Ändra inställningarna i Routern
Jag har suttit en timme och försökt hitta adressen till min trådlösa router (Zyxel P-320W), ingen av alla standardadresser fungerar… Jag har en mycket vagt minne att jag ändrat adressen till nåt (inte så) smart…
Finns det nåt kommando man kan köra i promten för att se routerns adress?
Jag har även resetat routern men det hjälpte föga…
Tack på förhand

Du kanske inte har återställt inställningarna ordentligt. Du måste hålla in knappen ungefär tio sekunder innan den går tillbaka, annars ligger alla inställningar kvar.
Annars kan du ju prova hela gänget IP-adresser, men det verkar enklast att göra reset.

På de flesta routrar brukar det sitta en lapp på undersidan där adressen står samt hur man gör en reset till factory default!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Efter reset är adressen antagligen http://192.168.0.1/

Hur återställer man till fabriksinställningar?
För att återställa Prestige 320w till fabriksinställningar (om man t.ex. har glömt lösenordet för att logga in på produkten) så trycker man in en resetknapp på baksidan av Prestige 320W och håller knappen intryckt i ca 20 sekunder när routern är påslagen.
Man Behöver ett gem eller något annat smalt verktyg för att komma åt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
0# Man kan också pinga sitt nätverks broadcast-adress som oftast slutar på 255. T.ex. 192.168.1.255 så ska alla noder på nätet svara. Tyvärr så tror jag inte Windows standardprogram för ping stöder detta, men i Linux brukar det funka bra om man vill hitta alla enheter som svarar på ping.
Annars kan man alltid använda NMAP och göra ett "ping sweep" så hittar man alla enheter som svarar på ping. Min router gör inte det.