Synka outlook
Hej alla!
Har precis hittat hit! Trevlig sida, här kommer nog att spenderas ett antal timmar! ;)
Har en fråga: Jag har en laptop o en stationär dator och skulle vilja kunna synka outlook på dessa två. Jag har googlat och hittat att det finns massor av program som sägs lösa detta. Jag har testat ganska många av dem men det är alltid nåt som är galet. Antingen synkar de bara inkorgen eller så funkar de halvtaskigt. Jag vill kunna synka allt, kontakter, kalender osv osv…
Har någon här koll på nåt bra program för att lösa detta?
Hmmm… varför blev inte texten i stycken när jag publicerade den? Ber om ursäkt att det blev jobbigt att läsa! Jag skrev texten med stycken.
Nytt stycke
Nytt stycke
Använder du POP-mail eller är någon av datorerna anslutna till en Exchange server?
Jag gissar att du har POP-mail så jag tänker börja med att ge en lösning på det problemet. Det finns en kryssruta under inställningar för kontot för att lämna kvar mailen på servern. På detta sätt kan båda datorerna hämta samma mail. Denna hittar du under Verktyg, E-postkonton, egenskaper för kontot, Fler inställningar och på någon av flikarna (tror det är Avancerat) så finns en kryssruta med text i stil med "Lämna en kopia på servern" eller så.
Om du använder Outlook till mer än bara mail, som t ex kalender och uppgifter, så löser detta dock inte alla problem.
En lösning som skulle kunna fungera - men som jag aldrig testat - är att flytta platsen där outlooks datafil ligger. Om du lägger denna i exempelvis c:\Mail och delar du denna mapp kan du från din bärbara dator ansluta till den utdelade mappen och göra den tillgänglig offline (Högerklicka på mappen och välj Gör tillgänglig offline). Nu kommer innehållet i mappen synkas med jämna mellanrum och ändringar från båda datorerna kommer att speglas.
På din bärbara dator ser du alltså till att Outlook använder datafilen från den platsen.
För att kunna använda Offline-filer så krävs dock att du har Windows XP Pro på din bärbara dator.
Det som eventuellt kan ställa till det är säkerheten, men jag tror att detta borde fungera för PST-filer.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa detta själv just nu, men det kanske kan vara lite hjälp på vägen iaf.
Mvh // Johan
ps.. Välkommen hit! Hoppas du hittar intressanta saker att läsa även i fortsättningen!
Mvh // Johan
Nja… fast om jag då gör uppdateringar både på den stationära och på den bärbara så kommer de ena ändringarna att skrivas över av den andra datorn när jag kopplar upp den bärbara till nätverket. Gör jag en ändring på den bärbara och sparar den i den .pst filen som ligger på den bärbara så kommer den stationära sedan att skriva över den när den ska uppdatera .pst filen på den bärbara o då försvinner ändringarna jag gjort på den bärbara. Alternativt kommer den stationära att läsa in .pst filen från den bärbara och då radera ändringarna jag gjort på den stationära. Problem uppstod dessutom för att det "…går inte att göra filer av den här typen tillgängliga offline".
Jag uppdaterar kalendern på Outlook genom att exportera en Excel-fil.
#3: Det problemet får du ju bara om du har Outlook igång på båda datorerna samtidigt. Men om det inte går att göra filtypen tillgänglig offline så spricker ju allt ändå.
Det är synd att du inte använder Exchange Server, för då får man ju allt det där automatiskt utan att tänka på det. Men Exchange är ju inte direkt något man installerar hemma.
För min egen del så brukar jag synka min Qtek-telefon på flera datorer och då fungerar den som en slags mellanlagring för mail, kontakter, kalender och uppgifter. Oavsett om jag gör ändring på telefonen, jobbdatorn, hemdator eller weboutlook så kommer ändringarna in på alla ställen nästa gång jag synkar.
Men det är ju lite jobbigt att köpa en PDA eller telefon med Windows Mobile bara för att synka två datorer… Även om telefonen är underbar.
Mvh // Johan
OK. Nu är det löst. Använde till slut ett program som jag tidigare testat men inte fått att funka. Nu fick jag det äntligen att fungera. Nu går det att göra ändringar hur som helst på båda ställena och när jag synkar så kommer alla ändringar med oavsett var eller när de är gjorda. Det enda som inte funkar är att ha igång Outlook på båda datorerna samtidigt när lappen är kopplad på nätverket. Programmet heter Public Sync Tool om någon ville veta! Tack för er hjälp ändå!
Bra tips!
Mvh // Johan