Om du har en bild som är 4000x3000 pixlar och minskar den 50% på båda ledderna, så blir resultatet 2000x1500 pixlar. En sådan operation kan i regel göras med vilken som helst av konverteringsalgoritmerna utan problem.

Om du å andra sidan vill minska låt säga 35%, så bör du använda en av de mer avancerade algoritmerna, eftersom resultatet kommer att bli en blandning av de olika pixlarna, vilket inte görs så bra med enklare algoritm. I Gimp är det "Interpolation" som man väljer, och "Kubisk" eller "Sinc (Lanczos 3)" är mer avancerade än att använda linjär interpolation eller ingen alls. Vid minskning med jämn fraktion byggd av delning med två (½, ¼, 1/8, 1/16) kan man strunta i interpolationen, men det är ett säkert kort att alltid låta den stå kvar på grundvärdet som är Kubisk.

Så minskning med 50% på längd och på bredd minskar pixlarna med kvadraten på 50% som är 25%. (½x½=¼)

Hawknestgrove
0

Ok tack! och vanlig omräkning med helt vanlig procenträkning, så pass mycket kommer jag ihåg!

guraknugen
0

#49: Vad fick dig att tro att det skulle vara krångligare än så…?

Tungan ute

Hawknestgrove
0

interpolatition, , sinc osv….Jag var duktig på matte A och B, hade MVG, men när vi kom till matte C, då körde jag näsan i väggen på derivatan när den skulle göras i praktiska exempel….Så där fick jag med nöd och näppe G. Jag skäms….Skäms dessutom är det många år sen så jag har rostat ihop.