Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3295 ggr
beem
0

Spara lösenord

När man loggar in tex på Datorn iFokus får man frågan om man vill spara lösenordet - jag svarar ja.

Dessutom brukar det poppa upp en ruta (kanske inte på iFokus) med frågan om jag vill att Windows sparar lösenordet. Här svarar jag alltid nej.

Nu till min fråga:

vad är det fö rskillnad på hur man sparar lösenordet melland dessa två.

Är det en fördel att välja det ena före det andra och i så fall varför ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
0

Frågan om att spara lösenord har ingenting med iFokus att göra, utan det är din webbläsare som har en alldeles särskilt plats för lösenord. Om senare versioner av Windows också spar lösenord vet jag inget om, men de flesta webbläsarna har en sån funktion. När man har spart lösenordet i webbläsaren kan man logga in utan att behöva skriva det.

Däremot finns på skriptet för iFokus ett val att ständigt vara inloggad, och det placerar en cookie som säger att när den webbläsaren i den datorn ansluter till iFokus igen, så är man inloggad och behöver inte skriva in användarnamn och lösenord.

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag loggar in här på iFokus kan jag kryssa för "kom ihåg mig". Dessutom poppar det upp en ruta - se bilden.

Jag har Windows XP.

Jag förstår inte varför jag ska tala om 2 gånger att lösenordet ska sparas.Obestämd

Inkanyezi
0

Nej, jag har just förklarat att "kom ihåg mig" inte har ett skvatt med lösenordet att göra. Det är en inställning som görs hos iFokus att låta dig vara inloggad utan att ange vare sig användarnamn eller lösenord, och den använder sig av en cookie som du måste tillåta för att det ska funka, men lösenordet sparas inte.

Frågan om lösenordet, kommer från din webbläsare, och det är bara en sådan fråga. Den spar ditt lösenord, så när du har loggat ut, kan du logga på igen utan att skriva in lösenordet, men det har ingenting med iFokus att göra, utan det är en affär mellan dig och din webbläsare.

Så om du väljer "kom ihåg mig" kommer inget lösenord att användas, utan du är helt enkelt ihågkommen. Du loggas inte ut när du stänger din webbläsare, och därför behöver du inte heller logga in, utan du är inne så snart du går till adressen iFokus.

Om du väljer att Internet Explorer (eller någon annan webbläsare) ska spara lösenordet, så kommer du inte att behöva fylla i lösenordet när du loggar in igen efter att ha loggat ut.

Två helt olika saker alltså. Kom ihåg mig betyder att du aldrig loggas ut förrän du själv väljer att logga ut, förutsatt att du tillåter cookies, och det är iFokus som sköter via en cookie. Spara lösenordet betyder att du själv spar lösenordet i din webbläsare, så att du kan logga in utan att skriva in lösenord.

beem
0

Aha nu förstår jag…..även om det tog en stund innan poletten trillade ner.Skrikandes

Tack för ditt svar.

Tom-B
0

För mig fungerar detta med "Spara lösenordet" på IE8, men inte på Chrome när t ex jag loggar in på Windows Live. På andra sidor funkar det, t ex flugfiske.ifokus.se.

Är det Microsoft som ser till att det inte funkar på Chrome (jag har Win 7), eller har jag en felinställning nånstans.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.