Openoffice calc - fyller i automatiskt
Normalt sett så fyller excel och openoffice calc i värden i en cell när man börjar skriva något i cellen som stämmer med någon cell ovanför. Alltså, står det 12345 i någon cell ovanför i kolumnen, så kommer den automatiskt att fylla i 12345 om jag börjar skriva 1 i en ny cell i samma kolumn.
Jag sitter här och ska lägga in en massa papper i ett kalkylblad och den funktionen ställer till med en massa problem för mig just nu
Är det någon som vet var man tar bort det här?

Mvh Stephanie 

Verktyg>Cellinnehåll>Autoinmatning
Den är normalt ibockad; bocka av.
Där var den!
Tackar!

Mvh Stephanie 

Fast den brukar inte funka på siffror (i OpenOffice.org Calc), är du säker på att ditt exempel i #0 stämmer…?
Provade just själv och nej, har jag 12345 i en cell och skriver 1 i någon i samma kolumn så fyller den inte alls i något. Skriver jag däremot h så fyller den i hej om jag har en cell som innehåller hej i samma kolumn.
Om du har ordet hej i en kolumn och vill ha bara h i samma kolumn är det bara att trycka h[delete][?] för att hindra att det blir hej i cellen. Vill du däremot ha hej så skriver du h[?].
[?]=Enter-tangenten om nu någon undrade det.

Jag blev lika konfunderad, men det kan hänga ihop med nationella inställningar och formatering av cellerna. Siffror kan formateras som text, och då blir det autoifyllning om den har det förbockat.
Om man har blandat punkt och komma som avdelare för decimaler kan man få ett helt litet helsike att leta rätt på felen och få rätt resultat. Samma gäller om det har smugit sig in mellanslag. siffror ska ju matas in i en följd, med rätt avdelare för decimaler efter nationella inställningar för att inte räknas som text.
Så problemet kan hänga ihop med fel format på strängarna med siffror, eller att cellområdet är formaterat som text .
#3 Ah, det kanske du har rätt i. Det handlar om siffror, men i en kolumn där det står 15_1, 15_2 osv längst upp. Så när jag ska skriva en etta i en cell under, så skriver fyller den i 15_1, 15_2 osv. Men då förstår jag varför det inte blir så i de andra kolumnerna. 

Mvh Stephanie 

Det behöver inte vara något problem med autoifyllningen, eftersom om du tittar i raden där det fylls i ovanför kalkylbladet, så är bara siffran som du skrev fixerad, medan resten är markerade. När du skriver en siffra till eller ett blanksteg, så tas ifyllningen bort. Men om man har översta raden formaterad så, kan det vara enklare att stänga av ifyllningen. Den är mest irriterande.
Om man trycker Enter eller neråtpil om man bara har matat in en siffta och det ligger ifyllning, så matas det ifyllda värdet in i cellen, och det kan ju garanterat leda till problem.
Jag tycker att ifyllningen är praktisk bara när man ska länka cellnamn i formler.
Ja, normalt sett är ifyllningen praktisk. Men när jag bara ska fylla i en enkel etta i de cellerna, så måste jag först skriva en etta och sedan trycka på backsteg. Det krånglar till det irriterande mycket när jag måste sitta och hålla koll på det.

Mvh Stephanie 

En nödlösning är ju annars att mata in radvis istället. Sedan, när du skrivit in allting, markerar du hela raden, trycker Ctrl+v, klickar på den cell där du vill ha raden som kolumn, trycker på Insert-knappen och ser till att Transponera är ibockat. Då kommer din rad att flyttas till den cell du markerade och ett antal celler därunder i form av en kolumn istället för en rad.
#8 Jag ska dock fylla i radvis.

Mvh Stephanie 

Annars kan du ju alltid lägga till en knapp i något verktygsfält som kopplar i och ur auto-kompletteringsfuktionen. Då går det i alla fall fort att hoppa mellan lägena.
#10 Hur gör man det då? 

Mvh Stephanie