Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 5874 ggr
Hawknestgrove
0

Göra dokument i PDF format

hur gör jag då? om jag till exempel har ett dokument i Wordformat och vill göra om det till PDF. Jag har vanligt Office Student -03 och XP home som operativsystem

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jalking
0

Har för mig att OpenOffice kan exportera som PDF, men har inte testat det.

Hawknestgrove
0

hitttaDE ett onlineprogram som funkar bra!!! och jag har vanliga  OFFice. Sen såg jag att senare upplaga av Office alltså 2007 där finns det hämtningsbart från Microsoft. Men fler ideer är jag tacksam att få!

http://www.doc2pdf.net/se/#convert

[Norum]
0

På office update finns ett tillägg som konverterar till pdf.. du hämtar hem det, installerar och sen klickar du bara "spara som pdf". Jag använder mig av det och det fungerar hur bra som helst.

Zepp
0

Jag använder Cutepdf, när jag vill göra en pdf av vad som helst.

Man använder den som skrivare o lägger resultatfilen där man vill ha den, sen kan man flytta den vart man vill.

Fins flera sådan program.

http://www.cutepdf.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
0

Adobe har släppt PDF formatet fritt så det finns en massa verktyg som kan konvertera Office format till PDF.

Microsoft har en egen plugin som du kan hämta som konverterar direkt från Office programmen via spara som (eller konvertera) till PDF. I Office 2010 finns denna med som standard. Där kan man även ange att PDF filen skall sparas som en ISO 19005-1 (PDF/A) vilket är en internationell standard av PDF filer för långtidsbevarande. Dvs att filen skall kunna öppnas i alla framtida versioner av PDF läsare som stödjer PDF/A

Hawknestgrove
0

jo, men om jag som i deta fall, kör office 2003? och cutepdf  begrep jag mig inte på alls

Hawknestgrove
0

och #3 vad heter det?

Zepp
0

Cutepdf instalerar du bara, sen händer inget mer, det läggs till som en skrivare.

När du vill göra ett dokument till pdf, väljer du skriv ut, och väljer Cutepdf som skrivare,, och lägger det där du vill ha det.

Cute va?

Hawknestgrove
0

Ok… tack…..

Janne64
0

Finns fler gratisvarianter: Pdfcreator (tycker jag är bäst), pdf995

Hawknestgrove
0

#3 den varianten finns inte på Office 2003 va?

[Norum]
0

När du har Office kan du ladda ner detta och sen sparara allt som pdf..

Hawknestgrove
0

ja, men jag har 0ffice 2003 på denna burk. Då går det inte?

beem
0

Vad är fördelen med att spara som PDF i jämföreelse med Word-dokument ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Hawknestgrove
0

Alla kan ladda hem dem och de tar mindre plats? Har jag för mig…..

guraknugen
0

#14: Alla kan läsa dem då PDF tydligen numera är fritt och det finns gott om PDF-läsare som är både gratis och visar innehållet ganska exakt. Det finns visserligen olika versioner av PDF som kan ställa till det lite, men det brukar alltid gå att hitta en PDF-läsare som kan visa ett PDF-dokument som en annan läsare inte klarar.

Öppnar du exempelvis ett Word-dokument i OpenOffice.org eller AbiWord eller försöker konvertera det till något annat format så ser det oftast inte exakt likadant ut som hos den som skapade det, i alla fall inte om det är lite halvkomplext eller mer. Det är inte ens säkert att du det ser likadant ut om du öppnar det i Word av en annan version än den version som användes vid skapandet…

Dessutom måste ju mottagaren av dokumentet ha de teckensnitt installerade som upphovsmannen hade. När det gäller PDF är teckensnitten inbakade i dokumentet, så alla kan se dina konstiga specialtecken exakt som de såg ut hos dig.

Finns nog fler fördelar, men jag kommer inte på mer just nu.

Nackdelen är ju om du vill ändra i dokumentet. Det finns visserligen program som klarar det men det brukar vara svårare att hitta dem, i alla fall de som är gratis. Nu kan man visserligen importera PDF till OpenOffice.org som ju är gratis, men det är inte helt invändningsfritt än så länge. Kanske blir bättre framöver.

[Norum]
0

Här har du nått för 2003

beem
0

# 15 och 16

Aha det är så det ligegr till.  Tack för era svar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

guraknugen
0

#18: På ett ungefär…

Det där jag skrev om att ändra i dokumentet, då menar jag givetvis att ändra i direkt i PDF-dokumentet om man fått ett sådant av någon. Har man själv skapat ett PDF-dokument av exempelvis en Word-fil eller en ODF, så ändrar man givetvis originalet i Word eller OpenOffice.org eller vad man nu använder, och gör ett nytt PDF-dokument av det, men det är kanske självklart för de flesta, i och för sig.

Kaj
0

I word kan man även välja att baka in teckensnitten så att andra kommer att se dokumentet precis som du själv gör.

Men PDF har många fördelar framför Word och andra format.

Inkanyezi
0

PDF visas ofta inte precis lika, men ändå så nära det går. Ett dokument i PDF är "låst" vad gäller formateringen; radbrytningar, teckensnitt, kerning, bilder och textrutor ligger precis där man har lagt dem.

Storleken på filen är inte alltid mindre än modsvarande dokument i programmet som man skapade det i. Men skillnaden är uppenbar just vad gäller formatering, eftersom ett dokument som öppnas i en annan dator kan ha olika placering av textrutor och bilder, och radbrytningar och avstavningar kan hoppa till andra ställen än i den första datorn. Det händer inte i PDF.

Skälen till att använda PDF är flera. Från början handlade det främst om att visa exempelvis produktblad på precis det sätt som man ville presentera dem. Svårigheten att ändra i en PDF gjorde också att många använde det för att inga ändringar skulle göras, dokumentet var så att säga "färdigt" och låstes så att inga ändringar skulle kunna göras. Ett annat viktigt skäl är så klart att dokumentet kan läsas i alla datorer och skrivas ut precis så som det är tänkt att se ut.

PDF används i relativt liten utsträckning till tryck; det är mer tänkt för att spridas digitalt och skrivas ut på papper med vanlig skrivare vid behov. Bilder i PDF har inte den kvalité som tryckerierna vill jobba med.

guraknugen
0

#21: Har ju inte testat alla kombinationer av programvara att konvertera olika typer av filer med, så min erfarenhet begränsar sig i stort sett till PDF skapade i OpenOffice.org från ODF eller OpenOffice.orgs egna filtyper (som inte används längre sedan några år tillbaka, eftersom man som sagt använder ODF istället) och de har i samtliga fall varit exakt likadana som sina original, i alla fall så vitt jag har kunnat bedöma. Då menar jag saker som var objekt hamnar, att alla rader slutar på samma ord i original och PDF-kopia, att stycken hamnar på samma sidor och så vidare. De gånger jag testat att skriva ut från båda har jag kunnat lägga papprena på varandra och hålla dem mot ett fönster och det har då sett ut som ett enda papper, om ni förstår vad jag menar.

Men det kan säkert hända att man kan råka ut för fall där det inte stämmer exakt.

Zepp
0

PDF är väl egentligen en bitmapbild av ett dokument?

guraknugen
0

#23: Det borde det inte vara, med tanke på att det går att markera och kopiera text i många av dem. Men jag har ju sett PDF-filer där hela dokumentet verkar vara inskannade bilder, så det varianten finns väl också, verkar det som.

Jalking
0

Tror nog mer på en vektorbild.

Zepp
0

Jo någon form av bild tror jag att det är, och Adobes köpta program kan översätta till tecken så man kan mickla med dokumentet har jag för mig.

Fungerar lite som att scanna ett dokument och sedan kan programet tyda det till tecken har jag för mig?

Vi har en funktion där vi kan låsa dokumentet med lösenord, främst då offerter och andra juridiskt bindande dokument.

Inkanyezi
0

För 380 schweizerfranc kan du ladda hem hela specifikationen, som numera är ISO 32000-1:2008. Adobe släppte formatet som en standard, så att alla kan göra tillämpningar för PDF. Texten är text i vektorformat, mycket nära släkt med PostScript. Bilder stöds också, så scannade dokument kan läggas in som bilder.

Dessvärre är lösenordsskyddet inte ett säkert skydd, men det hindrar att man råkar ändra dokumentet av misstag. Låsningen hindrar att man redigerar med ett verktyg som har funktionen att blockera redigering när dokumentet är låst.

Hawknestgrove
0

#17 väntar på bekräftelse nu…

guraknugen
0

#27: Fast hur viktigt är det egentligen med lösenordsskydd? Det går ju att skydda på andra sätt om man verkligen vill.

MonisN
0

Jag använder Cutepdf som är ett alldeles utmärkt litet gratisprogram.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

guraknugen
0

Använder också ett liknande PDF-program, men vet inte ens vad det heter… får väl kolla då…

Hm… fick ett flertal träffar när jag sökte på PDF bland installerad programvara, men jag antar att det är Ghostscript som sköter den biten i mitt fall.

Använder det dock nästan aldrig, eftersom jag har OpenOffice.org som ju alltid har haft inbyggd PDF-export som dessutom fungerar väldigt bra (länkar, fält och liknande fungerar i den resulterande PDF-filen – brukar sådant fungera med program som skapar PDF via utskrift? Har inte ens tänkt på det, men det kanske det gör).

Har också något som heter Poppler men det verkar vara mer för översättning av PDF-filer till andra format.

Inkanyezi
0

[quote](länkar, fält och liknande fungerar i den resulterande PDF-filen - brukar sådant fungera med program som skapar PDF via utskrift? Har inte ens tänkt på det, men det kanske det gör)[/quote]

Jovisst funkar det med utskriftsrutinerna som skriver ut till PDF. Det enda som ibland kan leda till problem är om dokumentet innehåller färger som skrivaren inte stöder, exempelvis transparens. Men de problemen finns också när man använder en vanlig skrivare.

guraknugen
0

#32: Okej, visste inte ens att annan information är ren text och bilder följde med ut till skrivaren, för ett sådant PDF-program får väl exakt samma information som en skrivare skulle ha fått? Och varför skulle en skrivare få information om vart länkar leder? Men man har tydligen tänkt så långt och det är ju bra i så fall…

Program som exempelvis OpenOffice.org har ju givetvis koll på alla objekt som förekommer i ett dokument och då är det ju naturligt att finesserna följer med till PDF-filen så länge PDF-formatet stöder detta.

Hawknestgrove
0

#17 det hände inget….. funkade inte.