Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2291 ggr
Tom-B
0

Open Office och PDF

Nu dyker novisen upp igen.

När jag sparar ett dokument i OO, är det första förslaget på format .odt.

Det innebär ju att dokumentet är möjligt att redigera.

Men i rullningsrutan med formaten hittar jag inte PDF. Har den ett annat namn i OO?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

guraknugen
0

Nej, men i OpenOffice.org exporterar man till pdf, snarare än att spara till pdf. Det finns också en direkt-ikon för detta till vänster om utskrifts-ikonen. Ser ut som ett dokument med den lilla texten ”PDF” på…

Det innebär alltså att när du sparar dokumentet sparas det som vanligt till odf (exempelvis ods för kalkylblad – Open Document Spreadsheet – eller odt för textdokument – Open Document Text) om du inte valt annat i inställningarna. Om du skulle vilja ändra ditt dokument har du därför kvar ditt original (som ods eller odt eller vad du nu gjort för något) och gör dina ändringar i det och skapar sedan en ny pdf när du är klar genom att åter igen exportera till pdf.

OpenOffice.org har ju haft möjlighet att exportera till pdf så länge det funnits (2000-10-13) men på den tiden kunde man inte öppna en pdf i OpenOffice.org, så jag antar att man valt att exportera till pdf istället för att spara som pdf för att inte riskera att man sitter där med ett dokument man inte kan ändra i. Numera kan man ju även importera pdf-dokument, men har man originalet kvar är det klart bättre att utgå från det istället.

Så tanken verkar vara, om man ska försöka vara mer kortfattad: Arbeta med odf (Open Document Format) och, när du är klar, gör en pdf-kopia för utskick och liknande.

Ursäkta att jag inte lyckades att skriva ett kortare svar…

guraknugen
0

Ska tillägga, som om inte ovanstående vore nog, att man kan exportera till pdf på tre olika sätt (fler om man gör egna makron för det…):

1. PDF-ikonen bredvid utskrifts-ikonen: Export sker direkt efter att du valt ett namn på filen. Inga inställnignar kan ändras.
  2. Arkiv ? Exportera som PDF…: En dialog kommer upp som låter dig göra diverse inställningar innan du exporterar.
  3. Arkiv ? Exportera…: Samma som 2, men du kan även exportera till XHTML.
Tom-B
0

Utmärk och bra svar (inte alls för långt). Tack

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Inkanyezi
0

Det är ett tillägg från Sun som gör att man kan jobba med PDF-dokument i Open Office. Man kan alltså spara i ett hybridformat ODF/PDF, som kan öppnas i en vanlig PDF-läsare, men som också kan öppnas för redigering av den som har tillägget.

Det är rätt nyligen den har släppts skarp, och den har fortfarande en del varningar. Man kan inte arbeta helt som i en ordbehandlare, eftersom det inte finns styckeformat lagrade i en PDF, utan varje rad är ett textblock, och Sun varnar för att den inte är stabil för stora dokument. För smärre ändringar funkar den ändå.

Dokument som har sparats i ODF/PDF hybridformat har styckeformat och annan OO-formatering inbäddad.