Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5313 ggr
Tom-B
0

Chrome och Spara lösenord

När jag började använda Chrome dök det ofta upp en fråga om Google skulle spara lösenordet.

Jag uppfattade det som ett sätt för Google att hålla koll på vad jag sysslade med. Är lite misstänksam därvidlag.

Så jag klickade bort det.

Nu har jag kommit underfund med att det förenklar en hel del att ha det på icke känsliga sidor, så jag skulle vilja få tillbaka frågan, och klicka i för Använd.

Men jag hittar inte hur jag skall få tillbaka frågan.

Något förslag?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Beavis]
0

Det skulle vara om du kör Diskrensning som ligger i tillbehör i Wxp.

Kör du en senare version av windows ligger den troligen där med men kanske under annat namn i en av mapparna. Jag har för mig att lösenorden rensas ifrån minnet då. och även vad du svarat på frågorna

Tom-B
0

Hur kan Diskrensning göra att jag får tillbaka en fråga i Chrome?

Det blir nog för svårt för mig.

Tom

[Beavis]
0

Det är en chansning men beroende på hur du har gjort inställningrna där så rensar den ut cache minnet och lite annat där jag har för mig sånt sparas(kan ha fel) Så att datorn glömmer att du inte ville spara lösen. Testa det kommer inte skada din dator på något vis

Tom-B
0

OK! Skall kolla.

Inga inställningar har jag gjort, annat än att klicka på knappen att inte spara lösenordet. Men det kanske åckså anses vara en inställning.

Tom

Tom-B
0

Nja, det tycktes inte funka.

När listan kom upp om alla programmen, så såg jag inget om nåt cacheminne. Så det kanske heter nåt annat där, eller finns någon annan stans.

Tom

Stephanie
0

Gå in på Alternativ -> Personligt -> Visa sparade lösenord. Där finns det en flik som heter Undantag. Kan det möjligtvis vara de sidor man "sagt nej åt"?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

beem
0

Den frågan poppar upp med jämna mellanrum i IE 8 också……..inte varje gång utan då och då. Jag har svarat nej och sen går det ett tag då kommer frågan igen.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Stephanie
0

#7 Borde du inte kunna stänga av funktionen om du inte vill använda den?

Tom-B
0

#6. Tyvärr, inte heller det fungerade.

Jag gjorde som du sa, men på sidan Undantag var det helt tomt.

Tom

Stephanie
0

#9 Nu har jag provat logga in och ut från en sida ett antal gånger och kommit fram till detta;

Om jag skriver in användarnamn och lösenord och klickar på logga in, så kommer det upp en fråga under bokmärkesfältet som frågar om jag vill spara lösenordet. Där finns det tre alternativ - Spara lösenord, Aldrig för den här webbplatsen, eller krysset.

Om jag väljer Aldrig för den här webbplatsen, så hamnar den sidan under "Undantag", och jag får ingen fråga nästa gång jag loggar in. Går jag då in på Undantag och tar bort undantaget, så får jag frågan igen nästa gång jag loggar in.

Klickar jag på krysset så får jag upp frågan nästa gång jag loggar in.

Så min fråga är då, har du provat att logga ut och logga in igen på den sidan du vill spara lösenordet på? Eller får du aldrig upp frågan över huvud taget på någon sida?

Tom-B
0

#10 Stephanie!

Det första du skriver är vad som hände. De tre förslagen kom upp.

Vilken av de två negativa förslagen jag tryckte på är jag osäker om. Minnet är kort. Det kan ha varit olika, men förmodligen Aldrig ….

Numera visas aldrig frågan igen. Och på Undantag fanns de ju inte.

Så då är frågan: Vad har jag gjort för konstigheter.?

Den där frågan dök sällan upp när jag hade IE8, utan började visas då jag gick över till Chrome.

Och som sagt, det är Chrome jag nu har som webbläsare sedan ett par månader.

Tom

Stephanie
0

Då är min nästa fråga - är "Erbjud att spara lösenord" ikryssat under Alternativ? Glad Eller är "Spara aldrig lösenord" ikryssad?

Tom-B
0

"Erbjud att spara …" är ikryssat.

Verkar svårt det här Skrikandes.

Tom

Stephanie
0

Och du är säker på att den raden inte dyker upp? Jag missar det nästan jämt när jag loggar in på något nytt ställe Tungan ute Har du provat att logga ut från tex iFokus och sedan logga in igen och se om den dyker upp då?

Tom-B
0

Bergsäker, eftersom jag letar efter den.

Men den kommer alltså fram på sidor jag aldrig varit inne på tidigare.

Det är dom där jag en gång klickat negativt, som jag vill ha tillbaka den.

Tom

Stephanie
0

Det är därför jag blir så fundersam, om jag väljer Aldrig för den här webbplatsen så hamnar den sidan under Undantag. :P

Tom-B
0

Men den rutan är absolut tom.

Vilket innebär att frågan kanske kommer tillbaka så småningom på alla webbsidor jag loggar in på.

Jag får väl avvakta och se.

Men tack för din hjälp. Jag lär mig hela tiden nytt om vad som finns. Och hur man hittar det.

Tom

Stephanie
0

Jag ska fortsätta kolla när jag kommer hem! =)