svårt att boota ifrån skiva..
Vill säkerhetskopiera/installera om några windows,.. bägge intel 32 b vista home basic.. 2-3 år gamla..
Har svårt att få bootskivan att häkta, trots förberedda biosinställningar (tex -"endast boota ifrån skiva)
Har en fråga till, har haft ett problem som jag läst om här innan,.. att Admin lösenorden ej funkar längre-de är EJ GLÖMDA! (på 3 datorer). Verkar som det skett angrepp utifrån..ingen kan ju komma upp i de "tillfällighets-procenten"…
.-säkerhetsprogr. vissar inga angrepp..en del ofarliga cookies är borttagna..
(är det bra att skydda datorn med ett eget huvud-admin-lösenord?)..eller försvårar det en om-installation pga av ev. konflikter i själva systemet?
Är en amatör, jämfört med många här-men jag måste klara det här själv..det är långt och dyrt till närmaste seriös datareparatör..
Kan någon ge mig ett tips..så blir jag jätteglad,..och vet om det är lönt att göra något eller..om man skall "slänga dem i sjön!"..datorerna, alltså..
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Återkommer via PM när jag mår lite bättre, om du inte fått hjälp till dess…
Tack Woozy!..
..kör på min 64b;s ..så länge…eh,eh,
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
..puttar..
-jag har verkligen! -läst igenom trådarna här (och provat tipsen)..och är medveten om att frågan kanske tom roar någon..men ,.."alla kan ju inte vara experter på allt"
..och som sajtvärden själv så inbjudande uttrycker sig..;
"Och kom ihåg! På den här sajten är alla frågor precis lika välkomna. Det är bättre att fråga och verka dum, än att vara tyst och förbli dum!
Åter igen - Välkommen!"
..har alla semester, känner jag mig naturligtvis inte dum..
..annars kan man ju börja undra..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Vad menas med "häkta"?
..Häkta tag=ungefär som en Gammelgäddan häktar på draget..
..tack för du kom till undsättning, Woozy..
Jag får den att starta på Boot..
sen står det;
;..läser boot..
…_ (blink,blink)..
..-kunde inte läsa in boot.. (ja, förstås på engelska!)
om du vill kan jag ta en bild på en händelseförloppet..är snabbt gjort, bara jag vet att nån vill fundera på saken..
Den verkar hoppa över -att jag "tvingar"-den på starta ifrån boot, har ett adminpassw. som jag slår in var gång..har tagit bort onödiga inställningar-så att den endast behöver passw. för system..(som jag ger den!)
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
hmmmm
gör så här..
gå in i bios och tvinga datorn att boota från cd/dvd och stäng av alla andra alternativ… sen när installationen är klar (innan sista booten) så ändrar du tebax så den bara bootar från c:\
Det ska bara funka..
"Booable-add in cards"..skall det eller hårddiskalternativet.. vara på? (hårddiskprioritet?
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Jag misstänker att alternativet den ska starta ifrån är "Removable Drives" eller CD-ROM när du startar från skivan. När du är färdig med installationen ändrar du till Hard Drive eller vad det kan heta i din dator. Enklaste brukar vara att välja "Optimized defaults".
Bootable priority order, eller liknande.. stäng av alla utom cd/dvd och du tvingar datorn att boota från skivan. Sen innan datorn är klar (efter sista booten) så ändrar du tebax till att datorn bootar från hdd (C:\).
-låter som du har knas med din boot.ini eller nåt sånt..
Tack..#9 #10
.skall kolla det Woozy..tror också att ini.filerna gått..iväg!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Glömde tala om..det sitter en "Systemdisk "..i!!
(cdrom)
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Det är troligen något fel på den systemskivan du har stoppat in. Du kan prova om det går att starta en annan dator med den. Om det går, kan det vara cd-läsaren på datorn som inte funkar som den ska. Det är ett mycket vanligt fel.
Om det är skivan det är fel på, så får du skaffa en annan skiva för att kunna starta ifrån.
Nä!..det blir inget ..hur jag än provat, har installerat, ominstallerat äldre modeller..98;r,XP;er..som var bättre..dumt å byta upp(ner) sig..
..men vistan är en blä-dator….den läser överhuvudtaget inte in förloppet..men får ge upp den..å använda den som "bios-bränsle"..
Tack Woozy+alla ni andra..lämnade den till återförsäljaren-Medimarkt (hade ju garanti) de hade den i 1 1/2 år -den var även fram å tebaka till Tyskland påstår de..
….fick den hem i samma skick..vet ej om det var brist på praktikanter eller lust, fick femhundra för resan..(hade använt den 14 dgr, innan den small )
..när vi var (för å lämna datorn) där köpte vi en Fuijutsi-siemens hos Mediamarkt (var ju akut behov av en dator) som höll ett år-exakt.
Efter det/under tiden (den var inlämnad) köpte vi en Packard Bell (Elgiganten) som faktiskt var den bästa av dem..där gick lösenordet till admin..för en vecka sen..kul..sånt e livet..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Enligt fotot så verkar det som dvd-skivan är pajj. Du kan göra ny fungerande bootbar skiva med isobuster har jag för mig. Men du måste ha en fungerande win7 skiva då (som du kan kopiera startfilen ifrån).. sök på :make bootable win7 with isobuster, eller liknande. Det är en start fil som inte fungerar som den skall på skivan.
tyvärr vet jag inte om det går att köra installationen från hdd då jag inte testat, men det borde gå. Jag kommer dock inte ihåg alla dos-progg man behöver, men det finns att googla om.
Ett annat alternativ är att testa att boota installationen från USB-minne.
Sök på google: make USB bootable +win7.
På den här datorn jag surfar på nu så finns det ingen cd/dvd och jag har installerat Win7 på USB-sticka och det funkade perfekt.
Alternativt så kan jag maila dig den felande filen sen när jag kommer hem (är bortrest), men du kanske har löst felet innan dess.
Hur som.. Lycka till. PM:a mig om du inte hittar en lösning så skall jag försöka hjälpa dig mer sen när jag har mindre smärtproblematik med ryggen.
Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg så risk för redundans här, men hur gammal är din dator?
Jag har själv en gammal dator från slutet av 1998 och den går inte att boota från CD/DVD direkt. Man måste ha en startdiskett för att det ska lyckas. Om din är ungefär lika gammal är det nog inte helt osannolikt att detsamma gäller för den.
Fast jag tror ju inte på fullt allvar att din är så gammal eftersom du tydligen haft Vista på den, för jag testade XP på min för ett antla år sedan och det var outhärdligt långsamt. Tog en halvminut att öppna en mapp på skrivbordet efter att datorn var nystartad…
" Det är en start fil som inte fungerar som den skall på skivan."
..skrev woozy, och det är nog rätt..skall försöka köra med sticka vilket går att göra,.. ifrån datorn som alt.
Den är en-06 med Home Basic Acer ASPIRE M1610, Fuijutsin är en-06-även den.. (-nu programmässigt)
-bägge är köpa 2007/2008..den billigare varianten
..tex ha F;in ett moderkort med allt fastetsat på-(fast den var djävulskt snabb när dn fungerade) -så går nätverkskortet sönder får man sätta dit ett annat, bredvid….går inte ta bort något..går inte att byta eller fixa…
.. min gamla uppgraderade 2000-XP,som har diskettläsarn kvar..som ALLT gick å byta på, har den i garderoben..med nya större diskar i -skall nog fösöka få fart på den istället, även om det är lite pyssel med..det är bara lite extra fläktar..plus en intallation..som behövs..
..å tid "som aldrig finns"-min man tycker att jag borde "gifta mig med den"..

..-så den ställdes på undantag..-"för att jag ville klämma in "lite mer=tid"..i den..

..hör också till saken att vi skulle ha en "Familje-Dator"-som alla använde
, …sämre larv finns inte..
..det där med "delad dator"-måste någon möe smart person kommit på..

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Okej, då är den inte så gammal och då borde det gå att boota från lite vad som helst.
En del har nämnt möjligheten att ändra bootordningen i BIOS, men har du provat att välja direkt vid uppstart? Man trycker på någon tangent under uppstart, tror det är [Esc] på min dator men det kan vara en annan tangent på din, i så fall troligen någon F-tangent. Det brukar framgå av någon text någonstans, ofta längst ner på skärmen när man precis börjat starta upp datorn.
Kanske någon redan har nämnt detta, men det har jag missat i så fall.
Nej!..det var ett bra tips-..
..skall testa det!
..var inne på "Det Berömda Flashforum"..igår….(där alla kan allt)…en livsfarlig..å.
..mycket.. "hälsosam sida", men vad gör man..
..
..-"alla",.. tycker ju att det är en baggis..jag måste lära mig det en gång för alla..

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Har för mig att det är F8 på en bärbar, men det skiljer sig från märke till märke.
Skall testa ALLA knappar..eh,eh..
återkommer med resultatet..
tack för alla tips så länge..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Det är de första sekunderna från att man har slagit på strömmen som man kan ändra startordning eller komma in i BIOS. För startordningen förekommer olika knappar på olika datorer, också inom samma märke. F11 är ganska vanlig, men också F9. Om det misslyckas håller man ner strömknappen tills den stannar och gör om.
För att komma in i BIOS är Del den vanligaste knappen, annars F2, medan några Compaq har F10. Där kan man ställa in startordning och en massa andra saker. Det som man absolut ska undvika när man är inne i BIOS är att fingra på "säkerhet". Ställ aldrig in något lösenord i BIOS.
#21: Mina är bärbara och jag vet att på den ena är det definitivt Esc i alla fall. Tror det var en annan tangent på min Eee PC dock, undrar om det inte var F12. Eller var det F2? Har ingen lust att starta om den just nu bara för att kolla det, men kontentan är ju i alla fall att det verkar vara olika på olika datorer.
Tack återigen, för tipsen! Jag har inte fingrat på lösenord och gör inte så om jag får det rådet. När vi lämnade in datan hos hos vår lokale reparatör, gjorde han det-utan att tala om det först, därför undrade jag.
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
#24: Det skumma är att det var [Esc] även på min Eee PC, men det står inget om det på skärmen!

CD/DVD-skrivare/läsare har en tendens att ofta vara dåliga speciellt om det gått några år.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.