Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4934 ggr
IngerM
0

Byta Usb mus

Hejsan

jag har en mus som krångar.  ( tror att det är felet ) Och det är en usb-mus

Är det bara att köpa en ny mus och sätta dit den där den gamla musen satt.

och kan man även sätta den i ett annat usb-uttag i datorn ?
Och måste man stänga av datorn först när man byter mus ?

Kanske en lite dum fråga…men jag är nybörjare ;-)

Och den kanske viktigaste frågan:

- Vad ska jag göra om musen inte skulle funka när jag startar datorn igen ?
finns det några bra kortkommandon jag kan använda då ?

Vore så tacksam för svar

Ps. har Windows Vista

Inkanyezi
0

Det är bara att stoppa i en ny USB i vilket uttag som helst. Du kan till och med ha flera samtidigt.

guraknugen
0

Och du ska inte behöva starta om något.

Det där med kortkommandon… ja, vad vill du göra…? Vilka program kör du och vilket operativsystem?

Alla program har ju sina egna kortkommandon, men vissa brukar ju vara samma, som Ctrl+c, Ctrl+v, Ctrl+x (kopiera, klistra in, klipp ut), Ctrl+t (ny flik i de flesta webbläsare), Ctrl+p (skriv ut), Ctrl+z (ångra), Alt+F4 (stäng aktivt program), Ctrl+o (öppna) och så vidare.

I program som GIMP och OpenOffice.org kan du ju definiera dina egna kortkommandon, om du vill. Likaså i de flesta operativsystem, mer eller mindre, när det gäller övergripande saker som att öppna en kalkylator, sänka volymen, byta skrivbordsyta och så vidare.

IngerM
0

Tack snälla ni för svar.

Jo, varför jag undrar över kortkommandon är,
att ifall när windows startas och  / eller musen inte alls funkar,
vad gör jag då ?
jag har Windows Vista och en Dell-dator ( med support som gått ut )

IngerM
0

Tack snälla ni för svar.

Jo, varför jag undrar över kortkommandon är,
att ifall när windows startas och  / eller musen inte alls funkar,
vad gör jag då ?
jag har Windows Vista och en Dell-dator ( med support som gått ut )  

PS. det blev ett dubbelt inlägg…
Tydligen musen som bråkar….

Kunde ej ta bort inlägget

guraknugen
0