Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3147 ggr
Oskar
2007-03-02 15:11
0

Webbkamera

Funderar på att sätta upp en webbkamera. Problemet är att jag inte vill ha en dator som står på dygnet runt, dvs jag vill att kameran vara fristående och sköta sig själv. Det finns trådlöst nätverk med Telia bredband. Kameran ska givetvis kunna nås från en webbläsare.

Finns sådana webkameror?

mvh
Oskar

Cor-Ai
2007-03-02 15:34
0

varför vill du itne ha datan på dygnet runt?? jag menar så mye ström drar den ju inte?!

Oskar
2007-03-02 15:45
0

#1 Dels så står den och surrar. :) Men framförallt därför att det inte alltid kommer att finnas någon dator där…Bara trådlöst bredband… Borde ju finnas sådana webbkameror??

johan
2007-03-02 15:55
0

Jag tror D-Link har sådana produkter om jag inte minns fel.

Mvh // Johan

Oskar
2007-03-02 16:22
0

#3 Ja de verkar ha en del. Hittade den här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086332

Den borde funka.

Oskar

christerm
2007-03-02 16:47
0

Mycket riktigt är det en nätverkskamera med inbyggd webbserver du behöver.

Utöver det måste din ISP tillåta att du kör en webbserver lokalt, vilket t ex min inte tillåter. Dessutom har du eventuella säkerhetsproblem eftersom du måste öppna upp en port i din router.

En annan möjlighet är den tjänst som Axis och tryggare.net erbjuder (STS). Axis nätverkskameror är mycket bra, dessutom tycker jag att de har en suverän kundsupport. Info om STS hittar du på http://www.tryggare.net/

/Christer

Oskar
2007-03-02 16:51
0

#5 Tackar för infon!

Tryggare.net är nog en bra tjänst. Fast även om det finns en gratisvariant så tror jag inte att jag vill binda mig till dem.

Får väl kolla med Telia om de tillåter Webbkameror med inbyggda webbservrar.

mvh
Oskar

Cor-Ai
2007-03-02 17:40
0

#2 hehe ja lite sur tål man ju men om det inte finns data är det värre:P

Anders073
2007-03-02 18:20
0

Axis är ett märke på LANKAMERA som är fristående, ex. til övervakning vilket de låter som du efterfrågar, den sköter sej själv och skickar upp film/bilder till en server som du väljer skulle jag tro.. finns lyx varianter med som du kan styra och zooma via ett web interface.. ganska kul o leka med sånna kameror.. finns lite överallt i världen som man kan leka med på nätet….

christerm
2007-03-02 20:12
0

Oskar, nu vet jag inte hur dina förutsättningar ser ut, men eftersom jag själv håller på med att försöka få igång en bildström från min kamera ut på nätet så har jag snappat upp en del information.

Själv köpte jag en Axis 2110 på tradera.se för några veckor sedan och det är den kameran som jag testar med. Denna kamera, liksom alla Axis kameror har en inbyggd webbserver.

Som jag ser det finns det tre vägar att gå:

Alternativ 1. Du låter kameran ladda upp bilderna med FTP till din ISP. Nackdelen är att du inte får en ström av bilder utan det blir istället så att bilderna byts med ett tidsmellanrum som kan vara några sekunder - fortare än så går det inte, även om din kamera kan ladda upp bilderna fortare. Dessutom måste webbsidan uppdateras i samma takt. En annan nackdel är att man ganska snabbt når taket för den trafikmängd som ens webbhost tillåter. I mitt fall var det 5Gb och det tog bara en vecka så hade jag slagit i taket. Denna funktion kostar dig inte mer än vad du redan har betalt.

Alternativ 2. Du gör din kameras webbserver tillgänglig på nätet. Dvs du öppnar porten i din router och gör en port forwarding till din kameras IP adress. Porten som öppnas brukar vara 80. Eftersom du öppnar upp en port in i ditt lokala nätverk har detta vissa risker. Vilka de är vet jag inte exakt, eftersom jag är för okunnig inom området, men jag är i varje fall tillräckligt lättskrämd för att låta bli. Ett annat problem är att din ISP kanske inte tillåter att du har en egen webbserver kopplad ut på deras nät. Min gör det inte - och det står uttryckligt i kontraktet. Denna funktion kostar dig inte mer än vad du redan har betalt.

Alternativ 3. Det är detta som fn är mitt huvudspår. Låt vara att det kostar extra. I detta fall laddar man kontinuerligt upp en bildström till en extern server hos den som erbjuder tjänster. Den som vill titta på bilderna får gå in på servern via sin browser. Detta system är säkrare eftersom du inte öppnar någon port i din router. Har provat en tjänst som heter Active WebCam, och den fungerar relativt hyfsat. Hade gärna provat STS hos tryggare.net men då krävs det en modernare kamera än min Axis 2110. Det krävs en speciell STS kamera. Har varit i kontakt med Axis support och de erbjöd sig att försöka gradera upp mjukvaran i min kamera till STS, men när de fick veta att det var en 2110 så kunde de bara konstatera att det inte gick. Hade det varit en med tresiffrig modellkod, ex 206, 207 211, 213, hade möjligheten varit större. STS och Active WebCam kostar en viss summa pengar per månad.

Hoppas du har fått några svar på dina funderingar.

/Christer

Oskar
2007-03-02 23:07
0

#9 Tackar för detta långa svar!

Har mailat och frågat min bredbandsleverantör om de tillåter kameror med inbyggd webbserver.

Är inte rädd för att öppna upp portar i brandväggen så alternativ 2 passar nog mig.

mvh
Oskar

christerm
2007-03-02 23:44
0

OK - lycka till.

Hör gärna av dig om hur det går. Det finns säkert fler som är intresserade.

/Christer

johan
2007-03-03 00:07
0

Ibland får du mycket väl ha webbserver, men inte på standardporten (port 80). Om du kör på en egen port är det sällan problem. Jag antar att detta främst är för att man inte ska ha företagswebbplatsen på ett billigt abonnemang.

Mvh // Johan