Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4059 ggr
beem
0

Windows XP - skrivbord ändrat mm

Jag har Windows XP /IE 8 - börjar med att säga det.

Jag var inne på datorn för ca 1 tim sen. Ikonerna längst ner till höger för trådlöst nätverk var borta. Jag hägerklickade > egenskaper > anpassa och bockade för att de ska visas.

Jag hade då även en ny uppdatering av Adobe Reader som jag körde.

När jag nu 1 tim. senare kommer till datorn har ikoner försvunnit på skrivbordet bla mina dokument,  den här datorn, ikonen för internet  och kanske något mer-minns inte vad mer som ev var där. Kvar finns papperskorgen och utforskaren.

När jag klickar på Start nere i vänster hörn finns de som försvunnit från skrivbordet där men nu ser det helt annorlunda ut när jag klickar på start.

Vad har hänt ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
0

Någon annan har lekt med din dator medans du var borta.. jag brukar skylla på katten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

Jag har varken katt eller andra hyresgäster. SkrattandeGubben var på jobbet.

Det är gjort en uppdatering idag från Windows  ser jag som de  kallar Snabbkorrigering KB 981793.

Eftersom Windows XP är "gammalt" så gör de väl inga genomgripande förändringar förutom säkerhet . Mystiskt att bilden under start är ändrad.

guraknugen
0

Och felet kvarstod efter att du startat om datorn?

beem
0

Det var det första jag gjorde - startade om datorn.

Zepp
0

Jag tror att du har "Dölj inaktiva ikoner" förkryssad eller så blev den det vid uppdateringen!?

Det är den sämsta prylen med hela XP.. prexis som om jag inte själv skulle kunna ta bort sådana ikoner som bara skräpar??

Oså kommer den med jämna mellanrum och frågar om jag skall ta bort.. näe.. jag kan själv!!!Skrikandes

beem
0

Dölj inaktiva ikoner är kryssad - det är ju ok för min del.

Men  -

varför försvann ikonerna för "mina dokument", "den här datorn", "internet explorer" - både text och ikon försvann från  skrivbordet.

När jag klickar på Start poppar det ju upp en ny bild - den bilden är helt ny - har ett nytt utseende. Här finns visserligen det som försvann från skrivbordet och det är bara att klicka så får jag det på skrivbordet igen.

Är allt detta någon ide från MS att förnya eller vad händer ?

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut nu när jag klickar på Start

Så såg det inte ut tidigare. Speliar egentligen ingen roll - det jag mest undrar över är ju varför en massa försvann från skrivbordet plöstligt. Det är ju ikoner som används dagligen.

Zepp
0

Japp.. det skedde vad som inte skulle ske vid din uppdatering!

Du får gå igenom dina inställningar i "Inställningar/Aktivitetsfält och startmeny.

Du har fått tillbaka en del av XPs grundinställningar!

Det kan även betyda att det skedda innebär att något tokigt hände vid uppdateringen.. du kan alltid göra en systemåterställning till före uppdateringen och sen försöka uppdatera igen!

Zepp
0

Här har du din uppdatering.. inget konstigt iallafall!

"May 2010 cumulative time zone update for Windows operating systems"

http://support.microsoft.com/KB/981793

beem
0

Jag har gjort en systemåterställning till 25.5.10. Nu är allt OK.

Jag har tittat på den uppdatering som gjordes idag - precis den du hänvisar till.  Det verkar ju inget konstigt med den.

Jag testar nog att göra den i morgon - känns som jag måste sova nu.

Tack för all hjälp.

Zepp
0

Gör då en sprillans ny återställningspunkt innan du uppdaterar!