Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 4702 ggr
mariatingsund
0

outlook fel

Jag har använt incredi ett tag men tänkte återgå till min gamla (?) outlook. Dessvärre så är det så att jag inte kan scrolla i långa mail i Outlook, jag ser aldrig den texten som döljer sig under skärmen. Tänkte vara duktig och uppdatera, det kanske skulle lösa. Sen skulle jag titta vilket årtal min outlook var ifrån. Men se o hör, kan inte hitta det någonstans. Under Den här datorn/program finns där men utan att jag ser version/årtal, det syns inte alls i Start/program och inte i Start/kontrollpanelen. När jag högerklickar på ikonet på skrivbordet, står inget där under egenskaper. Kan ni hjälpa hur jag kan kolla upp version/årtal och hur kan jag fixa det så jag kan scrolla i långa brev? Eller har det alltid fungerat så dåligt bara att jag glömde bort det?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kaj
0

För att se versionen beror det lite på vilken version du har. Men jag tolkar dig som att den nog är rätt gammal och då är det bara att starta outlook och välja hjälp uppe i verktygsmenyn. Där finns en funktion som heter "Om outlook". Där skall version och årtal komma upp.

mariatingsund
0

Tack Kaj. Jag hittade att det var version 6. Men när jag söker på nätet om uppdatering, hittar jag möjlighet som vill uppdatera till en nyare version som utgavs 2004! Behöver jag gå genom alla uppdateringar genom åren eller finns det ett direkt steg? Kan det inte vara en enkel inställningsfråga att jag inte kan scrolla?

guraknugen
0

#2: Kan du inte bara avinstallera skiten och sedan installera en nyare version?

mariatingsund
0

Ja, det kanske jag borde göra. Men ang. felet så det har visat sig att det var bara i ett enda mail, då kan väl avsändaren haft någon konstig inställning.

Zepp
0

Avinstalera Outlook som ingår i Officefamiljen och mest är avsedd för nätverk och använd i stället Outlook Express som finns i ditt operativsystem, det är mest avsett för enskilda datorer utan nätverk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
0

Annars finns det gott om andra e-postklienter, varav de flesta , om inte alla, är gratis. Eller så kan du ju använda en webbläsare med inbyggd e-postklient, exempelvis Opera.

Eller så kan man ju använda webmail istället, exempelvis Gmail, Yahoo och allt vad de heter. Då behövs bara en webbläsare. Dessutom slipper man fylla sin egen hårddisk med e-post och därmed slipper man också göra säkerhetskopior av dem…

mariatingsund
0

Hade jag bara mailat med kompisar, då hade inte spelat någon roll, men jag vill inte ha gratis hotmail o liknande. Har gmail för nödsituation, men helst vill jag kunna sortera mina e-brev. Jag har se-domän med tillhörande epoststöd. Jag har företag och vill att det alltid ska fungera utan att jag behöver lägga ner extra tid att söka, hitta, logga in mm. Men tack för engagemang.

guraknugen
0

Okej, alla är vi olika. Min erfarenhet är tvärt om, att det går fortare att söka än att sortera. När man sorterat och byggt en struktur med mappar och undermappar för sin e-post hittar man ändå aldrig det man söker, för man glömmer efter en tid bort hur man hade tänkt från början… Men det beror ju på hur stort det hela är. Har man exempelvis bara tre mappar så hittar man nog utan problem i vilket fall.

Men var och en gör givetvis som den tycker är bäst.

Zepp
0

Frågan är om du har någon POP3/SMTP-server med i din domän?

mariatingsund
0

#9 ja, det har man ju om man har epostsöd för att konfigurera och ta hem mailen. Jag kan se mina mail på webbmail också, men som sagt jag tycker det är bättre att ha brevväxlingar hemma i min dator, ni kanske tycker jag är konstig, men jag sparar t o m vissa krångliga brevväxlingar  i en mapp med kundens namn, livet är inte så enkelt för alla, speciellt om kunden vacklar och ändrar beställningen hela tiden.

Zepp
0

Då är min rekomendation fortfarande att du använder Outlook Express, antingen för POP3 eller IMAP!

Nackdelen med POP är att du får hem alla mejl och måste göra egna backuper ocm det är viktiga affärsrelaterade mejl!

Kör du IMAP så ligger mejlen kvar på mejlservern och jag antar att dessa görs backup på av din leverantör!?

Man får då rensa själv vilket inte är så märkligt!

Man kan även kör POP3 och ställa att alla mejl skall bevaras på servern som kopior!

En annan nackdel är att man oftast har ett begränsat utrymme på sitt mejlkonto på severn, inte helt ovanligt att standard ligger på 10 Mbit!

mariatingsund
0

Jaa, det där med att rensa mail, jag tycker jag har nog med att rensa på ett ställe. Det får man ju inte betalt för, och inte trubbel med datorn heller. Tyvärr. Jag har inte ens orkat göra en kundlista, fast jag hade kunnat utnyttja deras epostadresser att skicka nyhetsbrev eller liknande till. Men men. Fattar inte hur andra tillverknings-egenföretagare klarar all administration.

guraknugen
0

#11: Märkligt att ange utrymme i Mbit. Varför inte bara ange 1,25 MByte istället för 10 Mbit? Visserligen inte så svårt att räkna ut själv, men ändå…

Fast 1,25 MByte verkar ju vara oerhört lite. Känns som 1990 ungefär. Har man Gmail har man cirka 7,5 GByte (alltså lite drygt 3000 gånger så mycket) och det är väl ungefär där många av de andra också ligger, Yahoo och allt vad de heter. Gmail funkar med de flesta e-postklienter med både IMAP och POP3, men viss Gmail-specifik funktionalitet kan kanske saknas med vissa e-postklienter.

Zepp
0

Antar att de anlitar datakonsulter.. det gör vi på jobbet även om jag sköter det mesta dagliga praktiska!

Sen så är det en djungel med konsulter oxå.. man bör helst vara systemvetare, ekonom och bra på förhandlingar annars så kan man få vad skit som helst och kosta hur mycket som helst!

Iomed att du kör version 6 så använder du inte Outlook utan Outlook Express och den uppdateras automatiskt!

Måste vara någon inställning som gör att du inte kan scrolla ner på sidan!

Problemet med att köra POP3 och hämta hem allt till din dator är att om datorn kraschar så har du förlorat allt.. såvida du inte kör någon form av backup!

Det e lite roligt med mail.. kommer ihåg för bara något år sedan hade vi ett mailkonto och det var lite häftigt för o inte tala om hur modernt det verkade att ´kunder kunde kontakta oss via internet.. men nu är det affärskritiskt.. mailen skall funka oavsett, eller servera mitt huvud på ett fat!

mariatingsund
0

"mailen skall funka oavsett, eller servera mitt huvud på ett fat!" Tack för en härlig kommentar!

Och ja, jag har ju kollat upp, och du har rätt, microsoft hittade inte nya uppdateringar till mitt program, så det var nog bara någon bugg ifrån just den avsändaren.

Och visst är det jobbigt att kopiera allt, men allt backup tycker jag gör bara extra mycket extra arbete. Jag har kanske 20 aktuella kunder med pågående beställningar, och de gamla e-posten vill jag ändå inte behålla, och nya kommer hela tiden, så vid en datakrasch kanske jag kan kontakta dem per telefon i stället..

Jag tycker jag har nog ändå att rensa gamla beställningar när jag vet att de har fått varan är nöjda och affären är avslutad.

guraknugen
0

Jaha ja, själv gör jag backup till USB-hårddisk med två musklick. Känns ganska överkomligt. Gjorde bara ett skript vilket väl var lite pill i och för sig, men när det väl är gjort går det som smort. Det finns färdiga program för det också, om man inte vill eller kan skriva skript.

mariatingsund
0

Jag upptäckt ett till fel, jag har angett en epostadress som standard som det ska använda men icke, Outlook express har valt en annan epost till standars, den som står först i raden och inte den som är angiven som standard. Ibland fattar jag inte, är inte datorn en maskin som ska göra som man har matat in?

guraknugen
0

#17: Kanske borde vara det, men det är ju människor som programmerat dem. Således finns en hel del som inte fungerar som det är tänkt. Dessutom finns i regel en hel del feltänk också…