Gratis antivirusprogram..
Vad är det bästa (gratis) antivirusprogrammet och vilket är det bästa antivirus som man får betala för? Måste ha till min laptop men vet inte vad jag ska ha??
Hej powderpuff.
Det där är en knepig fråga du ställer, för det finns väl ingen som vet vilket AV som är det bästa. Visst finns det tester och så, men de är ganska ointressanta egentligen, då de uppdateras hela tiden (inkl fulkoden). Däremot så kan man ju följa flera tester under en tid och på så sätt se vilka AV som håller sig i topppen.
Dock så saknar jag en sak vid testerna och det är att i de tester jag sett så testas alla AV min grundkonfigurationen, dvs default kan man säga.
Ett AV som är gratis och ständigt kommer högt upp i testresultaten är Avira Antivirus.
Mitt AV jag kör med och är mkt nöjd är NOD32. Dock så kör jag inte NOD32 i defaultläge, utan det går att ställa in så det blir bra mkt mera effektivt. NOD32 är ej gratis.
Vad som skiljer NOD32 och Avira kan jag inte säga då jag inte testat Avira. Jag antar Aviras gränssnitt är lika enkelt som NOD32´s. Det jag (och många många andra) kan intyga är att NOD32 tar ytterst lite datorkraft (effektiva motorer mao) vilket är ypperligt om man har en lite klenare dator.. Sen så uppdaterar NOD32 flera ggr dagligen.
Så i långa loppet så tror jag det hela är en smaksak vilket du väljer.

Microsoft Security Essentials är gratis och brukar få väldigt bra resultat från de siter som testar o9lika Anitivirus/spam/Adware program
Jag körde tidigare NOD 32 (som är jätte bra men kostar pengar). Har sedan ca 6 månader tillbaka bytt till MS Security Essentials och jag är nöjd. Den tar lite resurser och har hållit mig skyddad.
Tack, Woozy för ditt svar. Jag har NOD32 till de bägge stationära datorerna men tycker det blir så dyrt om man ska ha virusprogram till laptoparna också som kostar pengar… Ska kolla upp Avira. Såg att Mirosoft också hade ett gratis virusprogram Microsoft
Du vet väl om att har du NOD32 på flera datorer så kan du köpa multilicenser? Då blir det billigare per dator givetvis. Sedan så får du rabatt av ESET om du köper licens via telefon istället för nätet. 
#2 Ska testa det på ena laptopen så kan jag prova Avira på den andra 

#4 Vi har NOD till 2 datorer men de blir ändå så förbaskat dyrt, 720 kr för 4 datorer.. Vet du hur mycket rabatt man får?
Nä jag vet inte exakta rabatten, men det blir lite iaf. Dock så måste man ha köpt licenser mer än en gång iaf. Typ mängdrabatt blir det kan man säga.
#8 Ska kolla upp det när vi ska förnya. Har inte haft nod32 mer än ca 6 månader så det är lite tid kvar att köpa nya licenser.

Anv Microsofts - som #2 rekommenderar - det duger gott & e gratis.
/L
Ett alternativ jag tycker är säkrare än att förlita sig på att ens antivirus ska hålla sig uppdaterat är följande konfiguration:
Windows 7/Vista med UAC på högsta inställning.
Firefox med tillägg som Adblock plus och Noscript. Adblocker förhindrar reklam, och en del reklam är även fylld med skadlig kod. Blockera reklamen, blockera det skadliga. Noscript förhindrar script att köras i webbläsaren utan din tillåtelse.
Sandboxie för att installera suspekta program.
Har fortfarande inte stött på någon skadlig kod som bitit sig fast vid min dator. Däremot kan jag säga att Norton, Kaspersky, Avira släppt igenom.
Kan bara hålla med dig i det du skrev.
Man kommer väldigt långt med FF + plugins, UAC på max, uppdaterat OS/applikationer. Vill man enkelt öka säkerheten än mer, så kan man ju faktiskt fippla med det i den inbyggda brandväggen oxå.
Hade jag inte haft flera licenser för NOD32, så hade jag kört utan i bärbara. Bara skanna bärbara från stationära då och då.
Fulkod kommer alltid att finnas, men man kan ju undvika att surfa på en miljon sidor. 
Ännu säkrare: Dra ur nätverkskabeln och låt ingen annan levande varelse vara i närheten av din dator. Inte ens du själv, man vet aldrig hur man kan klanta till det av misstag. Det säkraste är nog att stänga av datorn och låsa in den i ett bankfack.

Håller med #14, plus att jag tycker att man för säkerhetsskull skall öpnna ett konto som endast det har administratörsrättigheter och sen glömma lösenordet.
UAC blir man ju tvungen att stänga helt om man skall kunna använda datorn, det poppar upp jävla varningar var femte minut.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vad kör du för program om det poppar upp UAC var 5:de minut?

Kör win7, och det e fanemej omöjligt o göra något utan att få frågor hela tiden.
Ta bara en sån grej som program i strtmenyn som man lgt där, kul som fan när man kommer tebaka och inga har körts utan det står en facking varning om att ett proigram vill starta.. vill du det.. jamen då hade jag ju inte lagt det i autostart från första början.
Vore kanske något om man kunde lägga in vilka program som är tillåtna att starta.
#17: Och du håller fast vid Windows? Är du fakir? ;)
Ja ja, lugn och fin nu, jag skojar bara.
17# tycker mer det låter som om du fortfarande kör Windows Vista för där är UAC igång hela tiden om man nu inte stänger av skiten och det är som tur är lätt att göra 
för att återkomma då till vad trådartaren efterfrågar….
kan man inte så mycket om antiviruprogram och inte har nån lust att greja med inställningar så rekommenderar jag Norton har just nu Norton internet security och jag är väldigt nöjd dock så kostar det en del att köpa men man kan då installera det upp till 3 datorer
bästa gratisprogrammen tycker jag är Antivir (antivirusprogram) Zonealarm (brandvägg) och Spywareterminator en kombo som funkar bra oxå
slutligen en sak oki man ska inte köra administratör konto men det blir så jävla krångligt allt om man inte gör det så jag tar den risken och istället så är jag noga att scanna igenom datorn efter ohyra varje vecka på det viset så hittar man ohyran innan den har ställt till för mycket elände
japp jag är fakir jag älskar Windows och alla dess egenheter utan dom så skulle man ju inte lära sig ett skit om datorer ju 

Näe.. inte fakir men bara man stänger av alla "Win for Dumies", avinstalerar en massa skit från tillverkaren och ställer om datorn till skarp version.
#19: Jo, det är ju också ett sätt att se det. Då kanske det är därför jag är totalt okunnig om antivirusprogram då. Har inte använt något sedan 2007 och har inte fått något virus sedan dess heller. Okunnig, men kan göra annat (som är roligare dessutom) än att jaga virus.

Hur gör man för att få UAC att pipa hela tiden?
Har tre program som behöver UAC-tillåtelse, bokföringen, Ccleaner och Speccy, och så ofta är det inte som jag använder dem.
Om du vill att UAC ska varna för allt den detektar, så kan du gå via kontrollpanelen, eller ännu snabbare, sök på UAC i datorn. När du hittar den så har du en liten stapel där du kan välja säkerhet. Högst upp är det säkraste alternativet.
Vill man va ännu säkrare så kan man ställa in så att datorn behöver lösenord för att ändra/godkänna varje gång UAC kommer fram.
Har ingen annan idé, såvida du inte kör med tredjepartsprogram. 
Den enda ideén jag kan komma på är att högerklicka på programfilen (genvägar i startmenyn, skrivbord etc), välja egenskaper ock kryssa i att den alltid ska köra som administratör. Men kör du ett program som admin så sänker du säkerheten. Program som inte behöver köra med admin-rättigheter ber inte UAC om tillåtelse.

# 25
Bra tips, att jag inte tänkte på det, har precis skaffat W7!
Altså grejen med CCleaner tex är ju att det kösr automatiskt varje gån man startar datorn, kör klart medans man hämtar en fika.. men när man komer tebaka så står den j**la frågerutan där och man får tillåta manuellt.
Vore som sagt bättre att kunna godkänna vissa program.. skall kika på detta.

Det är som sagt inget problem för mig att mickla med datorer och jag brukar inte ha något problem med att återställa när jag gkjort något dumt heller för den delen.. det är så man lär sig, däremot är det bra att veta hur man sätter upp en dator för andra som är helt novis och som bara skall fungera utan en massa besvär för dem och med all säkerhet utan att de märker något.
Har varit med om folk som stänger av både av och annat som har med säkerhet att göra bara för att det är så irriterande inställt.