Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2916 ggr
MonisN
0

Uniblue RegistryBooster

Nu har jag en annan fråga!

Den här konstiga datorn som inte är min, som jag skrev om ang My Security Shield, har fått ett annat program installerat, nämligen Uniblue RegistryBooster. Det här programmet har tydligen installerat sig själv för användaren installerar aldrig något.

Är det nån som har en idé om hur det plötsligt hoppat in i burkenObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Woozy]
0

Hej.

Hade jag varit du så hade jag tagit backup på det jag vill ha kvar och sen installera om hela patrasket.

Tror det är enda lösningen för att du ska få en kry burk.

Zepp
0

Japp det har jag.. datorn har förmodligen inget skydd alls och är numera helt vidöppen för vem som helst att lägga in vilken skit som helst utifrån eller när man går in på olika sidor.

Man skall alldrig surfa med administratörsrättigheter.. då har man nämligen rätt att instalera program och att mickla med systemet.

Man använder vanliga konton med begränsad behörighet dagligdags.

Du får göra som vi sagt om det förra programet, stänga det i minnet, anteckna var det har lagt sig radera de mapparna och sen scanna hela datorn ett antal gånger med Av-program och registerrensare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonisN
0

Det är F-secure i datorn via Telia, och scannat har jag gjort, men inga konsigheter hittades. Automatisk uppdatering är på och sker hela tiden.

Att inte surfa med admin-rättigheter är ett bra tips. Det får bli en total recovery helt enkelt.

Shit………….Rynkar på näsanSkrikandes

Zepp
0

Det är ingen som säger att just det programet skulle vara något lurt med, men det finns en uppsjö registerboosters varav hälften är malware o lurendrejeri.

Om du redan tänkt göra en Total recovery så kan du ju först skriva ner alla inställningar till mejlkonon och annat så du kan återskapa dessa sedan.

Sen kan du ju alltid härja fritt med alla konstiga program och testa om de är luringar eller äkta.

Administrtörskontot använder man bara när man skall instalera program eller göra andra systemförändringar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonisN
0

När man tittat på hemsidan verkar det vara ett seriöst program, och det är väl bara oseriösa program som installerar sig utan att man ber om det?

[Woozy]
0

Har du provat att googla på programmet?

-kan garantera dig att om det är ett fejkprogram så lär du garanterat hitta varningar om det via google.

MonisN
0

#6 Ja, och på dom sidor jag har varit inne på så verkar det var ett seriöst program, så lite konstigt är det.

[Woozy]
0

Har du inte hittat negativ info om det programmet på Google, så kan du nog slappna av och känna dig lugn till 99.9%. Glad

MonisN
0

Ja men , hur har det kommit dit, det är det som är lurtObestämd

[Woozy]
0

Ja den frågan får du nog kanske aldrig svar på. Avinstallera det om du inte vill ha det kvar. Sen kan du använda nåt känt registerstädarprogram och städa upp lite.

Sök på tex www.download.com

Gnidde
0

Han måste väl ha tryckt på ja vid förfrågan om han ville installera programmet. Det fans med på PC tidningens cd skiva för ett tag sedan. Han använt det med jämna mellanrum för att ta bort junkfiler och annat skräp. Har inte märkt att det på något vis skulle vara skadligt.

Hälsningar Gnidde.

MonisN
0

#11 Han är ingen ja-sägare, så det har han inte gjortFlört

[Woozy]
0

Det finns ju många alternativ, men ett kan vara att han/ni surfat på nån preparerad sida och script installerat programmet. Det vore inte första gången det hände isf. Det finns folk som roar sig med att infektera legitima program.

uTorrent är ett av alla program där infekterade versioner förekommit på olika sidor på nätet. Så man kan ju aldrig vara 100% säker på att ett "känt" program är fri från fulkod.

Vill man minimera dessa risker vid surfande så är det en uppdaterad dator med korrekta inställningar som gäller, och aldrig använda administratörsrättigheter i onödan. Det finns många alternativ till att få hjälp med att ej surfa in på kända fulsidor, men ett alternativ som funkar med flera webläsare är WOT.

Googla på WOT och du hittar hemsidan där du kan ladda ned det.

Men det är ju sunt förnuft som gäller i alla lägen.