Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2946 ggr
Mosaik02
0

Märkliga Bios pip!

min dator:

moderkort: Asus M2N-E SLI

Processor: AMD Athlon 64 3800+ (nej jag kör Windows 32 hade ont om pengar och fick denna billigt av en kompis den ska byta ut när jag får råd)

grafikkort: Nividia Geforce GT 240

operativsystem: Windows XP

jag har idag fått Bios pip ungefär varann gång jag har startat datorn 1 långt och 2 korta pipfläktarna snurrar på datorn men skärmen är helt död

efter mycket googlande så har jag fått fram bland annat att det kan vara:

an error encountered in the video bios rom or a horizontal retrace failure has been encountered

men vad betyder detta?

det andra jag har fått fram är antingen RAM minne fel eller något fel på grafikkortet

en viktig sak är oxå att häromdagen så gick strömagget sönder det utlöste säkringarna härhemma men när jag väl bytt det så fungerar allt igen

dagen efter jag hade bytt ut strömagget så köpte jag ett nytt grafikkort

har tagit ut och satt in ram minne ett i taget men det verkar inte va problemet

bytte till mitt gamla grafikkort och då fungerade allt igen bytte sen tillbaka till mitt nya grafikkort och nu fungerar det

några teorier jag har är att nått hände när strömagget gick sönder ohch jag får falska Bios pip eller att det är nåt fel på det nya grafikkortet eller så är det Ram minnena ändå eller så är det kanske glapp nånstans

någon som har lite idéer om vad det kan vara och hur man kan lösa det hela?

Zepp
0

Beror på vilket BIOS du har!

Vi diskuterade detta i en annan tråd och där finns några vanliga BIOS och deras signaler

Tjutande dator

Det kan även vara oxiderade kontakter, glapp o lite sånt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MagArne
0

Vad har du för nätaggregat? Hur strömstarkt är det?
Vad har du köpt för grafikkort? Vad hade du innan?

Möjligt att ditt nätaggregat är lite för klent för att orka driva ett kraftfullt grafikkort.

Zepp
0

1long, 2 short

Video adapter error

Either video adapter is bad or is not seated properly.  Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Award Bios Beep Codes

Om du nu har Award!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mosaik02
0

1# har läst den tråden o det va väl mer diskussion om fläktar kanske länkade du fel?

mycket möjligt att det ändå är glapp eller att nåt hände när strömagget gick sönder *suckar*

2# nätagget jag hade innan va ett Antec på 500W bytte till ett HKC på 430 W  verkar som om jag har tillräckligt med ström i alla fallhitta en hemsida oxå där man kunde skriva in vad man har i datorn för att se om man har tillräckligt kraftfullt strömagg och jag låg bra till där

Nvidida Geforce GT 240 och innan hade jag ett Nvidia Geforce 6800

nja har man inte tillräckligt med ström till grafikkortet så brukar väl inte Bios lägga sig utan då har jag fått upp en ruta när man väl har loggat in på datorn att grafikkortet får för lite ström detta har jag dock bara sett på en annan dator

3# Asus moderkort har jag såg att jag tog det från fel ställe men enligt Asus så är det samma fel enligt dom

det märkligaste som jag inte blir klok på är varför jag får Bios pip bara ibland vilket gör problemet svårlöst

hade jag bara haft pengar så hade jag kunnat byta ut saker i datorn men det har jag inte så jag får göra mitt bästa med det jag har helt enkelt

ska prova o starta upp datorn nu och så får man väl se vad den säger