För lite USB minne
Jag har en film fil MKV på 5,86 GB,som jag försöker föra övet till mitt USB minne som är på 8 GB,men det säger att filen är för stor för målenheten.USB minnet är formaterat och tomt. Varför går det inte?
Någon som vet vad det kan vara så hade jag blivit glad.

Pröva att komprimera filen med Rar eller Zip, innan du skriver den till USBen!
Kan väl tänkas ha med något tempfilaktigt att göra vid överföring, men jag vet inte bara spånar!?
Föresten.. gör du en ren filförflyttning eller försöker du skriva den från något program där du brukar köra filen??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vilket filsystem är det på ditt USB-minne? Det finns begränsningar på hur stor en enskild fil får vara. Här är några exempel:
FAT16: 2 GB
FAT32: 4 GB
NTFS: 16 EB
ReiserFS: 8 TB
Ext2: 16 GB - 2 TB
Ext3: 16 GB - 2 TB
Ext4: 16 GB - 16 TB
Btrfs: 16 EB
Normalt brukar man av någon anledning använda någon av FAT-varianterna på USB-minnen och i så fall har du förklaringen där: 5,86 GB > 4 GB.
Använder du Windows har du inte så mycket att välja på, då är nog NTFS det enda filsystem du kan använda i detta fallet, i alla fall är det nog den enklaste lösningen.
Eller dela upp filen i flera små, men det är nog inte så praktiskt…

Jodå.. dela upp filen med Rar eller liknande, där kan man sätta maximal filstorlek och sen föra över flera filer i stället!
Eller som sagt, komprimera, men jag misstänker att en MKV redan är komprimerad i stort sett så mycket det går, så det lär nog inte göra någon större skillnad. Har dock själv inga MKV-filer så jag kan inte testa själv.
#4: Går även med Zip, men är beroende av vilket program man använder (gick ej med WinZip på den tiden jag använde Windows, men det kanske går numera?).
Men byter man till ett bättre filsystem så behöver man ju inte bekymra sig om sådant och har man Windows så lär valet troligen hamna på just NTFS, som jag nämnde tidigare.

Tack för era svar.Jag försöker convertera filen till ett annat format,så får jag se om det går.
Konvertera? Visst kan man göra det, men då blir ju kvaliteten sämre, men det kanske inte gör något?

Altså.. man får ju fråga varför du promt skall ha in den på stickan.. har du ingen mail att skicka den med eller bränna på CD, DVD eller liknande.. eller vill du kunna spela upp den direkt från stickan?
#9: 5,86 GB via e-mail? Yeah, right…
Formatera om USB-stickan till NTFS så fungerar det.

Det troliga är att din USB sticka är formaterad med Fat32 vilket gör att en fil inte kan vara större än 4 Gig som gurakungen skrev.
Om du vill se filmen på TVn via en enhet som tar USB stickor måste du först kolla om den klarar filsystemet NTFS. Det är bara att formatera om USB stickan till NTFS och sedan pröva om enheten (t ex en blue-ray spelare, DVD spelare) kan läsa den.
Om den inte klarar det måste du fomatera om din sticka till FAT32 igen och sedan dela upp din MKV fil i olika delar som vardera är mindre än 4 gig. Det finns ett utmärkt program för detta nämligen MKV Toolnix som du hittar här
För Windows finns en MKV toolnix GUI version
Lägg in den stora MKV filen i det programmet och välj sedan att splitta filen (finns en egen flik för detta) i lagom stora filer som är mindre än 4 gig t ex genom att ange värdet (3500M eller 3,5G) så delas filen upp i mindre delar om 3,5 gig styck.
Därefter trycker du på knappen Start Muxing så splittas filen i mindre delar.
Fördelen med MKV Toolnix är att du samtidigt kan lägga på undertexter av t ex srt filer med mera. Dessa blir då tillgängliga via subtitle knappen på din enhet som skall spela upp filmen.
Du kan även välja att ta bort och lägga till ljudspår, undertexter med mera.
Jag använder själv MKV Toolnix för att spela upp stora MKV filer via min Blue ray LG BD360 som tyvärr bara klarar av FAT32 formatet.

Jag ska se en film på bluerayspelaren från stickan. Hur formaterar jag om stickan?

Det gick inte och formatera om stickan till NTFS..formateringen kunde ej slutföras.
Ska försöke med ditt program Kaj.
Tack för alla era svar.

Ok.. du skall nog köpa en sticka som är avsedd för ändamålet.
#14: Förstår inte varför inte det skulle gå. Du är säker på att du inte gjorde något konstigt under formateringen eller så? Var stickan skrivskyddad? Kanske glappade?
(#12: Kul att bli kallad kung, men för tydlighetens skull ville jag bara påpeka att det ska vara ”knug”, inte ”kung”, ifall någon nu trodde att jag var pretentiös nog att kalla mig kung…)

Berra om du skall titta på film från blue ray spelaren är det som sagt troligt att den bara hanterar Fat32. Bara nya BD spelare kan hantera NTFS som typ LG BD370 (inte LG BD360 som jag har den klarar bara FAT 32).
Därför använder jag MKV Toolnix och delar upp mina MKV filer och det funkar utmärkt.
En MKV fil på ca 15 gig tar ca 10 minuter att splitta till 4 mindre filer (lite beroende på din dators kapacitet)

Ok,tack för hjälpen Kaj och Knuger samt Zepp .Jag ska köpa en större usb sticka och kolla om det går i allafall.Jag har annars en helt ny BR spelare.
Jag konverterade om filen till Windows media fil och ska se om det går med en större sticka. Har behållt originalfilen.
Gjorde inget konstigt när jag formaterade.Usb minnet var heller inte skrivskyddat.

Även om du har en ny BR spelare så var inte så säker på att den klarar NTFS för det är inte så där jättemånga som gör det vad jag sett. Då behöver du dela upp dina filer i storlkar om mindre än 4 Gig trots allt.
Som sagt du kan lätt testa din BR spelare genom att formatera en USB Sticka som NTFS, lägg ner en fil på den och se ifall BR spelaren kan läsa den. Om det inte går så klarar den inte NTFS
#18: Kanske missuppfattade dig nu, men oavsett hur stor sticka du har så kan du inte ha större filer än 4 GB (eller om det är 4 GiB, men det är inte så stor skillnad) om dess filsystem är FAT 32. Begränsningen ligger i filsystemet, inte i hur stor sticka du har. Även om din sticka är på 1 TB så är det fortfarande max 4 GB per fil som gäller.
Det är i alla fall så jag tolkar det hela.

Det var lite konstigt efter att jag hade försökt formatera om stickan till NTFS och misslyckats,och sedan tillbaks till standard,försökte jag lägga in en vanlig,liten filmfil på ca 700 MB så försvann den när jag satte den i BR spelaren. Den var på stickan när den satt i datorn,men försvann sedan när jag satte den i BR spelaren.Fanns bara en tom mapp kvar.

Finns filen kvar på USB stickan när du stoppar in den i datorn igen?
VIlket format är det på filen? Om det är MKV är du säker på att din BR spelare klarar av MKV formatet?