Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4531 ggr
pernillaa
0

"Ackumulerad roaming datavolym"???

Hej

Mitt 3Connect skickar upp en liten varningsruta hela tiden där det står:
"Varning du har nu en ackumulerad roaming datavolym om ungefär: SEK 550"

Vad tusan betyder det? och talet ökar för varje gång. Började på 50.

Ha en bra dag! // Pernilla

Kaj
0

Roaming betyder väl att du går via ett annat nät än det du har avtal med. Den leverantören tar då en roaming avgift utav din leverantör som sedan kommer att fakurera dig detta.

Roaming är vanligt om man är i utlandet. Har man t ex Tele2, Telia etc i Sverige så har de avtal med operatörer i andra länder som gör att du kan ringa och surfa trots att du är i utlandet där Tel2, Telia etc inte finns. När du då utnyttjar ditt abonemang så görs det via det landets operatör som sedan tar ut en roaming avgift.

För telefoni inom EU är detta satt till en max kostnad av ca 4-5 kr så mer får de inte ta ut per minut. Vad gäller datatrafik finns ännu inte något sådant EU beslut så där kan det bli hur dyrt som helst.

Detta är vad jag tror att roaming betyder. Så är du i sverige och har en svensk leverantör bör du genast kontakta dem för att se vad som blivit fel som gör att den roamar i sverige.

pernillaa
0

Shit! är det så då blir jag riiiiktigt orolig! Alltså om det som stod, "SEK", vad alltså svenska kronor så var jag alltså uppe i över 1000 spänn isf. :-O

Jag måste ju ringa dom imorgon!

Jag satt hemma, precis som vanligt!

pernillaa
0

Jag ringde nu på en gång och fick förklaringen att troligtvis är det någon i närheten som gjort någon uppdatering av sitt nät eller något sånt och så har jag råkat glida in på nån annans nät. Men eftersom jag har kontantkort så behövde jag inte oroa mig för att få någon räkning eller så.

*puh*…..skönt!

Så då var det löst. Shit vad rädd jag blev! Hahaha. XD