Okunnig behöver tokhjälp!
Hej.
Är en flicka som borde förbjudas att sitta framför en dator…
Trots det behöver jag hjälp och vägledning…
Har en filmsnutt inspelad via mobilen som nu ligger på datorn som MP4-fil och behöver skicka den via mail till annan mottagare.
- Vilket format ska den konventeras om till lämpligast?
- Hur kan jag "minska ner den" eller "packa ihop den" så den når mottagaren utan massa problem?
ALL vägledning är guld värd!!!
Har en laptop av märket emachines med Windows Vista, om det är av betydelse….
?

En mp4 är i stort sett så packad som det går att få den. Det finns möjlighet att konvertera till lägre upplösning för att det ska ta mindre plats, men från en telefon lär man i regel få lägsta upplösningen, så du kan räkna med att filen knappast kan krympas mycket.
Så om den är väldigt stor, så att den inte ryms i eposten, kan en lösning vara att använda ett arkivprogram typ RAR eller ZIP för att dela upp den i ett antal filer som mottagaren kan sätta ihop, och skicka dem var för sig i e-post.
Vilket format du ska konvertera den till beror ju på vem som ska ha den. Kan mottagaren spela dina filer så ska du ju inte konvertera den alls. MP4 är väl ett ganska vedertaget format idag så det kan ju inte vålla särskilt mycket problem för en mottagare av en sådan fil. Förmodligen bara att spela den i vilket spelare som helst. Varför inte helt enkelt fråga mottagaren om vederbörande kan spela MP4-filer?
Om vederbörande inte kan spela filen är det väl upp till denne att googla efter lämplig kodek, knappast ditt problem, eller hur?

Jaaa, går inget vidare för mig
.
Grejen är att jag kan själv titta på filmsnuttarna när jag lagt över dom på datorn OM jag väljer spela dom med VLC-spelaren, men kan dock inte och funkar inte när jag väljer Windows media player.
Filens storlek är 19 MB. Är det mycket eller lite i er värld…
??
OCH miljoner tack för era svar, jättetacksam!
Det är en ansökan jag ska skicka som är filmad via min Eriicsson C905 och är 3,15 minuter lång eller kort rättare sagt.
Jag har fått in den i biblioteket på Windows Media Player och där står att den är 41,22 min lång… *FÖRVIRRANDE*
När jag sen försöker spela den sen i Windows Media Player tickar "klockan" som räknar uppspelad tid i 5 sekunder (utan att något spelas upp!) sen stoppar den *ÄNNU MER FÖRVIRRANDE*
För mig iaf, var är mina 41.17 andra minuter som den påstår jag ska ha spelat in?? Inte ens där är jag överens med det tekniska..
Nu ger jag det imorgon också ger jag upp för gör mig mest skogstokig… GGGRRRRR! Datorer och allt runtomkring dom ska bara funka om min filosofi hade fått styra och bestämma..
Men glad ni tog er tiden även om jag är ett hopplöst fall!
Det där med ”ska bara funka” kan man ju alltid hålla med om, men jag kan gissa att anledningen till att vissa saker inte fungerar i vissa miljöer ibland beror på att det finns lagar och regler att följa. Nu vet jag inte hur det är i just MP4-fallet, men när det gäller många format är det någon som vill ha betalt för att dela med sig av möjligheten. Några sådana format kan man säkert spela i din standardspelare, men då har du förmodligen också betalat för det på ett eller annat sätt; priset kan exempelvis vara inbakat i priset för ditt operativsystem.
Vill man vara helt ”laglig” och ändå inte betala finns några öppna format man kan använda sig av, exempelvis Ogg Vorbis och FLAC för ljud och Ogg Theora med mera för video. Kodekar till dessa finns garanterat att ladda ner gratis och lagligt för vem som helst till i stort sett vilket operativsystem som helst. I de flesta operativsystem ingår de redan från början.
När du skriver 3,15 minuter, menar du då 3,15 minuter (det vill säga 3:09) eller menar du 3:15? Det spelar ingen större roll; jag är bara nyfiken. Enligt internationell standard (ISO 8601) skriver man tid med kolon mellan timmar, minuter och sekunder. Dock är det tydligen punkt som gäller i svensk standard. Kommatecken är dock inte skiljetecken för tid i något land, tror jag, utan oftast decimaltecken i ungefär hälften av världens länder (resten använder punkt).
19 MB låter i min lilla minivärld inte som en orimlig filstorlek på en video som är några minuter lång och i ett format som komprimerar filstorleken ganska ordentligt.
Det där med att tiden 42 minuter visas när den bara är 3 minuter kan bero på att filmen är redigerad på ett eller annat sätt. Har själv märkt att när jag filmat med min gamla digitalkamera i kanske 10 minuter och sedan klippt ner den till kanske 1 minut, så ändras inte informationen om filmens speltid i filens metadata (eller var informationen nu finns…), så om jag bara klippt ut en minut ur filmen så kan det mycket väl i min mediaspelare stå att filmen börjar på 5:46 och slutar på 6:46…
Hur det är i just ditt fall kan jag dock inte sitta här och gissa mig till.
Men för att i alla fall ge ett förslag till någon form av åtgärd som du kan prova så vill jag gärna upprepa min inrådan att ladda ner och installera en kodek (codec) som fungerar för det format dina filer har. Ska du skicka filen till någon är det bara att be vederbörande att göra samma sak. Sök gärna här på forumet, för jag känner mig ganska säker på att någon tidigare föreslagit något att ladda ner som ger dig stöd för ett flertal olika videoformat. Själv har jag ingen som helst koll på Windowsvärlden så även om jag skulle kunna leta upp något kan jag inte testa om det funkar eftersom jag inte har Windows.

Och 19 megabyte är inte mycket i den här världen, men det kan vara alldeles för mycket i e-posten. Om det inte går att skicka den med e-post kan man ladda upp filen på något ställe där mottagaren kan hämta den. Det finns flera sådana ställen att välja på på nätet, både gratis och som kostar pengar, med olika grad av service och enkelhet.
Och om den går att spela i VLC så torde väl det räcka.
#5: Vet inte hur det är med andra, men i Gmail kan man skicka och ta emot cirka 25 MB (inklusive själva meddelandet och lite annat tjafs) så 19 MB borde gå bra. Antar att deras konkurrenter klarar liknande storlekar.
VLC är väl helt okej, men många är ganska främmande till att installera ännu ett program som gör samma sak som något program de redan har i sin dator. Installerar man istället rätt kodekar så borde ju formatet därefter funka i vilken spelare som helst, därav att jag föreslog detta. Detta borde ju tilltala folk mer, då de sedan kan fortsätta att använda sin favoritspelare som om inget hade hänt.