Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2013 ggr
Naturkillen
2010-06-21 22:09
0

Extern hårddisk

Jag vet nästan inget om datorer och nu ska jag köpa en lättanvänd extern hårddisk på ca 1 - 2 tb till min stationära datoren. Jag ska endat ha den för att lagra mina foton på. Nu till min fråga, vart köper man billigast och vilket märke? Vad är det man ska tänka på?

Elshira
2010-06-21 23:40
0

En stor cache är bra då det går snabbare att ladda/flytta information, annars spelar det i princip ingen roll om du inte är en hardcore användare så att säga.

Dustin brukar ha bra priser och bra kundkontakt om något ändå går sönder.

Idag får du en helt funktionsduglig hdd på 1 tb för drygt 600 kr, men ju mindre och smidigare de är desto dyrare är dem. Men ska man ändå inte ha dem med sig över allt så spelar det knappast någon roll. Men en bra tumregel kan vara att inte betala mer än 1kr/mb (1 tb = 1000 kr).

Men annars så brukar Seagate och Westcoast Digitals vara kvalitetsalternativ, och jag råkade hitta en som det dussutom var rabatt på just nu med bra omdömmen. Upp till 2 tb. (1 tb kostar 599 kr) Här hittar du den hos dustin =)

Sedan hur tåliga olika externa hdd är är väldigt olika… Vissa går sönder bara man tappar dem ovanpå skrivbortet medan andra klarar 1 meters fall ner i golvet utan problem. Det har vad jag märkt inte haft något alls att göra med kvalité/pris. Skulle det ändå hända så går det trots allt oftast att rädda bilderna osv.

Hakuna matata!

Fridaybrew
2010-06-22 07:18
0

Fast cachen kvittar väl då det är externa vanligtvis är usb som har rätt långsam överföringshastighet så flaskhalsen ligger inte på cachen utan usb gränsnittet.

Är det en stationär dator du har skulle jag köpa en intern hd som är ca 5 ggr snabbare än de vanliga usb hårddiskarna smat billigare iom att man inte behöver massa skydd och strömadapter. Du får mer gb/kr helt enkelt.

Kom även ihåg att om du ska lagra foton och liknande så lagra dom på två olika hårddiskar för det är sorgligt när en disk rasar och man inte kan få tillbaka dom utan experthjälp som kostar skjortan.

Mina erfarenheter från usb diskar är att de överför ca 20-25 mb/s medans den interne klarar 100-110 mb/s. Dock är externa förträffliga om man vill ta med sig information till kompisar el liknande.

/Fridaybrew

rumpino
2010-06-22 11:41
0

Köp inte en Lacie bara. Jag hade sån som extern där jag tog backup den kraschade, jag har tre vänner som också hade samma modell, samma sak skedde för dem.

Elshira
2010-06-22 17:42
0

Inbyggda är givetvis alltid bäst! Jag har min externa som film och bildlaringsenhet, och då är det väldigt skönt att bara kunna ta den med sig om man vill göra det någon gång. Jag kör på 1 tb inbyggt och 1 tb externt :)

Hakuna matata!

Bogey
2010-06-22 18:26
0

Se till att ha dina bilder både i datorn och på den externa hårddisken.

Frågan är inte OM en disk kraschar, utan NÄR. Så lagring på minst 2 skilda diskar ska man ha om man är rädd om sina bilder.

Helst ska man även ha en lagringsplats utanför hemmet också ifall det skulle bli brand.

Elshira
2010-06-22 18:34
0

Det allra bästa är att bränna viktiga bilder på skivor av högre kvalité som inte blir dåliga på bara några år. Då kan de aldrig försvinna om man inte klantar sig med skivorna då. Så gör jag i.af ^^

Men skulle man en dag stå med en kraschad hårddisk och ingen backup så brukar det änå oftast gå att rädda innehållet även om det kostar en slant (det blir nog billigare att köpa två hårddiskar men i.af).

Hakuna matata!

Naturkillen
2010-06-23 01:46
0

Ok, tack för alla svaren.

Fridaybrew
2010-06-23 04:03
0

priser för återskapande av data. kan kosta 5000 kr utan att det är ett stort fel. detta är ett exempel bara. Finns andra bolag också men kommer man under 10 000 så är det billigt =)

http://ahlbergdata.se/prislista_privatperson.pdf

/Fridaybrew

guraknugen
2010-06-23 19:55
0

#5: I och för sig kan man väl använda två externa enheter om man vill: Den första med bilderna och den andra som säkerhetskopia av den första. Det är ju inga problem att kopiera direkt mellan två externa enheter.

Bogey
2010-06-24 15:33
0

#9 Jo det är en annan variant.