Skillnad Exel - Calc
Jag har gjort en medlemsförteckning för en förening på OpenOffice Calc.
Tyvär visar det sig att flera jag mailar över listan till har svårigheter att öppna listan, varför jag kopierat över hela listan till Exel, och använder nu det vid uppdateringar.
Jag kan se att hos Calc upptar listan 27 kb, medan hos Exel tar den 66 kb. Varför denna stora skillnad?
Är det alltid så att Exel tar mycket större plats? Eller beror det på att jag tagit det fråb Calc denna gång?
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Om du sparar i excels "gamla" format (Office 2003 och äldre) så blir filerna större då de där lagras i binär data. Om du däremot väljer att spara i Excels nya format (xlsx - Office 2007 och Office 2010) så blir filerna förmoligen mindre.
Skillnaderna mellan programmen vet jag inte men de bör vara kompatibla.

I Open Office kan du spara i Excelformat, så du hade inte behövt kopiera allt till Excel.
Filerna i gamla OpenOffice.org (version 1 och tidigare) var en samling XML-filer som packats ihop till en enda fil av ZIP-format (Calc-filen hette då
I och med version 2 övergav man sitt eget format och började istället att använda ODF (Open Document Format, ISO/IEC 26300:2006) som standard. Ett format som varit en internationell standard sedan 2006 och som utvecklats av en mängd intressenter, alltså inte bara av Sun. Har för mig att till och med Microsoft varit med på ett litet hörn, men det kan jag ha missuppfattat.
Även detta format grundar sig på samma princip (ett gäng XML-filer zippade till en fil) och jag tror man utgått lite från det gamla OpenOffice.org-formatet (eller egentligen StarOffice – samma format i och för sig). Dock är inte gamla OpenOffice.org-formatet kompatibelt med ODF på något annat sätt, vad jag vet.
ODF-filer för OpenOffice.org Calc heter ”
Om du vill se hur en ODS-fil är uppbyggd kan du byta namn på den så att den istället heter ”
Skulle en ODF-fil bli ”korrupt” (jag tar gärna emot förslag på bättre ord än detta svengelska ord i sammanhanget) går det oftast att öppna den på ovanstående sätt. Även om man inte är någon expert kan man ofta åtminstone rädda något i filen.
Jag skulle misstänka att om du sparar en fil i det gamla Excel-formatet och sedan zippar den, så blir nog storleken på ZIP-filen i ungefär samma storlektsordning som en ODF-fil med ungefär samma innehåll, men du måste ju då manuellt packa upp den innan du kan öppna den i Excel eller OpenOffice.org.
Observera också att Excel stavas med ett c i mitten; Exel är något helt annat…

Vi som använder OpenOffice.org kan öppna de flesta filer folk skapar i MS Office, men tvärt om är oftast värre då Microsoft är ganska konsekventa i sin vägran att fullt ut ha stöd för andra format än sina egna, i synnerhet när det gäller konkurrerande format. Vill man, som OpenOffice.org-användare, inte larva sig med att konvertera sina filer till något av MS-formaten, kan man kanske istället tipsa mottagaren att installera en ODF-plugin som gör det möjligt att öppna ODF-filer i MS Office.
Man kan också tipsa vederbörande att helt enkelt installera OpenOffice.org på sin dator. Det går att använda samtidigt som andra kontorsprogram och det kostar ju inte annat än tiden det tar att ladda ner och installera. Var dock beredd på att många är väldigt fientligt inställda till att själv röra ett endaste litet finger för att själv lösa ett problem.

Tack för svaren! Och naturligtvis var det Excel jag menade. Ber om ursäkt å datorns vägnar.
Jag trodde dock att jag sparade mina excelfiler i Office 2007, för det har jag installerat.
Nå, nu vet jag iaf lite mer.
Tom

Du märker om du sparat en fil till Office 2007 format. Filens extension får då xlsx istället för bara xsl som det gamla formatet hade.

OK. Skall kolla vad den däe excelfilen fick för ändelse.
Men kunde jag på något sätt styra till vilken version, 2003 eller 2007, jag själv ville.
Tom

#6 ja, vid spara som så väljer du format i dropdown-listan. Välj där Office 2007 eller Office 2010
(detta gäller om du har Office 2007 eller senare)
Om du har en tidigare version av Office typ Office 2003 måste du ladda ner Microsoft Office Compatibility Pack för filformat i Word, Excel och PowerPoint 2007
Den stödjer även Office 2010 formaten för de är i princip desamma som Office 2007 formaten

OK! Skall testa det när jag kommer hem.
Sitter på lånedator nu.
Det här forumet är jättebra för oss/mig som inte är så duktiga. Man får hjälp och förklarat det mesta.
TACKAR!
Tom
Ungefär som i alla andra datorforum, med andra ord…

Nja, det vill jag nog inte helt hålla med om.
På många forum är de så högtravande i sin tekniska beskrivning, att det är svårt för en annan att hänga med.
Det kan nog hända här också, men jag tycker ändå att jag fattar mer här än på andra ställen.
T o m begriper jag en hel del av vad du, Guraknugen, skriver. Men inte alltid.
Tom
#10: Kan ju vara så att olika forum har olika målgrupper i och för sig. Men nog finns det fler forum än detta som riktar sig även till nybörjare, det är i alla fall min övertygelse.

#11. Du får gärna nämna några.
Skadar inte att ta lärdomar från många håll.
Glad, solig och trevlig Midsommr tillönskas alla datornördar och nybörjare.
Tom
#12: Det var ju mest att antagande jag gjorde, i och för sig, därav att jag skrev att det i alla fall var min övertygelse…
Det är väl upp till var och en att tycka om ett forum är bra eller inte och jag känner väl inte till så många, men det finns väl ett på idg om jag inte minns fel. Sweclockers har ett annat forum som kanske kan vara något. Man kan ju alltid ta en titt och se vad folk ställer för frågor och vilka svar de får, så ser man kanske om man hamnat någonstans som passar en.
Måste man inte ha forumet på svenska kan man säkert hitta en hel del på andra engelska eller vilket språk man nu föredrar.
Sedan finns det ju mer specifika forum, exempelvis forum för folk som använder en viss Linux-distribution, en viss typ av dator och så vidare (är själv medlem på ett forum för Asus Eee PC även om det var länge sedan jag kika in där), men det lär kanske inte vara aktuellt i just detta fallet… Det finns ju också forum för viss programvara, exempelvis OpenOffice.org VLC.
Ett alternativ till forum är ju också e-postlistor annars. Är själv medlem på ett antal sådana. För att det inte ska bli så rörigt med all denna e-post man då får hela tiden så har jag upprättat en särskild e-postadress enbart för e-postlistor, men var och en gör ju som den vill.