Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 7453 ggr
Tom-B
1

Översätt till engelska

Om jag skriver en text/ett brev på svenska i ett Worddokument, hur kan jag få det översatt till engelska? T ex genom Google, eller nåt annat. På ett enkelt sätt (några klick)!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

guraknugen
0

Vet i stort sett inget om Word, men om du kopierar den svenska texten till Googles översättningstjänst och får det översatt där, kopierar översättningen därifrån och tillbaka igen så är ju inte det så vansinnigt många klick om man inte ska göra det ett antal gånger varje dag under resten av sitt liv.

Dock är väl översättningarna via Google (eller dess konkurrenter) kanske inte så där väldigt övertygande, i alla fall inte från och till svenska än så länge, så du lär nog inte komma undan att korrekturläsa och göra ändringar i stort sett i varje mening…

Kaj
0

Om du använder Word 2010 så finns en översättningstjänst inbygd där du kan översätta mellan en massa olika språk.

Det den gör är att den låter dig skriva din text och sedan välja en översättningsmotor som översätter texten.
För att göra detta i Word 2010 gå till fliken Granska och välj sedan Översätt.
Efter att ud valt språk länkar Word dig vidare till Microsofts översättare (kan ändras till andra valbara översättare via inställningarna i Word 2010) vilket egentligen är Bings översätare

Nåvål jag tycker ändå att google's översättning är bra nog

Har du ett dokument du vill översätta får du först kopiera hela texten och därefter kibba in den i google för att det skall översättas.

Titta på denna sida med google översättning

Tom-B
0

Tack för tipsen!

Tom

guraknugen
0

#2: Engelska: ”Never let a signal turn on the OVER lights on the meters”

Svenska: ”Låt aldrig en signal slå på OVER lyser på meter”

Lysande…

Återigen då: Korrekturläs!

MichaelE
0

Dock fungerar Google Translate och Babylon bra på översättning mellan norska och engelska men just svenskan är hemsk.

Titta på Packard Bell - de hade CD/DVD-Brönnare i datorerna i flera år!

guraknugen
0

#5: Jag tror nog att man kan få till hyfsade översättningar även på svenska om man håller sig till alldagliga saker, men så fort man är ute i periferin och snackar om specialintressen och liknande, lär man nog korrekturläsa å det vildaste för att vara säker på att det blir som man tänkt sig.

Mitt exempel ovan var från ett forum om digital inspelning (VS-Planet), och det är klart att man kanske inte hittar det bästa språket att utgå ifrån på ett forum precis, men jag tror att man får problem vad det än gäller om man skriver om specialintressen, vare sig det rör sig om flugfiske eller funktionsbeskrivning av en mag amp.

I mer allmänna sammanhang verkar det fungera hyfsat. ”Would you care for a cup of tea?” blev ”Vill du ha en kopp te?”. Dricker inte te själv, men är det inte vanligare att vi dricker te ur muggar här? Svårt för en automatisk översättare att veta det, i och för sig… Jag hade nog hur som helst översatt till ”Vill du ha lite te?”, men det är jag, det.

Dock inser man ju lätt att om man har en stor textmassa så kan säkert Google (och andra) vara till stor hjälp. Det går säkert fortare att rätta till en stor text själv än att själv översätta allt från början, särskilt om man som jag ibland måste slå upp enskilda ord på det andra språket.

Och till sist är jag medveten om att frågeställningen ursprungligen gällde svenska till engelska, inte tvärt om som i mina exempel. Jag tyckte bara det var lite mer talande att översätta åt andra hållet, då det blir tydligare att det låter konstigt, eftersom vi ju alla här vet på ett ungefär hur svenska talas och skrivs, även om vi inte alltid följer det själva…

Tom-B
0

Jag förstår att man måste korrekturläsa.

Och nu gällde det inte flugfiske, utan en person som inte betalar en räkning, så jag skall på engelska meddela att nu går ärendet till Kronofogden för indrivning. Vi får väl se hur ordet "Kronofogde" ser ut på engelska.

Tom

guraknugen
0

#7: Flugfiske var bara ett exempel. Kan ju inte gissa mig till vad folk skriver om…

Kronofogde enligt http://lexin2.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng:

_Svenskt uppslagsord
fogde fogden fogdar subst.
endast i sms tillsyningsman (historiskt)

Engelsk översättning
bailiff, sheriff

Sammansättningar/avledningar
kronofogde---bailiff, enforcement officer
Svenskt uppslagsord
krono|fogde -fogden -fogdar subst.
person som företräder en statlig myndighet (kronofogdemyndigheten) som har hand om indrivning av fordringar

Engelsk översättning
head of enforcement district, enforcement officer_

Kanske skulle funka bättre om man skrev att ärendet går till kronofogdemyndigheten i så fall. Enligt ovanstående borde det väl bli ”enforcement district” i så fall, om jag inte tolkar det hela fel. Är väl ingen expert på engelska direkt och detta ord har jag nog aldrig använt, så vad vet jag?

Fridaybrew
0

Repossession är det korrekta ordet.

Därav kommer ordet "repo man" för indrivare.

/Fridaybrew

guraknugen
0

#9: Det ordet fanns inte ens med på http://lexin2.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng.

Men där ser man, hade aldrig sett det ordet.

Googles översättningssida översatte ordet till ”återtagande”, vilket säkert är korrekt, men kanske inte bästa möjliga översättning i alla sammanhang…

”Repo man” översattes för övrigt till ”repo man”…

Lekte lite med översättaren nu och upptäckte att detaljer kan vara viktiga. Här är två meningar där det enda som skiljer på svenska är ett kommatecken. Jämför de engelska översättningarna med varandra:

”Om inte betalningen kommit mig tillhanda före 2010-09-02 skickar jag kronofogden på er.”
”If payment is not made me before I send the bailiff 2010-09-02 at you.”

”Om inte betalningen kommit mig tillhanda före 2010-09-02, skickar jag kronofogden på er.”
”If no payment is made before 2010-09-02 me, I send the bailiff to you.”

Kanske inte den bästa formuleringen på svenska heller, men den första översättningen var ju en total katastrof, medan den andra åtminstone kom lite i närheten av en korrekt översättning.

Är ändå lite imponerad över att den bryr sig om små detaljer som ett kommatecken…

Tom-B
0

# 8. Självklart kunde du inte veta om vad jag skulle skriva.

Men nu fick jag ju utmärkta tips om vad Kronofgde heter och om lite formuleringar.

Tack!

Tom

IngerM
0

Den  här sidan tycker jag är bra för översättningar av ord och texter

http://www.nicetranslator.com/

guraknugen
0

#12: Läs längst ner till höger på den sidan. Det står så här:

”translations by Google”…

Tungan ute

Och mycket riktigt får jag samma resultat med mina exempel som med Google.

Anser
0

Använd tyda.se

Där får du förutom översättning även ordet utalat i din högtalare för rätt uttryck. Fullständigt lysande.

guraknugen
0

#14: Verkar inte funka i detta sammanhang då den bara accepterar ord och uttryck, inte hela uppsatser.

Fridaybrew
0

Dagens tips är att täcka över/stänga av textremsan på filmer. Då slipper ni leta översättare för mångt och mycket senare =)  Fördelen är att man då blir bättre på språk och man tar till sig mer av filmen. Bäst av allt är att man slipper alla klantiga felaktiga översättningar som blomstrar i svensktextningarna.

/Fridaybrew

guraknugen
0

#16: Fast nu handlade det ju om att översätta något man skrivit och kanske slippa skriva hela texten själv, särskilt om man skrivit mycket. Då kan det ju kanske i bästa fall gå snabbare att först få texten automatiskt översatt och sedan manuellt rättad än att skriva in hela texten själv. Men det beror ju på hur mycket fel det blir i den automatiska översättningen.

Att vara duktig i språk är aldrig fel, det håller jag absolut med om.