Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2039 ggr
Niklas
0

Datorn kan inte visa film

Ungefär tre minuter efter att jag har börjat titta på en film, det spelar ingen roll om det är i webbläsaren eller en mediaspelare, börjar filmen hacka tills den stannar helt och datorn blir nästan obrukbar. När jag avslutar filmen går det sakta bättre igen.

Jag har installerat om Windows Vista och alla program, men problemet kvarstår. Det får mig att tro att det är ett hårdvarufel. Finns det något program som kan diagnosticera datorn och hitta trasiga delar?

Datorn är en Dell Latitude D820.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Woozy]
0

Hej..

Felet är din kylning till grafikkortet. Antingen så är det megamycket damm eller så har fläkten packat ihop. Har du fläktlöst grafikkort och om kylflänsarna ej har mycket damm på sig, så bör du göra rent datorns innanmäte (ventilationsfläktarna).

När du ändå är inne å rotar i datorn så gör rent allt du kan komma åt.

OBS att använd INTE en dammsugare då dess statiska elektricitet kan slå ut vissa komponenter i datorn om du har otur. Ut med burken på balkongen/verandan och blås rent med tryckluft på burk.

Niklas
0

Jag ska prova det även om jag tycker att det vore lite konstigt. Moderkortet byttes i vintras och då blev hela innanmätet rengjort.

När jag har provat återkommer jag med rapport. Tack så länge!

[Woozy]
0

kan ju tänkas att fläkten till grafikkortet gett upp? (eller att den snurrar sakta pga damm)..

Hur som, lycka till med felsökningen.

Niklas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst hade du rätt! Mellan fläkten och flänsarna satt det en tjock dammatta. Den är borttagen och nu har en video snurrat i 12 minuter utan problem och utan att fläkten ens har startat.

Tack!! Glad

[Woozy]
0

ha ha ha… Är det ett paket Wasa sportbröd på bilden???  Tungan ute

Niklas
0

Fläkten har inte ens varit igång sen rengöringen. Med lite tur kanske även processorn jobbar bättre nu.

[Woozy]
0

Jeppz…

Med tanke på att det är sommar och "hyfsat" varmt idag så tror jag burken din kommer tuffa på ett bra tag till.. Skrattande

keja01
0

Är inte Dell latitude d820 en laptop?

Niklas
0

Jo, det stämmer.

Mosaik02
0

herrejösses med damm :O

men jag tror nog att datorn kommer att fiungera bättre nu när du fick bort allt det där