Hastighet?!
Jag är verkligen sjuuuukt dålig på hastigheter! Sitter i jobbet & förklarar det hela dagarna men vet knappt själv vad det innebär…
Det är så att jag och sambon ska skaffa ett fast internet, har mba nu, men vet inte vilken hastighet jag ska välja? Det finns Lan 30/10 mb och 100/10 mb jag väljer mellan… Frågan är hur mkt man behöver när man ska ha det genom en trådlös router sen?
Jag brukar ladda hem en del och sådär, annars sitter jag mest och surfar runt. Hur lång tid tar det att ladda ner en genomsnittlig film med resp hastighet, ngn som har exempel? :)
Hur hög hastighet klara din dator och router trådlöst?
Ja, hur stor anser du att en genomsnittlig film är?
Om vi säger att vi har en film som fyller en sida på en vanlig DVD, vi kan avrunda till 5 GB, och vi har 100 Mbit/s (i verkligheten, inte enligt operatörernas fantasisiffror) så lär det ju då, enligt den matematik vi alla lärde oss i mellanstadiet (eller var det så sent som i högstadiet?) bli (5·10?·8)/(100·106) [s] = (40·10³)/(100) [s] = 40·10¹ [s] = 400 s, alltså 400/60 minuter = 6 minuter och 40 sekunder.
Alltså: Antal bytes (i exemplet 5·10?, alltså 5 miljarder) · Antal bitar per byte (alltså 8) / den verkliga genomsnittliga överföringshastigheten (i exemplet 100·106 bits/s, alltså 100 miljoner bits/s). Svaret får du då givetvis i sekunder och för att få det i minuter dividerar du det givetvis med 60. Gör det en gång till och du har det i timmar.
#1 Jag har ingen router ännu, ska skaffa en sån när jag fixat internet. Vet inte heller vad min dator klarar :S Har en MacBook…
#2 He he, tack! Inte så bra på matte =P
Ett tips då när det gäller praktiska uträkningar över huvud taget:
Ofta kan man utläsa av enheterna hur man ska räkna. Att en byte är 8 bitar kanske man dock bör känna till först.
bits/s betyder ju egentligen bara att man delar antalet bits med antalet sekunder. För att göra det tydligaren kan jag ta ett annat exempel:
km/h – alltså hur många km man hinner på en timme. Ta antalet km och dela med antalet timmar så får du fram vilken hastighet du höll i snitt.
För att göra det ännu enklare kan man ta till den berömda triangeln. Vi kan ta km/h igen:
Rita en stående triangel: ? fast större.
Dra ett vågrätt streck i mitten av triangeln.
Ovanför strecket skriver du nu km och under skriver du h till vänster, sedan · (multiplikationstecken, ”gångertecken”) och därefter km/h.
Det vågräta strecket kan du se som ett divisionstecken, ”delat med-tecken”. För att räkna ut en av dessa måste du känna till de två andra. Håll för den du inte känner till så har du direkt formeln för att räkna ut den.
Nu kan man ju inte rita här, men om vi struntar i själva triangeln så ser det ju ut så här:
km
——————
h · km/h
Anta att vi vill veta hur lång tid det tar att köra 50 mil (500 km) om vi håller 70 km/h i snitt. Vi vill alltså veta tiden, så håll för ”h”. Vi får då att vi ska dela sträcken (km) med hastigheten (km/h). Det är viktigt att vi anger i exakt de enheterna vi har i triangeln så att vi inte anger sträckan i mil eller något annat dumt. Vi får då 500/70 [h] ˜ 7 h.
Likadant med överföringshastighet:
bit
——————
s · bit/s
Glöm dock inte att omvandla filstorleken till bitar och så vidare.
Så om vi har 1 MB måste vi omvandla det till bitar. Det går 8 bitar på en byte (B) så 1 MB är 8 miljoner bitar.
För att krångla till det förväxlar vissa MB, GB och så vidare med MiB, GiB och så vidare, men jag tror vi lämnar det till överkursen för skillnaden blir ändå inte större än att resultatet ändå hamnar i rätt härad.
Hoppas jag inte rörde till det ännu mer nu.
#4 Tack, ha ha lite krångligt för mig ändå men! =)
Jag kan skillnaden på Megabyte, Megabit o sånt som jag märker folk blandar ihop mycket men äri nget bra på det! =)
Jag är inte helt hundra när macbook började klara 802.11n men den första som kom 2006 gör det inte(klarar bara 54Mbit). Min sambos från 2007 klarar 802.11n och får 130Mbit
Nu har jag inget dual band på min Airport extreme router så jag får bara 130Mbit som max men det är möjligt att din klara dual band (både 2,4GHz och 5GHz) vilket ger hastigheter upp till 300Mbit.
Det är väldigt sällan man kommer upp i de uppgivna maxhastigheterna men du bör se till att din router och dator klarar 802.11n så du kan utnytja 100Mbit internetuppkopplingen.
Köpte min förra sommaren, så det är iaf en av de nyare av dom "vanliga" vita… Lutar åt att välja 30 Mbit ändå