My security shield
För någon vecka sedan fick en av familjens datorer in ett falskt virusprogram som heter My security shied. Efter att ha sökt runt efter info på nätet rekommenderas man att skaffa adA ware. Men hur ska man vet vilka sidor som är pålitliga och sanna när man läser?
Någon som kan tipsa hur jag ska få bort skiten som poppar upp hela tiden? Jag vågar inte gå in in registret och pilla, som jag läste någonstans att man kunde göra.

ADAware är ett välkänt program, det kan du lita på!
http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php
Fick ett sån shield på en dator på jobbet.. micklade i timmar.. tillslut gjorde jag en systemåterställning. rensade registret, och tog bort alla filer som hörde ihop med malwareprogramet.
Det är inget virus det är ett vanligt program som ger falska virusvarningar för att du skall köpa något av dem.. gör inte det, för då får de även fatt i ditt kontokort.. och det är antagligen det de vill länsa.
Se sen till att du har ett uppdaterat antivirusprogram och surfa alldrig med administratörsrättigheter.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pilla inte i registret om du inte vet vad du gör.. kör ett beprövat program i stället.
Nej gud, jag skulle aldrig köpa detta, men det är riktigt irriterande att detta poppar upp hela tiden att man ska köpa skiten. Nu är det inte min dator utan mannens så det stör egentligen inte mig, men det är jag som får fixa alla fel på familjens datorer
F-secure har blockerat programmet men det dyker upp ändå konstigt nog. Ska köra ccleaner, för det tror jag finns i den datorn.
Tack för tipsen!

Har du fsecure så räcker det.. CCleaner är bara ett städprogram, när du väl har rensat bort programet som jävlas.
Går att använda CCleaner till det oxå.. leta i startfilen var var det laddas in, stäng av det i aktivitetshanteraren.. radera alla mappar där det har lagt in sig.. dvs de där bara de programen ligger.
Föresten skit i det.. jag höll på i timmar o sen var det windowsfunktioner som inte funkade iallafall.. gör en systemåterställning till ett datum innan det började krångla.. men anteckna först i vilka mappar det algt sig i, så du kan radera sen.
Problemet är att jag inte hittar det, och vet inte vad jag ska söka efter. Det finns inte i programmappen, inte heller hittar jag det när jag gör en sökning på namnet. F-secure hittar inget när man gör en fullständig genomsökning, likväl blockerar det det varje gång det poppar upp. Egentilgen borde jag väl inte se någon popup heller eftersom det blockeras, men den kommer iaf

Om du inte hittar det är det antagligen för att det har något annat namn. Det döljer sig i någonting som ser ut som om den skulle höra hemma i systemet.
Prova att använda fliken "processer" och stäng av sånt som skulle kunna innehålla skiten. Prova med en i taget, och starta om om systemet hänger sig. Du lär hitta den på det sättet, och troligen kan man bara radera den. Den döljer sig antagligen i någonting i registret som ligger under rubriken "Run", såvitt det inte handlar om ett rootkit. Det är troligen inte det, utan snarare ett program, som körs när systemet startas och som har ett namn som MS345d_2129.exe
Men det finns en massa associerade filer också, så det bästa är kanske att använda en bra virusskannare för att hitta och förgöra skiten.
Systemåterställningen är en kur som borde funka. Annars finns det instruktioner för att ta bort det lite här och var på nätet, men det är en krånglig process.
Tack Inkan, jag ska prova med detta, funkar det inte får jag väl göra en formatering.
Hm… har fått bort all reklam på denna sida utom de i vissa inlägg. Hur får man bort den reklamen…?
Eller så får jag väl göra lite reklam själv då, fast utan länkar – det finns ju gränser:
Citroën (fordon)
Peavey (gitarrförstärkare och annat)
Brämhult (juice)
Fender Telecaster (gitarr så klart)
LXF (brittisk tidskrift)
Xzfttw (bokstavskombination, nyligen påhittad)
Grums kommun (har nog åkt igenom den någon gång)
Stålmannen (hunden Kryptos husse)
NiViCo (hemelektronik)

#8 Tack för tipset! Jag har inte haft tillgång till den smittade datorn de senaste dagarna, men ska prova alla tips så fort det går

Det är altså inget virus utan ett vanligt program som bråkar med dig.
Det är lätt att ta bort. kolla i stratfilerna så ser du var det ligger vad det heter osv.
CCleaner, verktyg, uppstart.. där står alla program som stratar varje gång du startar datorn.
Ta bort allt som inte skall var där.. skriv upp vad myshield heter som program och var mappen ligger.
Stäng av programet/en i aktivitetshanteraren processer, radera mappen med programet, kör ccleaner rensa registret.. strata om datorn.. fast enklast är forfarande att göra en systemåterställning.. till tiden före programet laddes in.
Detta hittade jag om programmet. Om jag gör en systemåterställning tas alla de filerna som nämns här bort då?

Näe filerna får du plocka bort själv, men de startas inte om du hittar en återställningspunkt som ligger före då de aktiverades.
Det är därför du skall skriva upp var de ligger!
Puh, jag får se om jag klarar det här med borttagningen. Att göra återställningen är ju inga problem, men helst vill man ju ha bort skräpet för gott.
Vad säger du om att ladda hem det där städprogrammet då? Tas inte filerna bort då?

Om du menar Ccleaner, så tar det inte bort några programfiler, det är mer till för att stänga av onödiga saker som startas eller ta bort registerposter som är föräldralösa.
Funkar allt som det ska efter återställningen? I så fall, skit i resten.
Eller som man säger: If it ain't broken, don't fix it.

Vad jag kommer ihåg så fanns det startinstruktioner i Uppstart där det stod var filerna låg, det var de som hette något med My securityshield, eller liknande.
Gör en skämdump på Uppstart så finns det flera som kan tala om vad du skall ta bort och vilka mappar du skall radera.
#16 Jag menar programmet som finns i länken i inlägg #12.
#18 Fixar det så fort jag får tillgång till den.

Kan tänkas vara ett bra program.. men kan även tänkas vara lika lurigt som det du redan har fått på datorn.
Jag skulle inte chansa.. har du väl gjort en systemåterställning och tagit bort mapparna där det har lagt sig lär det inte ställa till mer problem.
Grejen är att numera så är det lite lurigare än förr då man bara tog bort ett virus genom sin AV-leverantör och sen var allt frid o fröjd.
Numera luras man att instalera olika program som inte är virus och sen vill de ha betalt för detta.. och du kan bara betala via ditt kontokort.. därefter tömmer de det..
Vill man vara helt säker gör man en Total recovery, så datorn är så som den levererades.. då formateras diskarna och original program och annat läggs in.. man förlorar allt man gjort sedan dess.. såvida man inte har backup på detta.
För o inte tala om alla inställningar man gjort i mailkonton o annat, det gäller att ha allt på papper så man kan återställa.
Det är just efterarbetet som är jobbig och därför drar man sig för en formatering så jag hoppas det kan lösa sig med de tips jag fått här.
"Security Suite" som nämns i en annan tråd, är ett liknande eller samma program om jag fattat rätt. Det finns flera olika namn på den här skiten. Verkar sprida sig om man klickar på diverse reklam. Jag kör reklamfritt i FF, men det kanske kan vara bra för andra att veta.

Programmet i det inlägget tar inte bort Security Shield om man inte köper licens, det letar bara rätt på det.
Om du kör Ccleaner eller själv tittar i registret efter exe-filerna som hör till programmet, kan det tänkas att det räcker med att stänga av den automatiska starten av dem. Tyvärr dyker program som har en "run"-etikett inte upp i mappen Autostart, och det är därför det är knepigt att slippa start av dem.
Jag gissar att det kan finnas flera program som helt tar bort skräpet, men rent praktiskt borde det räcka med att det aldrig körs.
Att angripa systemåterställningsbackuperna har varit känt bra länge. Så i dessa fall så hjälper det inte att köra systemåterställning. (dvs så fort datorn arbetar med backupfilerna så skrivs den elaka koden in på nytt igen). Men hellre chansa på systemåterställning än att installera om som första alternativ.
Det absolut bästa är att göra backup på DVD eller annan media, och köra total återställning den dagen det krisar sig. Dock så måste man ha bakup (DVD mm) på alla filer man vill ha kvar då denna metod skriver över all information på hårddisken (som upptar nödvändig plats).
Förr i tiden så hade jag alltid två aktuella total återställning på DVD liggandes, men idag så är OS och skyddsprogrammen (AV, brandvägg etc), så pass bra, samt att hårddiskarna blivit så driftsäkra att man blivit dum-lat och ignorerat total backup på DVD
. Dock så har jag all viktig information sparad på minst en USB-disk (+ det som finns i datorns hdd).
Jag är väldigt slarvig med att göra backup, men jag har bestämt att jag ska köpa en extern hårddisk nu iaf, så det är på G
Låter som en bra investering tycker jag… 
Bästa sättet att vara säker på att man alltid gör säkerhetskopior är att det är så enkelt och snabbt som möjligt för användaren att göra det. Sedan är det lite individuellt vad man tycker är enkelt. Själv försökte jag en gång i tiden med att låta datorn göra säkerhetskopior automatiskt vid visst klockslag, men det fungerade inte alls i längden. Antingen hade jag inte datorn på vid de aktuella klockslagen eller så höll jag på med något viktigt just då så att jag absolut inte ville att datorn skulle slöas ner det minsta lilla (detta var på Windows 98-tiden…).
Numera är det också uteslutet att göra säkerhetskopior vid vissa tidpunkter automatiskt; jag måste ju då ändå manuellt komma ihåg att starta den externa hårddisken, och att ha på den jämt är uteslutet – den låter för mycket för det (det vill säga jag kan höra den, eller i alla fall dess fläkt). Så själv har jag löst det med ett skript som gör jobbet åt mig på exakt det sätt jag vill, men för den som inte vill skriva skript så finns ju program för säkerhetskopiering som nästan är acceptabelt enkla att använda.
Kan dock inte ge några exempel eftersom jag inte använder Windows, men när jag gjorde det (före sommaren 2007) använde jag ett som heter Cobian Backup. Mannen som gjort programmet heter själv Cobian (i efternamn om jag inte minns fel) och är väl ryss tror jag, och stor fanatiker av Internet Explorer, så det borde ju passa de flesta på detta forum… Jag har för mig att det fanns ett Internet Explorer-fönster inbyggt i Cobian Backup, men jag kommer inte ihåg vad man skulle ha det till… kanske för att ladda ner uppdateringar eller något.
Bara jag får köpt den där hårddisken så kanske jag kan komma igång med backupen!
Nu har jag iaf gjort en återställning till tidigare datum och problemet verkar var borta. Det poppar iaf inte upp just nu.Kommer det tillbaka får jag väl ta till era andra knep.
Tack alla som givit råd.