Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 8560 ggr
Juicy
1

Tjutande dator

Min stationära dator har tidigt låtit som en tjutande siren och då visade det sig att den var överhettad så vi dammsög den försiktigt, då det var damm i fläktarna.

Idag började den tjuta igen då vi dammsugit den igen (i förebyggande syfte). Kan det ha lossnat någon komponent eller vad är felet? Vad kan man göra nu? Tacksam för svar, jobbigt att sitta med hörselskydden på!

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

guraknugen
0

Låter det som ett mekaniskt tjutande (fläktar eller liknande) eller som om det är själva elektroniken som tjuter genom att få exempelvis chassit att komma i svängning?

Zepp
0

Det kan även vara en signal från BIOSet att något på moderkortet är knasigt.. typ någon minneskapsel är det vanligaste!

Vi hade en server som tjöt hela tiden. det var från diskarna.. altså deras varningssignal om att en av RAIDdiskarna var kass.

Självklart trodde vi att det var en fläkt.. men det visade sig så inte vara fallet när nästa disk rasade oxå.. Skrikandes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Juicy
0

#1 Oj, det har jag ingen aning om.

#2 Den primära hårddisken C: (eller vad det kallas) är i princip slut så kan det bero på det? Lustigt bara att det händer i samband med att vi rengör den.

Tack för snabba svar förresten båda två! Tror ni att det är lönt att lämna in för reparation?

ronjanyman.se

[Beavis]
0

#3  Jag antar att du vet att du inte får fylla hella primära hårddisken c: om du kör windows?

Man skall lämna typ 10-15% ledigt för att systemet skall kunna arbeta, iaf enligt min gamla kunskap. Men jag är inte uppdaterad om det senaste.

Juicy
0

#4 Jodå, det är jag medveten om. Disken är dock väldigt liten så det går inte längre att röra någonting där.

Som ni kanske märker är jag en novis inom datorer. Är program tvugna att vara installerade på C: eller finns det någon möjlighet att ha dem på D: istället?

ronjanyman.se

Zepp
0

Om D: är en annan hårddisk så går det bra.. men oftast så är det en CDspelare!

Juicy
0

#6 Ja, det är en annan hårddisk. Tack!

ronjanyman.se

Geronim0
0

Blås rent med tryckluft, dammsugaren förslår inte mycket.

Juicy
0

Nu när jag startade datorn tjöt den faktiskt inte längre - skönt.

ronjanyman.se

guraknugen
0

OT (varning – läs ej detta under några som helst omständigheter på annat än egen risk):

#3, ”Den primära hårddisken C: (eller vad det kallas)”

Vad den kallas beror på ditt operativsystem och vad det är för typ av disk. Det är väl idag bara Windows som kör med dessa svårt föråldrade enhetsbokstäver (C:, D: och så vidare). Fattar inte varför man inte skippar dem, för användarvänligt är det ju inte i alla fall. Om jag exempelvis pluggar in min gamla MP3-spelare i min dator (som alltså inte har Windows) dyker den ju inte upp som någon jävla ”E:” eller liknande, utan den heter bara, kort och gott, ”iAudio” (som min uråldriga MP3-spelare råkar heta).

Zepp
0

Här har du några Bios- signaler av två vanliga BIOS!

http://www.datasolution.se/tag/ami-american-megatrends-bios-beep-codes/

http://www.datasolution.se/tag/award-bios-beep-codes/

Föreslår att du tar reda på vilket BIOS du har och surfar till deras sida, där kan du få reda på mer!

Eller rent utav läser i din manual?

Juicy
0

#11 Tack för länkarna.

Datorn i fråga är köpt begagnad och ihopsatt av killen som ägde den tidigare - ingen manual så vitt jag vet. I eftermiddag ska vi åka och kolla på en ny dator, den nuvarande har några år på nacken.

ronjanyman.se

[mingdie]
0

Ta först och kolla fläkten. I dom flesta fallen så är det lagret i fläkten som låter. Lagren är inte speciellt bra och när dom är slitna så börjar dom tjuta. En ny fläkt är billig.

Zepp
0

Japp öppna lådan o lyssna det är lättare att lokalisera var ljudet kommer ifrån då!

Fast.. jag misstog mig på Raidkontrollens signal, men den lät inte alls som BIOSet brukar göra.. Bioset signaler är rätt högljudda!

guraknugen
0

#13: Vi kanske alla använder lite olika vokabulär, men ”tjuta” är nog inte det första ord jag kommer att tänka på när jag erinrar mig ljudet av de fläktar jag själv tvingats byta hittills i mitt liv, men det skadar ju inte att kolla, förstås.

Zepp
0

Japp, de gånger jag råkat ut för tjutande BIOS så kommer folk springande från alla håll o undrar vad som står på.. och det är ofta obehagligt att vistas för länge i närheten av datorn!

keja01
0

Gnisslande fläktar kan tystna med lite smörjolja. Billiga fläktar har inga kullager och slits därför ut fort. Fläktar som flyter i ett magnetfält och därmed borde vara outslitliga har jag för mig finns också.

guraknugen
0

Om man vågar röra sig utanför datorernas sfär för ett ögonblick i denna tråd så kan jag ju tillägga att kullager inte alltid är att föredra. Exempelvis vill man inte ha kullagerfläktar i miljöer där kraftiga vibrationer förekommer. Men det är ju som sagt sällan man har datorn i en sådan miljö.

[Beavis]
0

Min dator lät som ett attans flipperspel ett slag, jag minns tyvärr inte hur jag löste problemet till slut men det var ruskigt irriterande iaf jag brukade banka til datan såå tystnade den ett tag, men satte igång igen. tror det var något bios eller drivrutinsfel.

Zepp
0

Antagligen vibrationer från fläktarna som fortplatar sig ut chassit.. och så skramlar plåtarna sen mot varandra!

När fläktarna blir fulla med skit kan de vibrera!

[Beavis]
0

Nja det var en felkoppling av några sladdar på moderkortet hr jag för mig nu när jag får lite flashback