Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3811 ggr
Zoniex
0

Fel meddelande

Hej jag har problem med min bärbara datorn och jag vet inte vad jag ska göra. Det hela började med att datorn slutade fungera när jag använde den så jag lät den stå ett tag och se om den funkar igen, men det funkade fortfarande. Så jag tryckte in stäng av knappen och startade den igen. Så när jag har startat upp datorn så kommer ett fel meddelande som lyder:

"Windows felåterställning: Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin- eller programvaran." Jag trycka på reparera och det gjorde den tills skärmen blev svart i all evighet, så jag testade en gång till fast starta normalt som man kunde välja och då stannade den upp vid windows loggan som brukar ladda, och den laddades i all evgihet också.

Så jag testade formatera men det går inte, inget kommer upp när man har stoppat i skivan och startat om datorn, kommer bara upp samma meddelande och man kommer liksom inget vart. Så kan någon snäll själ där ute hjälpa lilla stackars mig? Jo en sak till, datorn är windows 7!

Inkanyezi
0

Det har antagligen blivit något fel på din hårddisk, förhoppningvis är det bara några filer som är trasiga. Tydligen är filerna som ska starta Windows trasiga, men det kan vara värre.

Det första som du måste göra är att ta en backupp om det går på filer som du inte vill förlora. Om du redan har en backupp så är det bra, men om du inte har en backupp som du vet att den fungerar för att återställa dina bilder exempelvis, då är det absolut nödvändigt att du försöker kopiera ut de filerna från din felaktiga/trasiga hårddisk.

Det går sannolikt att starta datorn med exempelvis en Ubuntu live-skiva och därifrån kopiera ut filerna till en extern hårddisk. Om du inte har en extern disk, och om du inte förstår hur du ska göra, kan det vara bättre att överlåta det åt någon som kan mer om hur man räddar data från en trasig dator.

När du har gjort backupp på dina filer, kan du prova att formatera om datorn och ladda ett nytt operativsystem. Om det är många fel på hårddisken är det i så fall lämpligt att skaffa en ny. Om det fortfarande är garanti på datorn är det troligt att felet ska kunna gå på garantin.

Zoniex
0

Okej, jag har försökt fixa en backupp men jag fattar inte hur jag ska göra så jag testade och formatera men det fattar jag inte heller hur man ska göra. Det står på nätet att man ska sätta i skivan så kan man välja formatera men det kommer inget upp, det ända som kommer upp är den där fel meddelande. Jag vet inte om jag stoppar i fel skiva eller nåt sånt.

Hur som helst så ska jag tar och ringa kundservice på måndag och höra lite hur jag ska göra, om jag kan fixa detta själv eller om jag ska lämna in den, för jag har fortfarande garantin kvar i ca 2-3 veckor till.

Tack i alla fall för hjälpen! :)

guraknugen
0

Har du garanti kvar så är det ju solklart: Gör inte ett skit, förutom att lämna in den. Tycker jag alltså, men säkert ingen annan.

Zoniex
0

Men det konstiga är att jag ringde till butiken och frågade om det går och lämna in den och då sa han nåt om att kan man fixa problemet själv och lämna in den ändå så får man betala för reperationen och vill jag vara säkert på att jag inte behöver betala så måste jag ringa till kundservice och höra med dom om jag ska lämna in eller om dom kan hjälpa mig! :S

Hel knepig det där!

Zoniex
0

Och kundservice har ju bara öppet måndag till fredag så klart, så jag måste vänta till på måndag för att kunna ringa!! :( :/