Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1385 ggr
julia-saga
0

Lapptoppen vägrar starta!

Hej, jag behöver akut hjäp..
Min lapptopp går inte att starta längre, jag har prövat att ta ut och i batteriet.
Och när jag sätter i strömkabeln så laddas den..

Så jag undrar, vad ska/kan jag göra?

Tacksam för hjälp.

Mvh Julia

guraknugen
0

Du glömde att beskriva exakt vad som händer när du försöker starta datorn.

julia-saga
0

#1 När jag trycker på start knappen på datorn så händer det ingenting.

Dataskärmen är fortfarande svart.

Zepp
0

Om det inte surarr eller gör något alls så handlar det oftast om att strömagregatet är trasigt.. alternativt någon säkring till denna!

Surfa till din dators hemsida och kolla där!

Batteriet kan även vara helt kaput.. har du möjligtvis affären du köpte av i närheten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichaelE
0

Hur gammal är datorn och täcks den fortfarande av garantin ev. försäkringen på den? Isf kan du bara lämna in den där du köpte den så fixar butiken problemet. Om den inte täcks av något så brukar det kosta kring 700-1000 kr för undersökning om vad felet är.

birgitsa
0

Är den helt död eller bara skärmen?

Du kan testa med att ansluta en extern skärm.

guraknugen
0

Låter den något? Någon fläkt som snurrar eller annat ljud? Lyser någon lysdiod?

julia-saga
0

#3 det ska jag göra!

#4 2 år till Jul.

#5 den är helt död.

#6 nej, ingen fläkt eller något ljud.. Vad är lysdiod?

Tack så mycket till er alla som hjälper! Glad

Zepp
0

Då förslår jag att du fäster ett snäre någonstans i datorn och använder den som bojsänke!

Näe.. det är kraftagregatet som lagt av.. surfa till din dators sida o kolla om denna går att byta eller om den sitter på moderkortet!

Föresten.. det kan ju vara själva stratknappen som lagt av.. eller dess förbindelser.. det blir till att plocka sär datorn i molekyler.. lite roligt arbete på några timmar om man inte är van.. det knepiga är att få ihop allt som liger på bordet!

Blir det något över.. släng det!Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MichaelE
0

Annars, felsök den hos en databutik (en sådan enbart är inriktad på datorer). Det är billigare att felsöka för 750 kr än att köpa en ny dator för ett par tusen när det visade sig att felet i sig kostar kanske 1000 kr.

guraknugen
0

7: En lysdiod är en diod som lyser när det går ström genom den. Kallas även LED (Light Emission Diode). De finns överallt. Används istället för små lampor i de flesta apparater man kan tänkas ha hemma. ”Power on-lampan” är i nästan 100% av alla fall en lysdiod. Blinkande lampor på ditt modem, din router eller din switch? Nej, de är lysdioder allihop. Och så vidare. Numera sitter lysdioder i det mesta från cykelbelysning till bilar (dock ej hel/halvljus än så länge, åtminstone väldigt sällsynt) via ficklampor och lite allt möjligt.