Videoredigerings program
Hej!
Jag vill göra om en video jag har till så det blir sådär piff och puff röster ni vet, det fungerar ju inte på nya movie maker eftersom den bara snabbar upp talet, men det blir ingen piff och puff över det.
Vet ni något annat helst gratis program?
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga denna så den fick bli i Övrigt.
Jag vill också veta något sånt program…
Utan att ändra hastigheten på videon, menar du?
Du kan ju alltid göra en ljudfil av ljudspåret och fippla med ljudet i exempelvis Audacity och sedan försöka synka det ljudet till filmen i ditt vanliga videoredigeringsprogram och stänga av originalljudet. I Audacity kan du göra alla tre varianterna (skam vore ju annars): Ändra tonhöjd och hastighet samtidigt, ändra bara tonhöjd samt ändra bara hastighet. I detta fallet ska du bara ändra tonhöjd, annars kommer ju inte talet att kunna synkas med filmen.
Givetvis får du räkna med en rejäl degradering av ljudkvaliteten, dels på grund av den nödvändiga konverteringen, dels på grund av att man oftast får en del artifakter när man ändrar tonhöjd utan att ändra hastighet.
Det som är enklast att få bra ljud av är ju att ändra både hastighet och tonhöjd lika mycket, det är ju samma sak som att höja eller sänka hastigheten på en bandspelare eller liknande. Det brukar kunna göras utan någon särskilt anmärkningsvärd försämring, det svåra är ju att bara ändra antingen tonhöjd eller hastighet utan kvalitetsförlust. Det är ju en liten vetenskap bakom det, i alla fall om man ska hålla det på en seriös nivå.
Själv höll jag på och experimenterade med vad vi kallade ”Kalle Anka-röster” (samma sak, annat ord…) med gamla rullbandspelare (från 60-talet tror jag, kanske ännu äldre) när jag var liten, typ i lågstadieålder, men vid kanske 12 eller så hade man ju tröttnat rejält på det där…
Testade nu och kan konstatera att man faktiskt kan öppna en videofil direkt i Audacity utan att konvertera den först. Dock kan man bara spara (exportera) den som ljudfil när man är klar, men den ljudfilen kan man ju som sagt använda i sitt vanliga videoredigeringsprogram sedan.
Ändra inte tonhöjden för mycket bara, för då låter det inget vidare…