Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3133 ggr
tirobrise
0

Hakar upp sig vid skrivning

När jag ska skriva något i Word eller epost och liknande så försvinner plötsligt markören och det går inte att fortsätta att skriva. Allt verkar låst då.

Om jag väntar en längre stund så dyker markören upp igen och det går att skriva igen.

Om jag istället rör lite på musen när markören har försvunnit så kommer markören fortare tillbaka.

Vad kan det bero på?

Arbetsminnet för litet?

Annat?

När jag sitter och skriver detta inlägg så uppstår inte samma fenomen.

Inkanyezi
0

Det låter som om din dator är upptagen med någonting annat emellanåt.

Vanligen handlar det inte om att man har för lite minne, utan mer troligt är att man har för mycket som snurrar omkring i systemet.

När man startar datorn startas automatiskt ett antal processer, varav en del ligger i mappen Autostart, medan andra bara syns i registret under "run". De sakerna tar minne och processorkraft, och många av dem kanske inte behövs, eller åtminstone behövs de inte jämt.

Det kan vara knepigt att hitta såna minnes- och tidstjuvar, hjälpmedlen är främst registerrensare som t.ex. Ccleaner. I aktivitetshanteraren kan man se när datorn är igång vilka processer som går, och hur mycket resurser de tar. Om man eliminerar processer som man inte behöver ha igång brukar datorn bli mycket piggare.

En del program körs mycket långt ner i systemet, som så kallade rootkit, och då kan det vara svårare att få bort dem. De funkar ungefär som virus; Sonys insticksmodul för deras "skyddade" musikskivor är ett sånt program. Om du har spelat Céline Dion i datorn kan du ha fått ett sånt. Det kan också ha kommit med någon annan "CD". Och självklart kan problemet bero på ett riktigt virus i datorn eller flera.

Det kan vara en god idé att köra en bra malwareskannare.

(Sonys "kopieringsskyddade" skivor är inte CD-skivor, även om de ser ut som sådana. De har ett rootkit som installeras på datorn utan användarens medgivande och som sedan bevakar cd-spelaren, vilket ger en kraftig försämring av datorns prestanda.)