Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5713 ggr
pernillaa
0

MOV-AVI? Snälla?

Hej

Har några ynkliga filer som jag behöver convertera till AVI från MOV för att kunna använda dom i Windows Moviemaker.

Hittar ingen konverterare som funkat hittills och blir snart tokig på allt installerande och avinstallerande. Har inte råd att köpa någonting heller så är ute efter en gratis version.

AVS4YOU har en vattenstämpel som ligger kvar hela tiden och Movavi funkar inte för av någon anledning klagar moviemaker över att det saknas något codec till filerna.

De filformat som Windows moviemaker hanterar är: asf, avi, m1v, mp2, mp2v, mpe, mpeg, mpg, mpv2, wm och wmv.

Så det behöver inte nödvändigtvis vara avi men tänker att det kanske är vanligast.

Om ingen kan tipsa mig om nånting så kanske någon vänlig själ kan tänka sig att ta emot mina filer via mail och konvertera dom åt mig?

Alla filer tillsammans ligger på 144 mb och det är 4 st filer. Ska försöka att splitta dom så jag bara har de väsentliga delarna kvar. Tror inte jag kan skicka mer än 25 mb åt gången med min mail.

Ska använda klippen i en film jag hållit på med ett tag och det här är det sista jag behöver för att få den klar så blir snart tokig över att det ska vara så omöjligt att få att fungera.

Ha en bra dag! // Pernilla

guraknugen
0

Finns det någon särskilt anledning till att du måste använda Windows Movie Maker? Det lär ju finnas åtminstone något program där ute någonstans som klarar MOV-filerna som de är, även för den stackare som sitter med Windows. Att konvertera videofiler är något man undviker om man inte måste. Varje konvertering försämrar kvaliteten om man inte konverterar mellan okomprimerade format.

Att köra okomprimerat när det gäller video är inte särskilt realistiskt heller, för filerna blir då oerhört stora, exempelvis om man har 640×480 i upplösning, 24 bitars färgdjup och 25 bilder/s blir varje minut cirka 1,4 GB – utan ljud…

guraknugen
0

Vet inte hur det fungerar i Windows, men har du högerklickat på en mov-fil, valt egenskaper och kollat vad den använder för kodek? Har du inte den kodeken installerad kanske det vore idé att prova att installera den och sedan försöka igen med det program du använde som sa att kodek saknas.

pernillaa
0

Nä alltså det är inget seriöst projekt eller så. Enbart för mitt eget nöje. Har inte haft ork att leta reda på något annat program och lära mig det så sitter mest för mitt eget nöjes skull. Det är bara skrotfilmer till klipp egentligen.

Kvaliteten är redan skrot så det spelar ingen roll. Handlar inte om kvalitet överhuvudtaget. Vill bara kunna läga till dom i filmen-. och eftersom den redan är i princip klar så vill jag ju inte börja om i ett nytt program. Om det inte är så att projektfilen kanske funkar i ett annat program också?!

Någon som har nåt tips på ett annat redigeringsprogram som är gratis att ladda ned?

guraknugen
0

Hm… vad har du för email? Gmail? I så fall är det 25 MB som gäller per meddelande (eller mer – de brukar öka på sina siffror lite då och då utan att meddela det till sina användare…).

”mb” finns inget som heter, vad jag vet. Borde bli milli-bits i så fall, vilket inte borde vara så praktiskt användbart.

pernillaa
0

Jag visste inte vad det där med codec var men ska kolla det med en gång. Absolut. =)

Tack.

pernillaa
0

Sorry. Var lite för snabb när jag skrev. Menade givetvis MB. =)

pernillaa
0

Och jo, det är gmail. Provar igen att konvertera i Movavi och så ser vi om det går att göra något åt det där med codec.

pernillaa
0

Förlåt att jag är så okunnig, men vad är en kodek? Var i egenskaperna hittar jag det?

beem
0

Jag fick tips på ett jättebra konverteringsprogram enl. de som använder det. Jag har inte hunnit kolla själv än.

Formatoz

Sorg är kärlek som blivit hemlös

MichaelE
0

ACWare har en riktigt bra konverterare som konverterar mellan alla format. Dock är tidsbegränsningen på 5 min harj ag för mig på gratis versionen.

pernillaa
0

Vad menas med tidsbegränsning då? Hur långa klippen får vara eller?

guraknugen
0

#8: Codec (kodek på svenska) kommer av compressor/decompressor, eller vanligare coder/decoder. När man skriver exempelvis en mpeg-fil kodas den först och när din mediespelare spelar filen måste den avkoda (decode) filen för att återställa filen till något som kan visas på skärmen.

Vilket format du än använder behöver du en kodek för ditt format. Normalt är de vanligaste redan installerade i ditt operativsystem, men det finns ju ganska många format att välja på så rätt vad det är så tvingas man ibland att installera ytterligare kodekar.

Vet inte om det var en bra förklaring, men det var ett gott försök i alla fall…

pernillaa
0

Jodå, jag förstod i alla fall. =) Tack.

Så hur var det jag skulle ta reda på vilken kodek det handlar om?

guraknugen
0

#13: Bra fråga. Antar att du har Windows och det har ju inte jag, men går det inte att högerklicka på filen och välja egenskaper för att se det? Hos mig får jag då upp ett fönster med ett antal flikar. En av flikarna heter ”Ljud/Video” och den innehåller lite information om filen, exempelvis taggar, speltid, ljudinformation och videoinformation.

Har för mig att jag sett här på forumet att det fungerar på liknande sätt i Windows, men det kanske är olika för olika Windowsversioner i och för sig.

pernillaa
0

Vad kan jag förvänta mig att det ska stå då?

Provar med formatfactory nu och så får vi se hur det går.

Tack för alla tips. =)

pernillaa
0

FormatFactory fungerade jättebra. Tack för tipset! =D

guraknugen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15: Kanske onödigt att svara nu när du löst ditt problem, men så här kan det se ut i mitt fall, se bifogad bild.

pernillaa
0

Tack för att du gjorde dig besväret. =) Nu vet jag till en annan gång i alla fall. Men sådär ser det inte ut för mig riktigt. =/

guraknugen
0

#18: Jag vet, jag har ju inte Windows som sagt, men jag tänkte att det kanske kunde se ut på något liknande sätt.

Zpookey
0

Har du QuickTime installerad på datorn?
När jag kollar i menyn "Arkiv" så har du möjlighet att exportera där direkt från MOV till AVI.
Har du testat det?