Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2066 ggr
Angelus
0

Virus - vad ska jag göra?

Min stationära dator har fått virus och jag vet inte hur jag ska göra eftersom det inte går att öppna några program på den. Allt man ser är bakgrundsbilden, inget mer. Går inte att öppna något via tangentbordet heller. Försökt lagt över antivirusprogram genom att lägga det på ett USB och föra in, men den tar inte emot minnet heller. Vad ska jag göra? Måste jag lämna in den eller finns det något mer jag kan göra?

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

guraknugen
0

Rensa skiten och börja om från början med att installera ett operativsystem och sedan lägga tillbaka dina filer från senaste säkerhetskopian du gjort. Kolla dock först så att säkerhetskopian är virusfri så att du inte får tillbaka skiten igen.

Zepp
0

Hur vet du att det är ett virus.. jamenar när du inte kan öppna några progam?

Kan ju vara någe annat fel.

Vilket OS?

Vilket AV?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
0

#2: Också en bra fråga. Själv tog jag för givet att detta redan var klarlagt, men det kan ju vara bra att försäkra sig om det först om det inte redan är gjort, ja…

MichaelE
0

Om du inte hade virusprogram på datorn så får man räkna med såna här problem. Är det windows du har på datorn?

Zepp
0

Jag skulle testa med en reparation.. alternativt felsäkert läge.

Angelus
0

Jag är helt okunnig vad gällande datorer men ja, det är en windows.. mer än så kan jag inte säga om den. Och jag har alltid antagit att det är ett virus eftersom den vid tillfället den "dog" laddade ner en massa skit. Har haft virusprogram på den men som gått ut. Men tror jag kommer lämna in den för "lagning" eftersom jag själv som sagt är ganska okunnig.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Zepp
0

Gör en systemåterställning.

Kaj
0

Har du prövat med att starta upp datorn i felsäkerläge (utan nätverkskoppling)?
Det kan gå. Då bör du kunna peta in din USB sticka med ditt antivursprogram Allt under förutsättning att det går att starta i felsäkert läge utan att virus även tar över detta läge. Felsäkert läge startar normalt bara några få tjänster som behövs för att göra vissa administratörs åtgärder.
Om du kommer upp i felsäkert läge kan du även pröva att göra en återställning till en tidigare återställningspunkt. Välj då en som är tidigare än då du tror du fick viruset.

Om detta lyckas bör du ta hem ett riktigt antivurs program (inga gratis produkter från oseriösa leverantörer) och köra igenom datorn med.

Ett tips är Microsoft Security essentials som är gratis från Microsoft och är riktigt bra på att hitta virus, trojaner etc.

guraknugen
0

Sedan kan man tydligen ha olika uppfattning om vad som menas med ”oseriösa leverantörer”…

Kaj
0

#9 helt riktigt - därför ville jag inte lista några. Men t ex gratisversioner som följer med tidningar od. brukar bara vara trial versioner.

Man bör (tycker jag) alltid välja en leverantör som fått bra poäng på hur många virus de upptäcker och hur snabbt de kan upptäcka nya virus. Det finns massor av siter som listar sådana - här är en som jag tycker är bra

Deras senaste lista är från maj-2010

Jag tycker man skall gå på produkter som fått betyget Advanced+ minst i resultatet

[PeterWem]
0

Felsäkert läge är vad som gäller innan man behöver ta ut hårddisken och koppla ihop den med en annan dator. Lyckas man i felsäkert läge kan man installera Malwarebytes antimalware och scanna i felsäkert läge under fullständig scan. Sedan startar man datorn i normalt läge och fortsätter scanna. Malwarebytes är gratis, en baddare på att finna trojaner mm. men saknar realtidsövervakning i gratisversionen. Microsoft har dock den funktionen.

Måste man stoppa in hårddisken i en frisk dator ska man se till att den friska datorn är i läge vanlig användare, dvs inte admins rättigheter. I vista och windows 7 ska UAC vara på på högsta läge. Man ska även stänga av automatisk uppspelning utav ny hårdvara.