Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 4934 ggr
IngerM
0

Byta Usb mus

Hejsan

jag har en mus som krångar.  ( tror att det är felet ) Och det är en usb-mus

Är det bara att köpa en ny mus och sätta dit den där den gamla musen satt.

och kan man även sätta den i ett annat usb-uttag i datorn ?
Och måste man stänga av datorn först när man byter mus ?

Kanske en lite dum fråga…men jag är nybörjare ;-)

Och den kanske viktigaste frågan:

- Vad ska jag göra om musen inte skulle funka när jag startar datorn igen ?
finns det några bra kortkommandon jag kan använda då ?

Vore så tacksam för svar

Ps. har Windows Vista

Inkanyezi
0

Det är bara att stoppa i en ny USB i vilket uttag som helst. Du kan till och med ha flera samtidigt.

guraknugen
0

Och du ska inte behöva starta om något.

Det där med kortkommandon… ja, vad vill du göra…? Vilka program kör du och vilket operativsystem?

Alla program har ju sina egna kortkommandon, men vissa brukar ju vara samma, som Ctrl+c, Ctrl+v, Ctrl+x (kopiera, klistra in, klipp ut), Ctrl+t (ny flik i de flesta webbläsare), Ctrl+p (skriv ut), Ctrl+z (ångra), Alt+F4 (stäng aktivt program), Ctrl+o (öppna) och så vidare.

I program som GIMP och OpenOffice.org kan du ju definiera dina egna kortkommandon, om du vill. Likaså i de flesta operativsystem, mer eller mindre, när det gäller övergripande saker som att öppna en kalkylator, sänka volymen, byta skrivbordsyta och så vidare.

IngerM
0

Tack snälla ni för svar.

Jo, varför jag undrar över kortkommandon är,
att ifall när windows startas och  / eller musen inte alls funkar,
vad gör jag då ?
jag har Windows Vista och en Dell-dator ( med support som gått ut )

IngerM
0

Tack snälla ni för svar.

Jo, varför jag undrar över kortkommandon är,
att ifall när windows startas och  / eller musen inte alls funkar,
vad gör jag då ?
jag har Windows Vista och en Dell-dator ( med support som gått ut )  

PS. det blev ett dubbelt inlägg…
Tydligen musen som bråkar….

Kunde ej ta bort inlägget

guraknugen
0

Bra fråga… Har ju inte ens Windows själv, men man kan säkert nå någon meny om man experimenterar lite med piltangenterna eller tab och försöker kombinera med kanske Shift, Ctrl, Alt eller Windowstangenten. Prova att googla på några väl valda ord, exempelvis ”shortcuts windows vista” eller liknande. Vem vet? Du kanske, precis som jag, också hamnar här?

IngerM
0

Tack snälla för länken, och jag tror jag har tittat på den sidan också, plus letat på Google.

Men inte hittat exakt vad jag letar efter…

Kommer förhoppningsvis på eller om jag har tur att trycka på rätt knappar om eller när olyckan är framme ;-)

IngerM
0

Tack snälla för länken, och jag tror jag har tittat på den sidan också, plus letat på Google.

Men inte hittat exakt vad jag letar efter…

Kommer förhoppningsvis på eller om jag har tur att trycka på rätt knappar om eller när olyckan är framme ;-)

PS nu blev det dubbelt svar igen…ursäckta…
Hur tar man bort dubble inlägg ?

guraknugen
0

Så vad är det exakt du letar efter?

Tror inte man kan ta bort dubbla inlägg.

Inkanyezi
0

Dubbelt kan det bli om man är otålig och tror att servern inte har fått inlägget. När man klickar en gång till så blir det dubbelt. iFokus server är omåttligt slö, och om man har formuläret kvar på skärmen innan man har tagit emot den uppdaterade sidan, kan man klicka igen, och då skickas inlägget en gång till.

guraknugen
0

#9: Praktiskt; då slipper man ju skriva inlägget två gånger manuellt…

;D

Fridaybrew
0

Ingen som frågar vad som är felet på hennes mus? Hon skriver "( tror att det är felet )" så det är otydligt.

Oavsett förkortningar och allt annat runt omkring så kostar en ny mus inte många tior. Köp en som du tycker känns bra för din hand, sitter du bara och hobbysurfar så kvittar det vilken mus du köper. Den ska vara bekväm helt enkelt. Ett tips är att köpa en utan kula leta efter "optisk" mus för då slipper du att muspekaren hackar ibland för att det hamant skit i hjulen som ligger mot muskulan.

Det tycker jag du ska göra om du har en kula under din mus är att öppna upp den och ta bort alla dammplattor som ligger på delarna på insidan. Gör man inte de tdå o då så kan det lätt bli så att musen slutar röra sig som man vill och eller rör sig ryckigt. Har du sånna ryckiga problem eller att musen rör sig annorlunda än du vill så hjälper troligen en enkelt rengöring (med pincett/tandpetare absolut inga vätskor).

/Fridaybrew

guraknugen
0

Jag visste inte ens att det finns möss med kula nu för tiden. Har inte sett en sådan på flera år. Men visst, är det sådan man har så lär man ju göra rent den ibland. Det kan ju mycket väl lösa problemet.

IngerM
0

jo, varför jag tror det är fel på musen är p.g.a att jag oftast nu inte kan markera text med musen,
eller så markeras fel saker osv.
och när jag klickar så öppnas fönster lite hur som helst…
verkar som om dator-musen har blivit överkänslig…

Men eftersom jag aldrig bytt saker själv i datorn förut så försöker jag få så mycket information och tips jag kan innan…i
fall något skulle gå galet…

Det är en optisk usb-mus jag har

Konstigt att en del säger att man ska stänga av datorn först innan man byter mus
och ni säger att jag behöver inte göra det.

Gör det något om jag i alla fall stänger av datorn innan  jag kopplar in min mus i usb-uttaget  ?
för att vara på den säkra sidan…

Vet att jag antagligen ställer lite dumma frågorSkäms
och kanske är orolig i onödan…

Ps. synd att man inte kan citera text / svar osv i detta forum när man svarar

guraknugen
0

Poängen (en av dem) med USB är just att man kan plugga i och ur grejer i flykten. Däremot är det väl förmodligen så att man bör stänga av datorn om man ska byta mus om man använder PS/2-porten, men själv har jag nog bytt i flykten på den också några gånger på den tiden jag hade en dator med PS/2-port och det verkar ju ha gått bra. Kanske bara tur.

Fridaybrew
0

#13 våga testa o sluta vara så överförsiktig =)

Köp en ny mus oavsett om det är fel på den eller ej bra med en reservmus om inte annat. KAnske tom köpa en nytt tangentbord samtidigt så man inte har ett så osanitärt tangentbord som många har som inte byter ut det med jämna mellanrum.

En dator kommer inte explodera av att du tar ur kablar eller sätter i. Den enda kabeln som man ska vara försiktig med är strömkabeln däremot men resten är det fritt fram att leka med så märker du snabbt vad som funkar eller ej. Visst i värsta falla skiter det sig då får man sätta i kabeln och starta om datorn igen. Kom bara ihåg vart saker och ting satt innan man drar kablar (även om de flesta kablarna bara går till ett ställe så är det bra att ha som vana att dubbelkolla.

Du kan göra precis som du vill datorn av datorn på vilket som. fungerar det inte så testa det du inte gjorde helt enkelt.

/Fridaybrew

Inkanyezi
0

PS2, den lilla (9mm) runda kontakten för mus och tangentbord, är den som man inte ska dra ur eller sätta i när datorn är igång, eftersom det kan skada kretsen som kontrollerar den porten på datorn. USB kan plockas i och ur utan problem, den bussen är gjord just för att man ska kunna byta saker under gång. Så när det gäller USB finns inga såna varningar.

guraknugen
0

#16: Då har jag haft tur, alltså. Har nog dragit ur och satt i PS/2-kontakter hur många gånger som helst utan problem. Men det var länge sedan jag använde PS/2, så det kan ju vara efterkonstruktion också…

IngerM
0

Tack snälla ni och jag ska skaffa en ny mus och testa.
Ni är toppen !

Och skönt att kunna ställa frågor här utan att behöva skämmas för min okunnighet Glad

Föresten….kan jag låta den gamla musen sitta kvar medan jag sätter in den nya i ett annat Usb-uttag ?

Jag hoppas att det "bara" är musen som krånglar så det inte är något annat
Fast det vet jag ju mera säkert hur det är med det när jag testar en ny mus ….

Och i och med dessa problem så lär jag mig mera…och får se det som något positivt med det hela.
och att våga göra saker

Inkanyezi
0

Man kan som sagt ha mer än en mus, så man behöver inte dra ur den andra, men om det är fel på den är det kanske inte så smart att ha den kvar.

Fridaybrew
0

Som att sätta in en extra ratt i bilen istället för att bara byta ut. Enklast o bäst att byta ut, varför komplicera allt.

/Fridaybrew

guraknugen
0

Komplicera? Om man har båda slipper man ju det extra jobbet att ta bort den gamla…

Tungan uteSkrattande

Fridaybrew
0

lycka till att köra en bil med två rattar. Men förväntar mig just sådana kommentarer från dig.

/Fridaybrew

guraknugen
0

#22: Pratade vi inte om möss? Det går väl utmärkt att låta den gamla musen ligga i något hörn för sig själv orörd och bortglömd? Eller är det bara jag som har sådana superförmågor att jag kan klara av en så komplicerad uppgift?

Måste ändå erkänna att jag faktiskt inte väntade mig att någon skulle orka kommentera mitt inlägg, men det är kul att ha fel ibland.

Fridaybrew
0

gäsp

/Fridaybrew

guraknugen
0

Ja, den gamla musen är nog trött och behöver sova där bakom datorn bland dammråttorna. Jag med, så god natt allihop.

IngerM
0

Sitter här och skrattar gott åt flera av era kommentarer och förstår att ni väntar på mitt musbyte…Skrattande
men jag måste ju skaffa en ny dator-mus först..
och jag lovar att tala om hur det gick

Varför jag undrade om jag kunde ha kvar den gamla musen är om den nya inte skulle funka heller…
Vet att jag är överförsiktig….
men blir nog modigare ju mer jag kan…
alla är vi barn i början…som det sägs.. Flört

Hoppas det är bara musens fel och att det inte är något annat som krånglar i datorn…
tycker nog att en dator ska hålla i mer än tre år…

guraknugen
0

#26: Jo, man tycker ju det. Datorn jag sitter vid nu, en bärbar, köpte jag i mellandagarna 2006, strax före 2007 alltså, och den har ju faktiskt hållit tills för några veckor sedan, det vill säga i hela 3½ år…! Ja, jag använder den ju just nu, så den går ju att använda, men skärmen har pajat så bilden är kass. Verkar vara något glapp, men jag hade isär kontakter och fipplade och grejade, men den verkar vara stabil ur glappsynpunkt, i alla fall i kontakterna.

Tänkte byta till en annan bärbar men det var för jobbigt att försöka få tag på en utan operativsystem, i alla fall en som jag vill ha, så jag funderar på att byta till en stationär istället som jag köper i lösa delar och sätter ihop själv. På så vis slipper jag ju att konfronteras med förinstallerade operativsystem. Flyttar ändå aldrig datorn ur fläcken, så det går ju nästan lika bra med en stationär, bortsett ifrån att jag nu har batteribackup om strömmen skulle gå vilket jag ju inte har om jag köper en stationär, med mindre än att jag köper till en UPS…

Men än så länge har jag nöjt mig med att beställa en ny och betydligt större extern skärm så det kan hända att denna maskin hänger med ett tag till ändå. Den fanns tydligen inte i lager, men jag hoppas jag får den inom rimlig tid ändå.

Så visst ska datorn hålla i mer än tre år, det tycker jag med… men min utbredning om detta kanske var onödigt lång, i och för sig…

Inkanyezi
0

En del datorer pajar tidigt, medan andra förefaller kunna hålla i evighet.

Man tycker att de ska klara mer än tre år, men ständigt högre prestandakrav har lett till lägre tillförlitlighet på komponenterna i vissa avseenden. Dels genom att de blir varmare, och det har man åtgärdat genom att sänka spänningen, men det i sin tur ger mindre skillnad mellan de två digitala lägena, vilket också kan leda till sänkt tillförlitlighet.

Stationära datorer håller statistiskt lite bättre än bärbara, och komponenterna som är minst tillförlitliga är de mekaniska (cd-läsare, brännare, hårddiskar). Och så är ju datorerna mer känsliga för damm som kommer in, eftersom det kan höja temperaturen på kritiska komponenter. Likaså gör den lägre spånningen att det är känsligare i kontakten mellan olika delar, så att lite oxid i en förbindning kan leda till fel som inte hade uppstått om man haft 5V med lägre frekvens i stället för 3,3 V med hög frekvens.

Så tillförlitligheten har minskat för vissa saker, just genom våra krav på hög prestanda. En 4,7 MHz 8088 som går på 5V är helt oanvändbar för moderna system, men om man hittar någon sådan dator, så fungerar den troligen när man provar den. De går praktiskt taget aldrig sönder.

guraknugen
0

Jo, det där med att det blir känsligare med lägre spänning lärde jag mig inte av mina 8 år som jag jobbade med elektronik, utan som barn med bilbana. Hade givetvis inte råd med Märklin, Scalextric och allt vad det heter, utan köpte en billig på Domus i Stenungsund (jo, det hette Domus på den tiden – sent 1970-tal; vi flyttade till Stenungsund 1977, när kommunen var Sveriges mest förorenade kommun, och bodde där ett antal år)…

Bilarna kostade 10 spänn styck (Märklinbilarna kostade 189 vid samma tidpunkt). Märklin, Scalextric och de andra lite dyrare gick på 12 V men min skitbana var på 6 V (batteridrift) och det var ständigt problem med oxid i spåren och så vidare. En kompis hade en Scalextric som gick på 12 V – aldrig några problem.

Körde min på 12 V ibland också för att testa (bilarna är ju billiga så om de går sönder köper man bara en ny… för pappas pengar…) och det gick ju bättre, men det gick ju inte att styra hastigheten då, eftersom redan lägsta hastigheten var för hög… Och nej, jag körde inte tillräckligt länge för att vare sig hastighetsreglage eller bilar skulle hinna gå sönder. Men 7,5 V körde jag på ett tag, minns jag.

Nu skiljer sig ju säkert Märklin och Scalextric från min skitbana även på andra sätt, som material i spåren och så vidare, men mina experiment visade ändå att högre spänning ger bättre förutsättningar. Se bara på tågen. Ca 20 kV (nominellt 15-16 kV enligt Wiki, men det stämmer inte i praktiken med verkligheten, de drar på så att de tycker att det fungerar bra, helt enkelt, vilket jag kan skriva en liten uppsats om, om ni vill, fast på ett annat forum då….), mer på nätterna när många godståg är ute. Aldrig några kontaktproblem trots ganska oädelt material i såväl strömavtagare (de där grejerna som sitter på lokets tak) som kablar samt spår (nollan är kopplad till spåren).

IngerM
0

Hej, jag vill bara tala om att jag nu äntligen Skrattande  har bytt mus,
och det var så lätt som ni berättade för mig

Skönt att det var bara musen det var fel på och inget i min dator.

Tack snälla ni för hjälp och information.
Ha en fin kväll

guraknugen
0

Var ju skönt att det löste sig. Lycka till med den nya musen.

Elshira
0

Ja ibland kan mlssen bli lite knäppa, vissa modeller tenderar till att göra det mer än andra.

Vad det gäller usb så är det inte alltid att bara stoppa in och köra. De allra flesta möss är sk. "PLug and play" vilket innebär att det bara är att stoppa in dem när du vill. Men vissa möss som är väldigt simpla behöver sitta med från det att man startar datorn - drar man ur den när datorn är på och sätter i den igen så fungerar den inte alls.

Men hoppas du är nöjd med din nya mus! ^^

Hakuna matata!

guraknugen
0

#32: Det där har jag aldrig varit med om. Har du någon lista på vilka möss detta gäller så att man kan undvika dem i framtiden?

Elshira
0

#33 Nej det har jag tyvärr inte, men håll utkik på dator forum som t.ex sweclockers så kan du nog hitta lite där. Det ska dock nämnas att det förekommer i alla prisklasser.

Jag vet inte om du lånade en mus eller om du köpte en ny mus, men annars så är Logitech MX 518 en väldigt populär mus. Bekväm i de flestas tycke (olika möss passar olika händer), men lite lagom finesser, bra egenskaper och som bara "går och går". :) Kostar rutn 300 kr. Annars duger även en vanlig mus för hundralappen från Claes Ohlsson osv. med ^^

Hakuna matata!

IngerM
0

Jag köpte min på Claes Ohlsson och den kostade 90 kronor.
och de heter 2X quick
där det finns en extra knapp för dubbelklick
Och den är av märket / är från  A4 Tech.com

Fridaybrew
0

bra köp så länge du är nöjd med den och fylller sin funktion. Det är först när man spelare eller konstant arbetar med datorn som man får ut mervärdet av de dyrare mössen.

/Fridaybrew

Jalking
0

Det mesta Clas Ohlson säljer är bra grejor till vettiga priser. Gäller dock inte A4Tech. Skitdåliga grejor till lågt pris! Inte värt pengarna vill jag påstå. Betala lite mer och få mycket bättre grejor.
Som Clas Ohlsonfantast (bor ju ganska nära Insjön) har jag köpt rätt mycket A4Tech innan jag visste bättre. Havererar det ena efter det andra, ibland med en riktig fyrverkerikortis.  Billig och rapplig känsla, alls inget nöje att hålla på med.

guraknugen
0

Har också dåliga erfarenheter av A4Tech. Har i och för sig bara köpe en mus och ett tangentbord av det märket, men blev avskräckt från märket efter det. Kommer nu inte ihåg om det var musen som var dålig eller om det var tangentbordet. Kanske båda. Har för mig att jag hade problem med överföringen (båda enheterna var trådlösa).

Men det hindrar ju inte att musen IngerM köpte är OK. Och om den inte är det, kostade den ju bara 90 kr, så hon blev ju inte ruinerad i alla fall.

Inkanyezi
0

Musen som jag använder har inget märke alls, det är en trådlös minimus som jag köpte på Jula, och om jag minns rätt kostade den 129 kronor. Jag har tre stycken. Det jag gillar med den är framför allt att jag kan hålla handen snett på den, så att jag stöder med handkanten mot bordet, eftersom jag annars får problem med karpaltunneln. Större möss kräver att man håller handen ovanpå.

Till Windowsburken har jag en A4Tech med två hjul och knapp på sidan för mittknapp. Den hänger med för att jag använder den så sällan. Det är en gammal rackare med kula som samlar gegga från bordet, och den kommer väl så småningom att hamna i stora arkivet.

IngerM
0

Ja, jag får se hur länge min A4 Tech mus håller.
Får kanske köpa en bättre mus ?

För jag jobbar ganska mycket framför datorn, speciellt med att göra grafik i Paint Shop Pro.

Vad menade du Jalking med att din A4 Tech mus havererade med en fyrverkerikortis ??

Det är kul att diskutera dessa saker här och få veta vad ni tycker, och jag lär mig också en hel del…

Inkanyezi
0

Fyrverkerikortis är något som främst kan hända på möss med sladd, eftersom datorn förser dem med ström via sladden, som är kraftigt böjd och klämd där den går in i musen.

Då går den magiska röken ur, och det kan också påverka uttaget som den sitter i.

IngerM
0

Oj då…..det vill jag verkligen inte att det ska hända.

Är det kanske bättre att köpa en lite dyrare mus med mera känt märke som t.ex. Logitech MX 518
som Elshira föreslog ?

Inkanyezi
0

Nej, egentligen inte. Det går nog bra med din A4Tech. Jag har inte haft några problem med dem som jag har haft, annat än att i en gick en ledning i sladden av, men det kan hända med alla möss som har sladd. Att de skulle gå över i fyrverkeriläge är mycket ovanligt.

Elshira
0

Det enda jag rekomenderar om du ska sitta mycket i t.ex photoshop är en mus som ligger skönt i handen. Oftast är de lite större mössen bättre då så hela handen får stöd, inte allt för små bara med andra ord ^^

Hakuna matata!

IngerM
0

Jo, den mus som jag köpte nu känns väldigt bra i handen,
bättre än den gamla jag hade som följde med min Dell-dator