Datatrafik, hastigheter... hjälp?
Detta kanske egentligen inte är det helt perfekta forumet för mina frågor, då det gäller mobiler mer än datorer, men förhoppningsvis finns det någon kunnig människa här :)
Jag har blivit helförsälskad i sony ericsson xperia x10 mini, och sommarjobbar på en butik med mycket teknik där jag sitta och titta på den varje dag. Har tänkte mig att jag ska köpa den som lite extra belöning när jag jobbat klart, har läst många positiva recensioner om den, men av nyfikenhet, ingen här som råkar ha den? eller har prövat en väns kanske och har en åsikt?
Min riktiga fråga gäller mobilsurf, funderar på att köpa den med ett abonnemang där man får 0,5 gb datatrafik gratis varje månad, därefter sänks hastigheten till 120 kbit/s, men fortfarande gratis. Min fråga: Hur mycket är 0,5 gb datatrafik, och går det göra något vettigt om man har en hastighet på 120 kbit/s? Siffrona säger mig nämligen igenting ^^
Har inte tänkt ha mobilen till att surfa direkt, men om man köper en android mobil vore det kul att ha möjligtheten.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
När du skriver ”gb”, menar du då GB (Gigabyte – fast GB kan ju vara ett glassmärke…) eller Gb (Gigabit)?
Om vi antar GB, så är ju 0,5 GB samma sak som 500 MB vilket motsvarar cirka 50 minuter musik på en CD eller i okomprimerat WAV-format (16 bits/kanal, 44,1 kHz samplingsfrekvens, 2 kanaler).
Kanske inte säger så mycket i och för sig.
Om vi antar att vi har en överföringshastighet på 120 kbit/s så tar det cirka 9,5 timmar att ladda ner 0,5 GB.
120 kbit/s låter ju ganska uselt, för övrigt. Ska du streama en ljudfil så kommer den att hacka om dess bithastighet är högre än så, och det är den ju ofta. Att streama video lär ju då vara ännu värre. Vilken hastighet har du innan dessa 0,5 GB är uppnådda?
Jag menar GB :) Och vad gäller hastigheten innan man uppnått 0,5GB så står det bara "med 3G/GSM hastighet".
Jo, antar att 120 är ganska uselt, något annat skulle ju vara för bra, men skulle det vara möjligt att gå in på facebook, eller kolla mejlen till exempel? Och att det tar mindre än typ fem minuter att ladda? Kan man göra något alls?
Musik är inte så intressant, utan det är mest… kolla mejl, kolla facebook, kanske aftonbladet, googla lite… sådana grejer :) Kunna kolla en youtube video skulle väl kunna vara kul också, men min poäng är att jag inte kommer använda internet så mycket direkt. Mer som en kul bonus, eller om man är borta från datorn länge. Men vill ju veta vad man betalar för liksom.
Skulle man, med 0,5 GB kunna under en månadsperiod kunna kolla några youtubevideor i veckan, och kolla aftonbladet några gånger i veckan, till exempel? Lite så det skulle vara intressant att veta :)
en till fråga förresten, det här med datatrafik, det är väl bara det som går åt för att ladda en sida eller liknande, det går inte åt mer bara för att man stannar länge på sidan och läser en lång text eller så?
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Har visserligen facebook, men är sällan där så jag har inte så mycket koll på vad som krävs där. När det gäller aftonbladet så och liknande så tar väl reklamen upp en del så det kan löna sig att blockera den om du inte redan gjort det.
YouTube på 120 kbit/s låter ju inte så kul, kommer nog inte att fungera så bra. När det gäller 0.5 GB beror det ju på vad för klipp man ser, men är de långa lär det nog inte bli speciellt många på en månad. Säg att vi har ett klipp på 10 minuter och kanske 25 MB, det lär nog bli ett klipp i ”halvbra” kvalitet, beroende på vad man nu menar med det… 0,5 GB=500 MB vilket motsvarar 20 sådana klipp. Men jag vet ju inte vad för sorts klipp du brukar titta på.
Och jag är nog också av uppfattningen att när du laddat en sida så laddas inget annat. De flesta webbläsare brukar ju visa om något laddas och den indikeringen brukar ju inte visa något när man väl laddat sidan. Men det finns säkert halvskumma sidor som laddar mer eller mindre halvskumma saker när man tror att den laddat färdigt, skulle jag tro. Det kan man säkert komma runt till viss del genom att i webbläsaren stänga av vissa funktioner, exempelvis skript, vissa plug-ins och allt vad det kan vara.
Ursäkta mitt aningen svävande svar, men det blir väl så när man inte har så djupa kunskaper inom området.