Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6913 ggr
Zynell
0

Hjälp! (partition C)

Jag har ett problem. Partition C på min dator är full. Jag har en massa lediga GB på D dock och skulle vilja överföra några av dem till C, men eftersom jag inte vet hur man gör behöver jag hjälp. Jag vill inte ändra eller omformatera eller något åt det hållet. Vill bara göra C större. Hur gör jag??

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Inkanyezi
0

Att göra C större är möjligt, men det är en riskabel process, eftersom man i så fall måste minska D: om hela disken är partitionerad. Enklare bara att flytta över en del av de data som ligger på C: och att se till att användarmappen ligger på D: om utrymmet där räcker.

Zynell
0

ok. Ska nog hoppa över det.

Om man omplacerar från C till D räcker det med att bara dra över? Eller måste dessa program omplaceras på något annat sätt?

Jag vet inte riktigt vad jag vågar ta bort eller flytta då jag inte vet vad som ligger där. Antagligen drivrutiner osv som jag inte vill röra.

Jag installerar ALDRIG några program på C men den fylls ändå på. Även om jag lägger huvudfilerna på D så blir det alltid något litet som hamnar på C. Fattar inte varför.

Inkanyezi
0

Man fyller inte C: med drivrutiner, det är någonting annat, möjligen att du har en massa uppdateringar som går att ta bort. Om man gör det kan man inte återställa till punkter före de uppdateringarna.

Dina användardata ligger i mappen "Documents and Settings", och det mesta där kan flyttas över utan problem. Om det finns filer där som hör till e-posten ska de inte flyttas utan ligga kvar.

Annat som kan ta stor plats är filmer och bilder som du har laddat ner, och som antagligen hamnar i någon mapp på C:  Man kan i regel välja någon mapp på D: för nerladdningar så minskar man de problemen.

Program som ligger på C: ska du inte flytta, inte dra till D:

Det är bara dina egna filer som du med fördel kam placera om så.

Zynell
0

Hittar ingen fil som heter Documents och settings. Men när jag klickar på C så är det första som möter mig är:

INVIDIA

Program files

Program files (x86)

SWsetup

Users

Windows

Jag blir inte särskilt mycket smartare när jag går in på någon av dem. Vet inte vad jag kan röra där. Vågar nog inte heller riktig flytta något.

När jag laddar ner saker väljer jag medvetet alltid D just pga att C är så litet, men det hamnar automatiskt saker där.

Zynell
0

Jag fattar inte vad som pågår. Jag lösgör flera MB på C. Hade nyss 18 MB och nu står det att det endast är 8 KB. ????? Skrikandes C kan väl inte fyllas av sig själv?

Zepp
0

Vad har du för OS?

Antar du har W7?

Där heter det User eller användare.

Vad använder du för städprogram?

Låter du IE ta bort alla temoprära filer när du avslutar?

Skall du se systemkataloger får du ställa om datorn från Win for dummies till ett sådant sätt att du ser alla mappar o filer samt extensioner.

Kör diskrensning, eller CCleaner.

Man flytar inga program, man avinstalerar dem och instalerar dem sedan på D:.

Det är alla dina temporära filer, cokies, alla fimer du titta på, musik du lyssnat på, samt alla uppdateringar för OS och AV som tar plats.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zynell
0

Ok, jag är inte alls insatt i datorer.

Vad är OS för något?

Nej jag har Vista.

Städprogram?? Menar du diskrensningen?

IE?

Diskrensning har jag kört. Blir inte så mycket bättre.

Som sagt … jag kan inte mycket om datorer. Tungan uteSkäms

Zepp
0

Okej Vista är ju ett gammalt OS så då har datorn några år på nacken, hinner bli lite skräp på den tiden?

Avinstalera några program som du inte behöver.

Vad har du för AntiVirus-program?

Zynell
0

Några år? Nej den är från 2009. Bärbar.

Jo det kan jag kanske göra. Ska ta mig en titt.

Har inget antivirus. Hade AVG. Försöker installera det igen, men måste ha plats på C. Tungan ute

Zepp
0

Instalera genast AVG igen och scanna datorn, det behöver inte alls ligga på C:.

Gör föresten en onlinescanning.

http://www.f-secure.com/sv_SE/security/security-lab/tools-and-services/online-scanner/

Zynell
0

Håller på med det. AVG är installerad och scannern pågår. Den har hittat en hel del. Obestämd

Zepp
0

Bra, antagligen har vi problemet där, din dator har varit vidöppen.

Ta sedan hem ett städprogram som du instalerar på burken för ta bort all onödigt skräp, ställ att den skall köra varje gång du startar datorn.

Kör sen registerensning lite då o då.

http://www.piriform.com/ccleaner

Köp sen en fullversion av AVG eller något annat AV-program, Internetleverantören brukar subventionera något sådant och på Telia ingår det i avgiften.

Zynell
0

ok. Tack för infon.

Vad för städprogram rekommenderar du?

Zepp
0

Iomed att du inte är expert på datorer rekomenderar jag CCleaner, det har jag lagt in på alla datorer på jobbet.. sparar mig en hel massa besvär.

http://www.piriform.com/ccleaner

Men som vanligt gäller.. gör inget eller ta inte bort något du inte vet vad det är.

Zepp
0

Ladda även ner detta program, instalera det, kör det och lägg in loggfilen här.

http://download.cnet.com/Trend-Micro-HijackThis/3000-8022_4-10227353.html

Zynell
0

Aha. Det var städprogrammet. Misstänkte det. Skäms

Tack för din hjälp. Jag är väldigt tacksam. Skrattande

Zepp
0

Var hijack för XP det där, här du en senare version.

http://free.antivirus.com/hijackthis/

Mosaik02
0

en god är oxå att installa Glarys Utility en mycket smidigt program med en massa bra funktioner

när du har öppnat programmet så titta under filer och mappar och välj sedan disk analyseran välj sdan C disken och efter en stund så får du upp vad det är som tar upp plats på hårddisken

sen kan du oxå använda dom andra funktionerna programmet innehåller

en annan fråga om du du klickar på start och sedan på dator där borde du se hur storlek har C skriva gärna hur stor den är

och det går utmärkt att installera saker på D disken men du kan inte flytta över dom ifrån C utna du måste avinstallera dom och installera dom på nytt

och jag tror en sak som många inte tänker på är att allt du laddar ner lägger sig på C disken om man inte ändrar det och efter ett tag så kan det bli ett antal GB

Zynell
0

Hm … Har kört allt nu, tor jag, men datorn startar fortfarande väldigt långsamt. Och huvudproblemet (dvs en flik dyker upp flera 100 gånger/min som säger "windows explorer has stopped working". Vad kan vara fel?

Varför är datorn trög vid start? Har kollat msconfig men det hjälpte inte så mycket.

#18 Jag installerar ALDRIG något på C. Men när något installeras på datorn så säger programmen ofta att den måste ligga det här och det där på C ändå, av någon anledning. C är på 39 BG och D på 248 GB.

Zepp
0

Har man väl släppt in oknytt på datorn så kan det skada vesäntliga filer och då är det ominstalation eller systenåterställning som gäller.

Börja med att testa en systemåterställning till en dag då allt fungerade som det skall.

Du kan få göra om några instalationer och uppdateringar sen.

Zynell
0

Det går inte att köra systemåterställning. Det står att det inte finns någon punkt att återvända till.

Zepp
0

Kan du inte göra en total recovery, dvs börja från början?

Kopiera först alla filer du vill ha kvar.

Har man fått skit som möblerat om kan det vara lika bra.

Zynell
0

Sådant vågar inte jag ge mig på, tyvärr. Gjorde det på den stationära datorn för ett tag sedan och då försvann hela D partitionen av någon anledning trots att jag bara formaterade om C.

Kan man avinstallera windows explorer för att få bort de eviga flikarna som hoppar upp? Använder firefox nu i varje fall. Eller kommer ngt hända om jag tar bort explorer?

Zepp
0

Haha.. klart D: försvinner om du formaterar disken. du får ju göra en ny D vid formateringen.Skrattande

Men du.. numera bryr man sig inte om att dela det fysiska utrymmet, det var förr med äldre filallokeringssystem.

Får du en partion som är hela disken så får du heller inget utrymmesproblem.

Glöm bara inte att kopiera sådant som ligger på D:.

Zynell
0

Som jag minns det så sa min bror att man kunde välja vilken del av datorn man vill formatera. Han har formaterat min datorn flera gånger utan att röra D. Då har han alltid bara fomaterat C och D har förblivit oberört.

Ang min andra fråga. Kan jag avinstallera windows explorer (för att få bort de upp poppande rutorna) utan att något händer med datorn?

Zepp
0

Jomen då kör du manuell formatering och ingen total recovery.

Recovery finns oftast instalerat på datorn, på min gör man som så att man stratar om den och trycker på ESC under uppstarten, sedan väljer man recovery så återställs allt till så som den levereades.

Så står det i min manual.. har inte testat själv och hoppas även slippa.

Formaterar du manuellt så får du även instalera manuellt.. har du alla diskar med OS och alla drivrutiner alla program?

Zynell
0

He he. Nu börjar du prata ett språk jag tyvärr inte förstår. Tungan ute

Kan jag radera windows explorer?

Zepp
0

Jomenvist.. men det löser inga problem, bara symptomen.

Vad heter din dator?

Märke?

Modell?

Utgåva?

Zynell
0

Eh …. få se …

HP är det. Pavilion dv5.

Mer än så vet jag inte. Tungan ute

Zepp
0

Ok det står på undersidan av datorn både serienummer och produktnummer.

Zynell
0

Ok. Får ta mig en titt på det senare eftersom datorn är ganska varm nu.

Läggdags … ska upp om några timmar. Skrikandes

Tack för din hjälp. Glad

Zepp
0

Zepp
0

Föresten det står på skärmen om du klickar på HP advisior.

Inkanyezi
0

Explorer kan du inte radera utan att det överhuvudtaget inte går att öppna Windows, eftersom Windows Explorer är själva gränssnittet som du ser på skärmen, skrivbordet och filhanteraren i Windows. Det har alltså ingenting att göra med Internet Explorer, som är ett vanligt program och utan problem kan tas bort.

Om du har gjort en återställningsskiva när du skaffade datorn, så kan du använda den för att få ordning på datorn, men innan du har kopierat ut dina filer som du vill ha kvar ska du inte köra den. Om du har gjort regelbunden backupp och vet att det fungerar att återställa alla filer kan du så klart bara göra en systemåterställning, men annars är det första du måste göra att se till att sånt som du inte vill förlora räddas ur datorn.

Det kan tänkas att den enklaste metoden att plocka ur allt är att köra in en skiva med ett annat operativsystem att starta ifrån, och så spara dina filer via det operativsystemet, helst till en extern hårddisk.

Zynell
0

#34 Sådant är läskigt. Tungan ute Det får någon annan göra åt mig (typ min brorsa som är bra mycket bättre än jag på datorer.)

Fridaybrew
0

Ok relativt troligt med ett o annat virus om man har otur samt inte riktigt har full koll (lätt hänt även med bra koll).

Att den är seg är troligen för TOTAL avsaknad av lagringsutrymme på din C: Vilket du beskrev.

Du kan enkelt kolla hur mycket utrymme du själv har tagi i anspråk av c disken genom att:

1gå till C disken

2hitta mappen users

3 högerklicka sen tar du egenskaper, hur mycket utrymme (size/storlek står det att det är skriv av o sen ner det här, skriv även av antal filer o mappar)

4 Gör nu likadant som punkt tre fast direkt på c: och skriv av samma.

5 Det utrymme som du får fram att "users" tar är sånt som du troligen kan enkelt kan flytta till D-disken. Att flytta är inte svårt Under users kan du hitta olika mappar en av dom heter troligen det som ditt användar konto heter eller ditt namn eller så. Det som användaren av datorn döptes till vid installation helt enkelt. om ni har flera användarkonton så är det separata mappar här. Välj din mapp under users till att börja med.

Att Flytta/move:

A- Markera allt som du är intresserad av att flytta antingen hela mappar eller enstaka filer. Du kan använda shift eller ctrl samtidigt som du använder musen för att välja du kan här testa vad som är skillnaden mellan de två själv.

B- När du har markerat det som nu ska flyttas (behöver inte ta allt samtidigt men om möjligt så är det smidigast annars får man göra om det flera ggr processen. Du högerklickar på det markerade och väljer sen klipp ut/move.

C- Gå nu till D-disken och en gör gärna en ny mapp som du döper till vad du vill men något lämpligt är enklast =) Sedan öppnar du den mappen som nu är tom högerklickar och sen väljer du klistra in/paste.

Att hitta specifika filer (om du nu inte vill överföra hela user:

Det du gör är letar reda på alla foton, videos och musik som du har drällandes på datorn nu och det gör du enkelt genom att i utforskaren gå in på c: sedan väljer du search uppe till höger. där skriver du in (endast en åt ggn)

.mp3

.avi

.mpg

.jpg

Dessa format är de som oftast är orsaken till att minnet tar slut om man sparar neer saker på datorn. Sen sorterar du på storlek och då ser du vad som tar hur mycket utrymme och vad det är. Sen är det enkelt att markera det du vill flytta till d. Detta kan kombineras med att du skapar mappar för de olika formaten

musik-mp3

film-avi,mpg

bilder-jpg

Angående virus sökningar och liknande så skulle jag ta mig tid till det efter att frigjort ett par Gb från c för när allt som du vill och kan flytta är gjort kommer datorn att förbättras markant. Vilket gör eventuellt virusjagande mer effektivt.

Lycka till!

/Fridaybrew

Zynell
0

#36 Jag vet hur man kollar utrymme på datorn.För närvarande har jag lyckats få ca 600 MB ledigt.

Att överföra på det sättet du beskriver kan jag också. Jag är inte helt tafatt med datorer, men tack ändå. Flört

Inkanyezi
0

Ett problem som uppstår när du har fyllt din C: är att Windows vill använda lite av hårddisken till virtuellt minne, och så snart det behövs virtuellt minne kommer datorn att bli slö om det inte finns ett stort sammanhängande block på hårddisken där det virtuella minnet finns.

Ett sätt att lösa det problemet är att skaffa mer minne till datorn, vilket är det bästa, och ett annat sätt är att rensa skivan ordentligt först och sedan ge Windows en permanent växlingsfil som gör att det totala minnet är 4 GiB. Den bör ligga på ett sammanhängande block för att det ska gå fort för systemet att använda virtuellt minne. Om det virtuella minnet splittras, vilket händer när Windows sköter det själv och det är dåligt med plats, så blir datorn slö.

Man kan själv bestämma på vilken enhet det virtuella minnet ska ligga, så du kan tala om för Windows att du vill att en liten bit av D: ska användas för virtuellt minne. Innan man gör en sån manöver ska man avfragmentera, så att man kan få så mycket som möjligt av det virtuella minnet i ett sammanhängande block. Windows brukar ändå inte lägga det i ett block, utan i två, men det är mycket bättre än att det ligger i småsnuttar över hela hårddisken, vilket är ett problem som uppstår när man börjar få slut på utrymme och inte har satt en permanent växlingsfil.

För att göra växlingsfilen permanent väljer man efter avfragmentering att ha samma storlek som största och minsta storlek på växlingsfilen, och tillsammans med det reella minnet (RAM) ska det inte vara mer än 4 GiB (vid 32-bitars system). Det virtuella minnet bör inte vara större än ca 1,5 gånger det reella.

Vid avfragmenteringen ska man välja att inte använda virtuellt minne, och man ska stänga av strömsparfunktioner och skärmsläckare, för att innehållet på hårddisken inte ska ändras medan den defragmenteras.

Fridaybrew
0

#37 ok så hur stor är c disken

Tämligen svårt att veta din kunskapsnivå när ursprungsfrågan var av simplaste slaget.

/Fridaybrew

Zynell
0

#39 jag har redan skrivit det i ett tidigare inlägg. Men jag säger igen då. Flört C är på 39 GB.

Jag tror inte min fråga är av simplare sort. I min omgivning känner jag bara en person som som över huvud taget ger sig på saker som omformatering och ändring i partitionerna.

guraknugen
0

Vet inte om jag missat något, men är C och D två partitioner på samma hårddisk eller har du två hårddiskar?

Och om det är samma hårddisk, är det C som är 39 GB och hur stor är i så fall D? Eller med andra ord: Hur stor är själva hårddisken? Om du nu bara har en, vill säga.

Fridaybrew
0

Oj, det var i minsta laget.

Tror det enklaste är att köpa ny hårddisk och låta bli att partionera upp den som det har gjorts på denna. Finns 500 GB för 650 kr som är snabbare än den du har i nu. Sen installera om allt från början vilket och sen bara koppla in den som satt i datorn i din stationära dator och föra över tillbaka till laptopen.

Eller så formatera om hela hårddisken som du har nu och ta bort partionerna och ha bara en C partition.  Tycker det är lätt värt 700 kr att få mer utrymme mer fart och en extra hårddisk i en annan dator. Har du en Ps3a så fungerar den gamla disken i den men då förlorar du all info på den så överför informationen innan du kör in den i ps3an.

Så bjud in din datorkunnige vän bjussa på en fet 3 rätters middag med dryck så fixar han nog datorn åt dig =)

Sata 2,5 diskar som bör passa din laptop:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s56996041&cols=104,776,1198,778&o=eg_1198&rev=1#prodlista

/Fridaybrew

Zynell
0

Asså. Det är inte en stationär dator utan en bärbar.Det går nog inte att sätta in en till hårddisk.

D är på 248 GB.

Allt detta har redan nämnts i tråden. Vänligen läs igenom allt igen så jag inte behöver besvara samma frågor fler gånger.Flört

Fridaybrew
0

Vet att det är en laptop därför sata 2,5 jue *lol*

men tur att du har koll på läget såpass att du inte lyssnar på vad som sägs.

Men nu tänker jag lägga ner men lycka till att ha systemdisken på 39 gb =) kommer gå som en klocka hur länge som helst ….not.

/Fridaybrew

Zepp
0

Som sagt gör en total recovery till hur datorn var när du fick den, löser problemet med lite disk och eventuell skadlig kod och sabbade filer på datorn.

Zynell
0

Jag lyssnar, men inget av det ni säger kan jag utföra själv. Att få hit min brorsa för att fixa datorn lär inte ske i första taget då vi träffas kanske 2-3 gånger/året. Han bor en bra bit bort. Och jag mixtrar inte så gärna själv med min dator då jag är inte insatt i sådant.

Jag vill inte ha bara en C partition utan föredrar att ha C och D för att inte riskera viktig info. Då används C för att bara installera drivrutiner på osv osv, medan på D lägger jag allt jag gör på datorn. Så om något händer med datorn förlorar jag inget om man måste omformatera. Det är min brorsa som har fixat det åt mig och jag håller nog med honom om att man bör ha en C och en D, åtminstone.

Men ni ska ändå ha tack för alla tips och råd. Jag har lyckats göra mig av med viruset och lyckats återställa datorn till nästan normalt tillstånd. Bara ett problem återstår och det är att det hela tiden dyker upp en ruta som säger "windows explorer has stopped working", sedan börjar den ladda om och en ny ruta dyker upp med texten "windows explorer is restarting". Sedan händer inget mer förutom att det börjar om på nytt. Vet inte vad detta kan bero på, men det utlöstes av viruset. Antagligen måste jag formatera om alltihopa, men får lov att vänta på brorsan.

Att öka utrymmet i C får brorsan också fixa sedan när han kommer hit nästa gång. jag har dock lyckats tömma ca 600 MB i C själv.

Inkanyezi
0

Explorer är liksom verkmästarn i systemet, så den måste finnas där. Den kan startas om, men utan den kan du inte göra någonting i datorn, eftersom det är programmet som alla andra program körs ifrån. När man klickar på en ikon för att starta någonting så är det Explorer som tar emot musklicket och talar om för operativsystemet vad det ska göra.

När Explorer kraschar kan det bero på många olika saker, men det vanligaste är att det är något fel på minnet i datorn.

Så en sak som du skulle kunna göra innan du träffar din bror är att ladda ner MEMTEST och köra det för att se om det är något fel på datorns minne. Om det är där felet ligger kan det tänkas att du behöver skaffa en eller två nya minnesmoduler.

Zepp
0

Återställa datorn till ursprungligt tillstånd med hjälp av HP Recovery Manager i Windows Vista Om det går att starta Windows använder du HP Recovery Manager på hårddisken för att återställa datorn till ursprungligt fabrikstillstånd, genom att följa anvisningarna nedan.

1. Klicka på Start och skriv återställning i sökfältet. Välj Recovery Manager i listan som dyker upp. Tillåt åtgärden att fortsätta, om du får sådan fråga. HP Recovery Manager öppnas. Alternativt kan du klicka på Start , Alla program , Recovery Manager och därefter på Recovery Manager . Tillåt åtgärden att fortsätta, om du får sådan fråga. HP Recovery Manager öppnas.
  2. Klicka på Avancerade alternativ , Systemåterställning och klicka därefter på Nästa . Datorn startar om. Om Avancerade alternativ är inaktiverat kan du klicka på Nästa och därefter på Systemåterställning . Datorn startar om.
  3. När datorn startar om väljer du alternativet Systemåterställning och klickar på Nästa .
  4. Om du uppmanas att använda Microsofts systemåterställning klickar du på Nej och därefter på Nästa .
  5. Välj Säkerhetskopiera dina filer först (rekommenderas) när du uppmanas till det och klicka därefter på Nästa . Följ anvisningarna på skärmen.
  6. Om du uppmanas att Återställa utan att säkerhetskopiera dina filer , STOPPA innan du klickar på Nästa . Här får du din sista chans att ändra dig när det gäller att återställa datorn och ta bort alla filer samtidigt. Det går inte att stoppa återställningen när du klickat på Nästa .
  7. Om du vill starta återställningen klickar du på Nästa . Hårddisken formateras omedelbart och alla data förstörs.

Återställningen kan ta flera timmar och datorn återställs till ursprungligt tillstånd. Alla anpassade inställningar, drivrutiner, program, programvaru- och maskinvaruuppdateringar försvinner och måste installeras på nytt.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01736652&tmp_task=solveCategory&lc=sv&dlc=sv&cc=se&product=3762673

guraknugen
0

#46: Min erfarenhet är nog att om något händer med en hårddisk så förlorar man i regel varenda jävla partition som är på den, så det där med att partitionera en hårddisk i det syftet köper i alla fall inte jag längre. Däremot kan det vara vettigt i andra sammanhang, exempelvis… ja, det är nog ingen idé att jag drar några exempel i just denna tråden, förresten.

guraknugen
0

#43: Det finns bärbara datorer med två hårddiskar, men de flesta har nog bara plats för en.

Och om jag får välja på att läsa igenom 42 svar först innan jag svarar eller att inte svara alls är ju valet solklart. Finns mycket roligare saker att göra.