Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3189 ggr
[Woozy]
0

Fire Fox 3.6 och CPU-användning

Hej gott folk.

Är det nån mer som har fått problem med Firefox och sjuk cpu-användning?.

Det här felet har kommit på sistone.

Det räcker att starta FF så går CPU-användningen upp på ca 50% i snitt (två kärnor). Datorn blir helt oduglig. Jag vet att många människor har liknande problem, men jag har inte sett nån fix. Många installerar äldre version av FF, eller avinstallerar den och går till annan webläsare.

Grejen är det att jag blivit sjukt beroende av alla addons som finns till FF.

Jag har även testat att inaktivera addons och så, men FF beter sig likadant ändå.

någon???

MVH

Woozy

[Tassy]
0

Jag har samma problem, kör utan addons, dubbla kärnor och processorn maxar och skiten hänger sig rätt ofta. I windows enbart, i ubuntun går det som en klocka. Jag har dock inte 3.6, mina problem har alltså kommit tidigare.

[Woozy]
0

Hej.

Ja visst är det irri oavsett version.

Det knepiga är att jag kör med FF 3.6.2 i bärbara och där funkar den kalas.. båda burkarna kör Win7..

Jag slängde in Opera, men jag trivs inte med den läsaren alls. Obestämd

MVH

Woozy

[Tassy]
0

#2 Yes, mycket irriterande. Minns inte riktigt när min blev så, men det var efter v.3 iaf. Har rensat, fixat, lagat och donat i hela burken, vartenda litet fel typ har fixats. Men blev dte bättre? nej. På senaste har min flash spunkat ur också.

[Woozy]
0

#3 Det enda som skiljer burkarna åt är att i den fungerande FF-burken så är det 32-bit OS 1 kärna, medans i den felande burken är det 64-bit OS 2 kärnor.

-har du 64-bit i din burk (vilket jag antar).

MVH

Woozy

[Tassy]
0

Nopp, 32 bitars.

[Woozy]
0

Hmmm ja då är det inte knas med 64-bit iaf..

Attans då..

MVH

Woozy

guraknugen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkligt att bara 50% CPU-användning gör datorn ”oduglig”. Själv märker jag ingen större skillnad förrän det börjar närma sig 100%.

Firefox (i mitt fall 3.5.8) verkar ta oerhört mer CPU-tid i anspråk än Opera 10.10 på min burk i alla fall, se bild. Ändå hade jag bara en enda flik öppen i Firefox mot elva i Opera. Men inte ens Firefox får datorn att kännas slö, men det beror väl kanske på vad man gör. När jag spelar brukar jag stänga allt annat, utom möjligen Opera, för att vara säker på att det inte kommer att hacka.

Har en tvåkärnig processor på ynkliga 1,6 GHz, 2 GiB internminne, Ubuntu 9.10.

guraknugen
0

Kanske ska förtydliga att när det står ”Firefox stängdes” i bilden jag bifogade i #7, så kanske man kan uppfatta det som att Firefox stängde sig själv eller kraschade, men det var inte så jag menade. Jag stängde givetvis själv Firefox i syfte att se vad som hände med CPU-användningen.

[Woozy]
0

Hej.

Jo jag kan hålla med att 50% inte borde märkas, men det gör det av nån konstig anledning. 50% med andra program än FF märks inte, vilket tyder på att FF drar med sig nån annan process. Eftersom jag är ytterst bekväm så har jag inte brytt mig om vilken/vilka andra processer då det inte spelar nån roll. Stänger jag FF så är datorn fit for fight igen.

MVH

Woozy

[Tassy]
0

När jag skrev "processorn maxar" menade jag att den åker upp till 100% och blir liggandes där.

guraknugen
0

#9: Har du kollat hur minnesanvändningen ändras med Firefox på respektive av? Dåligt med minne bör ju också kunna göra datorn slöare.

Fast på min dator så ser man knappt på kurvan (se bild enligt tidigare) att man fick tillbaka så värst mycket minne när Firefox stängdes.

AndreasS
0

Har inte märkt någon skillnad sedan jag uppdaterade till FF 3.6.2.

Kör med Intel Celeron 2,6GHz med 1Gb ram i burken operativ win xp sp3.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Woozy]
0

Hej.

Nej jag har inte kollat mera än att FF sänker burken. Det finns ingen anledning till att börja felsöka andra saker när det är nåt i FF som spökar.

Jag har 4GB minne till Win7, vilket räcker gott och väl. Det handlar ju om nåt fel i FF, som för ett tag sen funkade perfa.

Hoppas Mozilla fixar till buggen ganska omgående, då det är frustrerande att inte ha mina fina addon som filtrerar bort en massa skit på nätet.Cool

MVH

Woozy

Lynxx
0

Dj***igt irriterande!!!

För mig låser sig hela FF rätt va de e - så får man sitta & vänta ngn minut innan den släpper. Sedan hackar det ett tag innan den funkar igen… Skrikandes

Ser inte ngn särskilt hög belastn. på CPU:n.

Likaså att vissa sajter blir blanka - så man måste anv. IE el. O ist.

Detta började iom 3.6

(W7x64 - Intelx4 kärnor - 8GB)

/L

MichaelE
0

Jag har liknande problem, jag kan starta IE8 efter att jag har startat FF 3.6 och ändå hinner IE starta upp före FF! Tyvärr måste jag använda FF då IE loggar ut mig hela tiden från iFokus Rynkar på näsan

Loveferrets
0

#15, psss, du kan använda opera oxå, det är suveränt.

MichaelE
0

#16 hade opera men är inte så förtjust i det., snart installerar jag en hemmagjord webbläsare istället Obestämd

Loveferrets
0

#17 Ok de var bara ett tips, så intressant med en hemmagjord webbläsare, hojta till när du är färdig. Skrattande

guraknugen
0

Angående de fall där nyaste Firefox vållat problem, har ni testat att köra utan pluggar? Kan ju vara någon plugin som inte längre är kompatibel fullt ut i och med senaste uppdateringarna. Fungerar det utan pluggar, aktivera en i taget tills felet uppstår igen, så ser ni vilken plugin som troligen orsakar problemen.

[Woozy]
0

Hej.

Jag och andra har testat utan addons/plugins utan positivt resultat. Obestämd

MVH

Woozy

MichaelE
0

#18, notera att hemmagjorda har inga nätfilter eller något annat bra som webbläsare ska ha idag.

Har i och för sig det här programmet som ur ursprungligen för att testa webbsidor i olika upplösningar, men den fungerar bra som webbläsare också. Men tyvärr finns inte favoriter eller något sådant. Notera, kräver windows (minst xp) samt net framework 3.5

Bogey
0

FF 3.6.2 och har inga problem, varken med denna eller tidigare versioner. Inga problem på Linuxburken heller.

Just nu kör jag på en XP-maskin, dual core med 3GB minne och FF CPU användning märks inte, ändå har jag 11 flikar uppe med bl.a. Gmail, Yahoomail, Yr.no och nån till som är webapplikationer. Medel för hela maskinen liggerrunt 3-4%.

Däremot drar den grymt med minne, drygt 240MB just nu, jämfört med andra apps.

Det verkar i.a.f. inte vara ett generellt FF-problem utan det är förmodligen något som FF kommer i konflikt med. Problemet är att komma på vad.

MichaelE
0

Lista över olika webbläsare för den som är intresserad av annan webbläsare än FF

guraknugen
0

Jo, de där fem läsarna är ju ganska frekvent diskuterade här på forumet också.

Själv har jag fyra läsare installerade: Opera, Epiphany, Firefox och Chrome.

Loveferrets
0

Jag har 3, Opera (standardwebbläsare nu förtiden), ff och IE men jag använder bara den sistnämnda när jag ska in på internetbanken.

guraknugen
0

#26: Byt bank då… Tungan ute

Kan tipsa om att Opera fungerar på både Nordea och ICA-banken, numera utan tricks (tidigare var jag tvungen att välja ”Maskera som Internet Explorer” för att det skulle fungera felfritt på ICA-banken, men det var några år sedan nu). Min fru har inga problem med Opera på Swedbank heller, för övrigt.

Hon kör Opera 10.10 i Ubuntu 9.04 och jag kör samma Opera men i Ubuntu 9.10.

Loveferrets
0

#26, Jag har faktiskt redan bytat. Flört

De e väl mer att jag e feg o inte vågar använda den webbläsaren till sånna privata saker, säkert glöttigt men så e de i alla fall .

guraknugen
0

#27: Opera skryter ju gärna om hur säker deras webbläsare är, men det gör kanske alla andra också, i och för sig, men jag tvivlar i alla fall på att det skulle vara en större säkerhetsrisk att använda Opera än andra webbläsare.

Fridaybrew
0

Rolig bild med de olika browsers :
http://i43.tinypic.com/972r8k.jpg

/Fridaybrew

Loveferrets
0

#28, Möjligt Skrattande

[Woozy]
0

Hej gott folk.

Ville säga att jag fått ordning på min FF nu..

Jag avinstallerade FF och rensade registret.

Nu funkar det igen. Skönt med alla härliga plugins igen. Oskyldig

Nu får Opera vila tills det strular igen..

MVH

Woozy

Lynxx
0

Grattis! Skrattande

Vad anv du att rensa med?

/L

[Woozy]
0

Hej.

Jag kör stenhårt med Windows 7 Manager. -tycker det funkar bra.

Win 7 manager

MVH

Woozy

[StaffanM]
0

Är det så att alla som haft problem har Win 7

Jag kan ha missat något inlägg så….en teori.

[Woozy]
0

Hej.

-har Win 7 på bärbara och där strulade inte FF alls..

MVH

Woozy

Mosaik02
0

har följt den här diskussionen på håll nu ett tag o jag har samma problem på min bärbara dator med Windows vista dock inte på XP datorn märkligt nog

efter mycket googlade så hittade jag en sida där man kunde ändra en iställning i FF för att få den att lugna sig lite

pinsamt nog så hittar jag inte sidan igen  har hunnit rensa historiken i FF

men om problemen är väldigt stora så prova google o kanske snubblar ni över samma sida som jag gjorde

guraknugen
0

#31: Det är så gôtt att inte behöva bekymra sig om något register, tycker jag.

Skrattande

[Woozy]
0

Hej

Jag tror du hittade nån länk där man skulle stänga av kontrollen för osäkra sidor på nätet.

Så man kan säga att det är ganska allvarlig bugg det där ändå, beroende på hur man ser på det.

MVH

Woozy

Lynxx
0
#33 - Thanks :-)

/L

[Woozy]
0

Oskyldig

MVH

Woozy

Lynxx
0

Ändring som verkar funka för att bli av med allt krångel med Ff.

Tack vare ett inlägg - i kommentarer - av ArthurF på sidan om panikfixen på IDG - hittatde ja denna lösning (nedan) - ev. risken med  detta, kan kanske ngn annan tala om? Ff går iaf mycket bättre - stadigare & snabbare - tack vare detta.

Ny panikfix för Firefox 3.6 - 2010 07 26 - IDG.se

http://www.idg.se/2.1085/1.332022/ny-panikfix-for-firefox-36

--------------

Citat:

"- Den har kraschat (eller låst sig) på vissa sidor (troligen p.g.a. att de använder Flash) ända sedan version 3.6.4. Ingen större förbättring (annat än möjligen krashfrekvens) med denna nyaste version.

Troligen beror problemet på att dessa versioner skall "förbättra" stabiliteten genom att köra plug-ins i en separat process.

Lyckligtvis kan man åtgärda detta med att sätta dom.ipc.plugins.enabled.npswf32.dll till False i about:config.

Så körs tydligen Flash inte i en separat process (och kraschar)."

-------------

/L