Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7279 ggr
parsley
1

Åskkänsliga routrar?

Två åskväder och två förstörda D-link-routrar (modem + router i ett) har börjar båda jag och min vän som råkat ut för de trasiga routrarna om routrar är extremt känsliga för åska?

Vilka alternativ finns till ADSL + router och vad har ni för erfarenhet av dem? ADSL-abonnemanget har givetvis både lång bidningstid och lång uppsägningstid så även om det inte används utan ersätts av någon form av trådlöst abonnemang så kostar det pengar.

Delphi
0

Har du luftburna teleledningar? I så fall är det nog bara att dra ur telekabeln från modemet vid åska! Själv har jag telekabeln nergrävd i jorden, så hos mig har åskan aldrig lyckats förstöra min ADSL-utrustning. Har dock bekanta som bor på landsbygden och fått flera modem sönderbrända, så jag är väl förtrogen med problemet.

Inkanyezi
0

Det finns åskskydd som fungerar, och normalt är ett sånt kopplat på till exempel teleledningar, men det kan fortfarande saknas på ett eller annat ställe. Det är inte så att routrar är speciellt känsliga, utan all elektronisk utrustning har det här problemet.

Ett fungerande åskskydd måste kortsluta redan vid en överspänning på ungefär 10V och det måste ske mycket snabbt. Det kan ändå inte hindra att en direktträff steker alla apparater i sin väg, men en blixt som slår ner inom en kilometer kan ta död på modem och routrar om de inte är skyddade.

Så förutom att koppla ur utrustningen vid åskväder kan det vara idé i att ansluta ett åskskydd på den ingående ledningen för bredband/telefoni, och att dessutom ha ett enklare åskskydd på elsystemet. Jag har personligen vid något tillfälle hört knastret och sett den blå röken lämna mitt modem.

parsley
0

Det är luftledning sista biten in till huset, om jag inte har fel.

Blev lite misstänksam eftersom två routrar gått sönder i år bara och de vanliga ADSL-modemet alltid klarat sig.

guraknugen
0

Vet inte om just routrar är extremt känsliga, men åska kan ta död på det mesta om det vill sig illa. Kanske inte är så stor fara om man bor i lägenhet, för där brukar väl ofta finnas någon form av skydd (som dock inte är 100% säkert mot all åska), men bor man oskyddat (kanske i ett hus på landet?) kan åskan, om man har maximal otur, ställa till det ordentligt. Det finns de som dött när de duschat under pågående åskoväder…

Zepp
0

Du har det bra du.. här på vischan går det ett par modem per år!

Numera kör jag löst modem och lös router.. det blir billigare att bara köpa modem!

Självklart har jag både åskskydd i telejacket och i en separat dosa där jag tar strömen till modem och router!

Likadant vid datorn och vid TVn!

Sedan jag köpt åskskydd (transientskydd) till den mesta elektroniken så har haverierna minskat drastiskt!

Har pratat med mitt försäkrinsbolag eller rättae sagt deras expert på åskskydd.. han rekomenderar ett skydd för fastigheten i tre steg!

http://www.elrond.se/overspanningsskydd/fardiga-askpaket/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
0

Med tanke på att ett åsknedslag kan orsaka ljusbågar på flera decimeter så tvivlar jag på att det finns något hundraprocentigt skydd att få mot åska, men antagligen är väl långt ifrån alla nedslag lika brutala.

Själv har jag försökt förhindra att min studioutrustning (ljudinspelningsprylar) tar skada när åskan går och jag inte är hemma, genom att placera allt på samma bord och ha en stickkontakt för all utrustning på bordet. Denna drar jag ur och placerar någon meter från närmaste uttag. På så vis måste ljusbågen hoppa minst en meter för att skada min utrustning, vilket säkert kan hända, men kanske inte så ofta att jag behöver oroa mig.

Inkanyezi
0

En direktträff finns väl inget elektroniskt som pallar för, men det som brukar ta kål på dem är ju inducerade spänningar från urladdningar nära ledningarna. Dom lär knappast hoppa ut ur vägguttaget. Problemet med vår mer känsliga elektronik är väl att det ibland inte behövs särskilt mycket överspänning.

Jag minns en gång för länge sedan när jag var på landet, innan det var automatiserade telefoner. En apparat med en vev på, där man kallade på en telefonist, och när åskan gick så ringde det i telefonen. När jag tittar mot telefonen så ringer det igen, sprakar till och börjar ryka. Husmor sade till mig att hålla mig långt från telefonen när det åskar. Den telefonen innehöll ingen känslig elektronik. Den funkade efter åskvädret, men den luktade bränt.

Hawknestgrove
0

Ja jag bor också så till, att det enda effektiva åskskyddet är dra ur. Men för att spara pengar och slippa köpa nya routrar, så har jag anskaffat Telia Smart. Gateway. Den är inte min, vilket är en fördel. Kostar 39 kr i månaden och pajar den, så får jag en ny. Man har dessutom lite gräddfil vid supporten där……OCh jag inbillar mig, att det faktiskt går snabbare…. efter att fått tre datorer sammanlagt raserade med allt som hör därtill, så bor man så pass, att man kan drabbas av blixtnerslag direkt in i huset, så hjälper inga åskskydd i världen. Har frågat expertis och fått det sorgliga beskedet, att det är bara att dra ur alltsmmans för att vara säker. Så sommartid, så åker allt ur  oavsett, när vi går och lägger oss. Har blivit tagen på sängen bokstavligen och vill inte bli det igen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

parsley
0

# Det blir Telia Smart för min kompis också.

Hawknestgrove
0

ja det ÄR smart, hahahaha! Jag är jättenöjd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....