Krånglande USB-port
Jag har länge haft problem med att mitt mobila bredband har kopplat ned ibland, och sen har det inte gått att koppla upp igen med mindre än att starta om datorn. Väldigt irriterande! Har haft kontakt med en hjälpsam kille på Telia support som inte lyckades lösa problemet.
Nu kopplade jag in en USB-hubb på den porten med bredbandsmodemet och en mus. Det visade sig att även musen dör när modemet kopplar ned. Aha, USB-porten! Första tanken är ju en rent fysisk glappkontakt. Eller finns det hopp om att det kan vara ett mjukvaruproblem?
Det verkar som om det är sämre med hubben. Då kopplas jag ned ungefär varje halvtimme istället för 1-3 ggr/dag.

Pröva en annan port, det kan var dålig späning i USBportar och då funkar de inte!
Har satt i löst usbkort i några datorer och då har det funkat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det finns bara 2 USB-portar på den. En IBM T42 som i första hand används som sjökortsplotter. En USB-port används för GPS-mottagaren, den är "helig" och får inte användas till annat. Har dessutom gjort ett litet rigisterhack till den efter lite googlande. Datorn uppfattade GPSen som en mus och muspekaren började fara som en skållad råtta runt skärmen och höger- och vänsterklicka överallt.
Löst USB-kort är nog inte att tänka på till en bärbar, men kanske finns det PCMCIA(?)-kort med USB?
Plockade fram en PS2 trackball för att testa. PS2-uttaget på datorn var visst inte alls PS2! Den lilla plastplutten ska sitta på tvären och stiften ordanade i en triangel och inte i en halvcirkel som vanligt. Nåt IBM-special möjligen.
Nu testar jag med en hubb med extern strömförsörjning. Hoppas Zepp har rätt om strömbrist, då är problemet löst på ett enkelt sätt.
Nej!
Modemet har än så länge varit uppkopplat, men min trackball funkar max 10 sek, sen måste den dras ur och pluggas in igen.
Aldrig mer en dator det står IBM på. Hur kan ett välkänt företag bara komma på idén att tillverka en dator med bara 2 USB-postar?

Det är inte bara IBM som krånglar.. har satt i löst USBkort i två datorer på jobbet.
Och då var ändå garantin kvar.. men sitter USBgrejerna på moderkortet så byter de hela faderullan och så blir man av med datorn i en vecka med alla instalerade porgramen som behövs dagligen!
Och som lök på laxen brukar de formatera hela disken efter en sådan reparation.. hur kul som helst.. då sätter jag hellre i ett kort för 150 kr!
Om det står IBM på datorn har den några år på nacken.. numera heter de Lenovo och är köpta av kineserna!
Jag har pratat med min lokala datorhandlare. Jag ska få ta ett PCMCIA-kort med USB-port på öppet köp för att se om det löser problemet.
Finns någon annan möjlighet att installera nya USB-postar i en bärbar? Lösa USB-kort som du beskriver ovan gäller väl bara stationära?

Ja skillnade är att på stationära så brukar det finnas fria kortplatser!
På bärbara sitter väll allt på moderkortet?
PCMCIA-kortplatsen på bärbara ger för lite strömstyrka för att driva ett sådant USB-uttag ordentligt. En extra strömsladd ska följa med USB-kortet. Till det USB2-kort jag använder går det en extra strömsladd till ett gammalt USB1-uttag där strömmen tas. Datorn är så gammal att den inte har USB2 nämligen.
USB2-kortet saknade drivrutiner för Vista.
Borde ju funka att plugga in den strömförsörjda hubben då.

Jag håller med #10, för om du har dålig signal ut från original USBport räcker det inte sen att förstärka signalen från hubben.. den fick ju inte någon från början!
Nu sitter det ett PCMCIA-kort med 2 USB2-portar på plats. Det blev lite trassligt att installera det med flera omstarter. Dessutom stal det vid en omstart com8, där jag har GPS-mottagaren. Möjlighet till strömförsörjning från annat USB-uttag finns, men jag har inte kopplat in det än.
I PCMCIA-USB sitter nu min trackball. Har funkat problemfritt i över en timme. Än så länge sitter mobila bredbanden kvar i den opålitliga porten.

Det är möjligt att ditt bredband kan fungera nu när det sitter ensamt på den hubben.. för de uttagen är oxå en hubb!
Det är iallafall den enda rimliga förklaringen som jag kommit på.. just det med strömbrist!
Jag har dragit den slutsatsen själv med tanke på att strömförsörjda lösa hubbar har egen strömförsörjning just på grund av att man kan ploppa in en massa grejer och sen räcker inte strömen till för att signalen skall bli tillräckligt stark!?