Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4595 ggr
Geilie
0

Hur får man bort "Security Suite"?

Fick in ett malwere på min dator i går och jag kan inte få bort det. Har sökt lite på internet men det verkar bara finnas andra siter som vill att man ska köpa deras system för att få bort det. Är inte jättedatateknisk, så jag börjar tro att det är kört för min dator. Är jag tvungen att omformatera den? Jag har backup på det mesta, men inte på allt. Är det som jag inte har backup på kört åxå? Hoppas på hjälp!

Kaj
0

Denna sida visar hur du skall få bort Security Suite. Dels en enklare variant samt dels en variant där det krävs att du går in i registret och rensar bort poster men det rekomenderar jag bara ifall du harbra kunskap om datorer och registret i synnerhet.

1. Börja med att starta om datorn i Felsäkertläge med nätverk påkopplat (Tryck F8 tidigt under uppstarten, tryck F8 om och om igen tills valet med felsäkert läge kommer upp)
  2. När datorn startat upp i felsäkert läge startar du Internet Explorer och väljer Verktyg, Internetalternativ och sedan Anslutningar.
  3. Under Anslutningar väljer du LAN-Inställningar.
  4. Där har du nu en kryssbock för Använd en proxyserver ….. - Se till att bocka ur denna
  5. Därefter laddar du hem ett program som klarar av att ta bort virus och malware. De anger ett program (som kostar pengar) men jag rekomenderar Microsofts egna gratis program Microsoft Security Essentials. Det är gratis och efter installation av detta har du hela tiden ett virus skydd, malware, antispam …
  6. Kör en fullständig scan av din dator med Microsoft Security Essentials och förhoppningsvis tar den bort Security Suite från din dator.
  7. Om du märker att Microsoft Security Essentials hittar Security Suite och tar bort det så kan du starta om datorn på vanligt sätt och se ifall ditt problem försvann
  8. Tag inte bort Microsoft security essentials för det är ett fullvärdigt antivirus, malware och spam program från Microsoft som är gratis och är väl i klass med andra liknande program som kostar pengar. Det kommer framöver hela tiden hålla dig skyddad mot hot och virus.
Geilie
0

Allt funkade jättebra, utom Microsofts program. De säger att jag inte kan ha det på min dator och det är inte Security Suite som säger det utan Microsoft. Det finns inget annat program du tror kan fungera istället? Om inte, så tack så jättemycket för du tog dig tid! Jag är väldigt tacksam även fast det inte fungerade fullt ut!

Kaj
0

När du laddar ner Microsoft Security Essentials måste du välja rätt version beroende på vilket operativsystem du har.
Om problemet är att det vid nedladdning står att ditt språk på operativystemet inte stöds så gå först in i Internet Explorer, välj Verktyg, Internetalternativ och sedan fliken Allmänt. Under knappen språk lägger du till Engelska. Svenska bör redan stå där.
Nedladdningen testar nämligen vilka språk du har Internet explorer inställt på för att kunna ladda ner en godkänd version av Security Essentials.

[Saiva]
0

Jag har samma problem… Men jag får inte igång internet i felsäkert läge. Det står bara "anslutning identifieras" i över en timme. Hur gör jag då? :o/

Kaj
0

#4 kolla i Internet Explorer om en proxy har registrerats.

Gå till Verktyg, välj Internetalternativ och välj sedan fliken Anslutningar och därefter knappen LAN-inställningar. Om det under proxyserver finns en bock i kryssad och en proxyadress så bocka ur den och se ifall din internet koppling går igång igen.

[Saiva]
0

Det har jag gjort redan, det var när jag skulle gå in på internet och ladda hem MSE som jag märkte att uppkopplingen inte hade gått igång.. :o/ Har provat 4 ggr nu. Måste jag "blåsa ur" hela datorn och starta om allt?

Zepp
0

Går du in med felsäkert läge, med eller utan nätverksanslutning?

Vad har du för AVprogram?

Finns även andra progam man kan testa!

http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php

Varför gör du inte en systemåterställning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Saiva]
0

Jag gick in i felsäkert läge med nätverksanslutning… AV-program vet jag inte vad det är för något. Systemåterställning provade jag men det finns ändå kvar!! :o(

guraknugen
0

AV=Anti-Virus ? AV-program=Antivirusprogram.

AV kan också betyda Audio/Video och säkert en del annat också, men inte i detta fallet…

[Beavis]
0

AV-program= AntiVirus program

[Saiva]
0

Har inget AV-program… Skäms

guraknugen
0

#11: Om du använder Windows bör du nog skaffa ett…

[Beavis]
0

#11 Om du äger en dator borde du skaffa ett…. visserligen finns det färre eller inga virus för linux  och fortfarande relativt få till mac os men hur som helst har du inget AV proram e du i princip rökt. Har du heller ingen brandvägg (firewall) Ska du nog fundera en stund. Inte för att vara elak, mn AV program och bandvägg är minimum i säkerhets synpunkt.

guraknugen
0

#13: Då har jag varit rökt sedan sommaren 2007 med samtliga våra datorer i hushållet (visserligen bara fyra stycken men ändå)…

Och när det gäller Linux (kan inte yttra mig om övriga operativsystem, men jag gissar att det är samma sak med exempelvis Unix) ingår ju alltid brandvägg i form av ”iptables”. Det man behöver installera själv är bara grafiska användargränssnitt för dessa om man inte själv vill fippla i konfigurationsfiler.

Har själv testat mot olika säkerhetstestsidor och alltid fått toppresultat. Det enda som jag kunnat få anmärkning på är att datorn (när den var nyinstallerad) svarar på Ping, men det åtgärdar man med några musklick i exempelvis Firestarter, ett av dessa grafiska användargränssnitt jag nämnde. Men som standard i Linux är i stort sett allt stängt, så någon ytterligare ansträngning i brandväggsväg behövs oftast inte.

Och visst har även jag använt antivirusprogram i Linux och skannat igenom mina hårddiskar, det kan man ju alltid göra då och då om man vill, men det finns ju aldrig något att hitta. Det enda den hittat hittills är på en gammal hårddisk som jag hade en Windows-partition på… Men det var något virus som låg i karantän, tror jag, som något annat antivirusprogram hade upptäckt på den tiden jag körde Windows.

Det finns idag en handfull virus för Linux varav i stort sett inget kan göra någon som helst skada om man inte klantat sig rejält med systemet. Det kanske kommer fler i framtiden, men det lär inte spela någon roll för den som har ett sunt förnuft.

Zepp
0

Är man inte fena på datorer skall man skaffa ett AV-program.

Kolla med din internetleverantör de kan ofta erbjuda gratis eller subventionerade av-program.

Annars så finns det flera gratis.

guraknugen
0

#16: Struntar nog i det trots att jag aldrig kommer att bli en fena på datorer.

Zepp
0

Iallafall inget bra råd till de som inte vet någe om datorer eller program…

De allra flesta vill helst inget veta.. det skall bara fungera och inga problem skall helst uppstå.. så varför inte ladda ner det AV-program som du ändå betalar för i din avgift till din internetleverantör?

guraknugen
0

Kanske för att det bara funkar i Windows?

Men du kan vara lugn, jag HAR ett AV-program installerat, men jag använder det nästan aldrig. Skannar igenom hårddiskarna bara någon gång vartannat år eller så, mest för skoj skull, för det är ju himla kul varje gång…

Zepp
0

Mnja.. nu är det väl realtidsscanningen, rootkitrevealern, adwarescanern och firewallen som är det vesäntliga i ett AV-proram.. scannar gör man bara när man tror man fått någe lurigt i datorn.

[Woozy]
0

Måste rätta dig lite.

Det finns ingen brandvägg i ett antivirusprogram mig veterligen.

Däremot så finns det "sviter" som innehåller både Antivirus och brandvägg, tex Norton Internet Security (eller va de heter anno 2010).

Sedan så är inte lavasoft Adaware ett antivirusprogram.

Dessutom så kan jag ge dig några tips. Du skriver att man bara skannar när man tror sig ha fått nåt i datorn. Då är det redan för sent. Man skannar (realtidsskanning aktive mode) för att inte få in nåt i datorn. Flört (dock så är det inte många AV så klarar av active mode).

Oskyldig

Zepp
0

Mig veterligen finns det mjukvarufirewall i alla Av-program, iallafall i alla av någon dignitet och givetvis skall man köpa hela paketet.

Föresten tror jag det var förr man kunde köpa antivirus och firewall för sig.

Och Adaware har även viruskydd, även i grativersionen.

"Giving you the power to use the Internet when,
where and how you want

Real-time protection against virus, spyware, trojans,
rootkits, hijackers, keyloggers, and more!"

Och jag skrev realtidscanning.

Men numera får man ju gratis Av o firewall av sin internetleverantör.

Finns det ingen realtidsscaning så är det inget AV-program att använda.. vad jag vet har allla som säljs det.

[Woozy]
0

jag kör NOD32 och den har ingen FW i sig..

Dessutom så är det skillnad på realtidsskanning och active mode.

Jag har T3 som ISP och de erbjuder ingen gratis AV vad jag vet. Vilka ISP erbjuder gratis AV? *nyfiken*

Adaware och virus är inte samma sak.

Hur som så kan jag rekommendera NOD32 och att man ställer in det korrekt. Original så är NOD32 mkt bra, men korrekt inställt så är det mer än bra. Tungan ute

Zepp
0

Telia har iallafall gratis Fsecure.. vad de andra erbjuder har jag ingen aning om.. men något erbjuder de väl.. annat vore skandal.

Det är ju det du betalar avgiften för, internetuppkopling och gratis AV?

Jodå adaware var förr ett program mot diverse adware, men är numera ett komplett program.. det var på den tiden man köpte AV, Firewall och Adaware för sig.

Förklara då skillnaden mellan realtidscanning och active mode?

[Woozy]
0

I korta drag så kan man säga så här.

Realtidsskanning = realtidsskanning på det som finns på hdd.

Active mode = realtidsskanning av allt, även det som inte kommit till hdd än vid tex surfning etc.

Alla andra AV kör med passive mode för tex webläsare (de AV jag testat genom åren).

Ett exempel till kan du få.. kör du streaming med tex mediaplayer så kör man i passive mode med "vanligt" AV, medans om du kör i active mode så skannar du streamingen i realtid så att säga.

Hoppas du förstod hur jag menade, annars kan jag slänga upp en dump så ser du…

Zepp
0

Mnja.. inte i Fsecure och Symantecs produkter iallafall, det är de jag främst känner till där scannas allt som kommer in i datorn oavsett vilken form de kommer i.

"Real-time protection, on-access scanning, background guard, resident shield, autoprotect, and other synonyms refer to the automatic protection provided by most antivirus, antispyware, and other antimalware programs, which is arguably their most important feature. This monitors computer systems for suspicious activity such as computer viruses, spyware, adware, and other malicious objects in 'real-time', in other words while data is coming into the computer (for example when inserting a CD, opening an email, or browsing the web) or when a file already on the computer is opened or executed, in other words loaded into the computer's active memory.[1] This means all data in files already on the computer is analysed each time that the user attempts to access the files. This can prevent infection by not yet activated malware that entered the computer unrecognised before the antivirus received an update. Real-time protection and its synonyms are used in contrast to the expression "on-demand scan" or similar expressions that mean a user-activated scan of part or all of a computer."

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_protection

Active mode är mer för inställningar i FTP och Firewaler, jag anar att det snarare är en omskrivning för real time scaning?

[Woozy]
0

Testa den här länken.

Kommer varningen upp före eller efter att informationen hamnar på hdd?

Kommer den upp före, så kör AV i active mode, kommer den upp när informationen är nedladdad på hdd så är det passive mode. "active mode" kan heta olika beroende på vilket AV man kör, men testa länken du.

Test

guraknugen
0

#20: Eller, som sagt, för att det är kul.

Inkanyezi
0

På mitt tidigare jobb hade företaget F-Secure antivirus, och det var lite blandning på de olika burkarna. De flesta körde Windows XP, medan jag körde Windows 2000 Professional. Vi hade ett massivt virusangrepp med två virus som visade sig komma via två av företagets datorer. Det ena kom via en burk där användaren hade laddat ner ett stort antal skärmsläckare, där en av dem innehöll den skadliga koden, och det andra kom med e-post från en av våra kunder i Israel.

Jag hade också fått mailet från Israel, men jag hade inte klickat på länken. Det jag gjorde var att kontakta avsändaren och tala om att jag hade fått ett mail som innehöll en misstänkt länk, och att det såg ut som om klienten hade använts för ett automatiskt massutskick. Jag fick bekräftat från kunden att hans mail hade kapats av ett program och att problemet åtgärdades.

Min dator var den enda på företaget som inte hade antivirusprogram, och jag var också den enda som inte hade virus i datorn.

Alla andra var så vana vid att nästan varje gång de klickade på en länk var de tvungna att bekräfta, så de hade helt enkelt klickat förbi alla varningar och laddat in skiten i datorn.

När vi senare fick nya datorer låg det F-Secure på allihop, och det ledde till problem, bland annat för att F-Secure inte tillät mig spara mina ritningar i servern från Autosketch. Det slöade också ner enkla operationer, främst att spara, något helt otroligt. Jag löste problemet, eftersom jag inte fick ta bort programmet, genom att ställa alla mina program till att spara lokalt i stället för på servern, och att sedan göra backupp till servern, vilket senare underlättades genom att det sköttes automagiskt.

Så min erfarenhet av F-Secure är att det inte skyddar mot virus, och att det kan slöa ner datorn något hemskt helt utan anledning. Jag skulle aldrig köpa den produkten. Däremot har jag hört goda vitsord om NOD32, och jag använder inte min Windowsburk för särskilt mycket på nätet, så jag lär nog klara den utan antivirus i fortsättningen också. Och jo, jag har någon gång roat mig med att skanna den. Den verkar inte heller få virus.

Men det kanske är skillnad på datoranvändare? Jag antar att när det någon gång i framtiden börjar dyka upp virus för Linux kommer det också att finnas bra fria antivirusprogram med öppen källkod.

[Woozy]
0

På min lilla bärbara så hoppade jag över AV först, då jag litar till 99% på mina inställningar jämte rättigheter etc, men blev efter en stund nyfiken på att slänga in NOD32 i lillburken. Döm om min förvåning om burken var fri från kända skräpvaror. Dock så kör jag i passive mode på bärbara då active mode äter lite mera resurser/batterier.

På stationära så kör jag med max säkerhet i NOD32 och det funkar klockrent. Glad

Nod32 brukar uppdatera def-listan 3-4 ggr om dan ibland. Kan varmt rekommendera det för de som är intresserade av ett bra skydd.

Zepp
0

På F-Secure så kom medelandet om borttagning av virus innan jag hann spara det på disken.

[Woozy]
0

Menar du att F-secure skannade filen medans den laddades ned eller efter den laddats klart?

Många AV skannar ju filen när hela filen är nere på hdd. Det kallas för passive mode. När den skannas under själva nedladdningen kallas för active mode.

För att förenkla det.

Alla filer mellan SSI och RAM = active mode.

Zepp
0

Den scannade så fort jag klickade på länken, och varningen kom innan jag kunde klicka på spara.

Jag tolkar det som att den scannades när den hämtades till minnet.. eller i minnet.

[Woozy]
0

Då verkar det helt klart som F-secure börjat med active mode då… Tungan ute

Zepp
0

Tror faktist alla stora har det.. iallafall Symantec och FS.

Allt som laddas till ramminnet scannas vad jag vet.. om man vill.. man kan ställa hur och vad som skall scannas i Symantec.. blir det trögt kan man sätta ner nogranheten, jag kan ställa hur varje dator skall bevakas genom ett centralt serverprogram där jag kan lägga in olika datorer i grupper med samma inställningar och jag kan även ändra enskilda datorers inställningar i gruppen.

I princip scannas varje fil när den hämtas till ramminnet, och klockan 12 körs en adminstrativ scan av hårddisken på klienterna, medans servrarna kör en fullständig scanning av varje fil på deras diskar under natten.. varje dygn.

Alla mail scannas när de tankas ner från olika mailservrar.

Om du bara viste hur många mail som alldrig släpps igenom, jag får medelanden varje dag, jag släpper bara igenom sånt som verkar vara viktigt.

Allt som är körtbart stoppas, alla program, alla Iframes, alla länkar och all spam.

Zepp
0

Men det här med scaning i minnet har ju funnits i många år?

[Woozy]
0

Beror på vad du menar..

Det är skillnad på active och passive mode som du nu vet. Men det har hänt väldigt mkt på AV-fronten bara de senaste året.

Hur som så är det väl bra att de flesta anammat active mode iaf? Flört

Zepp
0

Är på jobbet nu.. kan vidimera att även Symantec kör Active mode.

[Woozy]
0

Där ser man…

Det tar sig sa pyromanen… Cool

Helt ärligt så är denna infon kanon…Glad

Ja det här tyder ju iaf på att Eset (NOD32) inte va helt fel ute med active mode…

Zepp
0

Det är ju inte helt okänt att nya AV-program tar en hel del resurser numera.

[Woozy]
0

Oki.. Kör bara NOD32 så jag vet inte hur de andra  AV funkar och inte funkar.