Datorn iFokus

Datorn

Etikettoff-topic
Läst 3732 ggr
dagdrivarn
0

Hjälp med lösning hemma.

Jag har tröttnat på att ha oljudet från klädkammaren/serverrummet. Jag har just separerat och gubben tar stora filservern med otaliga TB data. Min egen server har jag kvar. En gammal maskin somlåter värre än ett tröskverk.

Vad jag vill ha nu är tips på en bra lösning gärna inte alltför dyr.

1. branvägg (har nu en gammal Ultra1:a) vill ha något mycket smidigare och mer lätthanterligt och som inte låter!

2. Har letat otaliga lösningar för min hemsida, mailinglistor och forum men hittar inga alltså återstår att ha någon form av server hemma men jag vill ha så mycket mycket utrymme som möjligt (har ca 30 GB foton) som gärna får förvaras i ett php-album eller liknande. (Kör nu på en gammal pc med ubuntu som operativ och vill ha något mycket enklare). Trött på att jobba hemma också!

3. Någon form av enkel och lätthanterlig mediastation.

4. Så lite sladdar och bös som möjligt så små enheter som möjligt :-)

Är jag omöjlig i mina krav?

Ska jag satsa på att flytta websidan utanför hemmet i så fall vet någon om något webhotell man inte blir ruinerad på och som ändå tillhandahåller gott om plats?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Inkanyezi
0

Det borde inte vara svårt att hitta något som passar så länge du ligger under en terabyte data. Det går att använda en gammal dator om man opererar bort alla fläktar och skaffar en ventilationsfläkt som kan gå på ganska lågt varv, och luften styrs med kanaler till (eller från) ställena där den gör mest nytta. Det går att få nästan tyst, och alltihop utom fläkten kan finnas inne i datorskalet. Fläkten kan å andra sidan blåsa ut direkt i en ventilationskanal om det finns. Om man vill ha det billigt så blir det ju inget special, utan en vanlig burk. Det går säkert med den gamla, för en webserver och filserver i mindre storlek klarar man sig med vad som helst som är tillverkat från för omkring tio år sedan. Om hårddiskarna för över ljud till chassiet, kan man hänga upp dem så att de inte gör det. En elastisk relativt mjuk upphängning är lätt att fixa för bara en eller två hårddiskar. Om man har tagit bort fläktarna kan man vara tvungen att ställa BIOS till att starta ändå, många BIOS spärrar om de inte registrerar högt varvtal på fläkten. Nackdelen är så klart att det tar ganska stor plats och drar en del ström, och att det hela tiden för till värme om den står i klädkammaren och det inte finns en ventilationskanal. En kylare till processorn med "heat pipes" kan minska behovet av lufthastighet för kylningen ganska mycket, och det får plats i datorlådan.

Så det går att göra med ditt gamla tröskverk, det gäller egentligen bara att ta bort eller isolera bitarna som låter och fixa en bra fläkt som gör precis vad som behöver göras och inte mer.

Men räkna på strömförbrukningen. Det kan vara billigare att köpa nya grejer om du slår ut det på något år, eftersom det kanske kan dra ganska mycket mindre ström. Det finns mediacenter/NAS som kanske räcker för dina behov.

[Beavis]
0

Jag som hantverkare tänkte direkt på att ljudisolera klädkammaren Skrattande

dagdrivarn
0

Problemet har bara varit att jag varit tvungen att ha dörren öppen hela tiden pga värmeproblem. Vi bor i hyresrätt och klädkammaren ligger mitt i, alltså ingen möjlighet till någon form av kylning utifrån.

Dörren har alltså fått stå öppen med extrema ljudnivåer till följd :-(

Så ljudisolering är alltså inte ett alternativ Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Inkanyezi
0

Och all den där värmen kommer så klart på din elräkning.

Om du inte behöver den för uppvärmning måste den ju ventileras ut, och det går att göra med en kanal till en lämplig ventilationsöppning, men det kanske är opraktiskt att dra den från klädkammaren.

Därför kan det vara idé att titta på andra alternativ. En NAS/mediacenter kan dra betydligt mindre ström än en dator. Många äldre burkar kommer inte under 60W ens när de är väl trimmade, medan en NAS sällan drar mer än 20W. Det är ganska stor skillnad på värmeutveckling och elräkning. Om skillnaden är 40W och du multiplicerar det med 365x24, så blir det nästan 9000 kWh. Då har du troligen bättre råd att hitta en annan lösning.

[Beavis]
0

Lyssna på inkanyasi han verkar veta vad han snackar om. Ljudisolera din garderob och dessutom fixa ett utlopp för överskottsvärmen kan bli dyrt. Om du inte träffar avtal med värden om att koppla upp dig på värmenätet?

Zepp
0

Tror det blir billigast o enklast att ta tillbaka gubben.. nähe det var ingen god ide. Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Beavis]
0

Jobbigt att teknologi ska va så jävla dyrt… hade velat göra en massa med mina datorer också….

Fridaybrew
0

#4 har trillat på räknemaskinen 40*24*365=350 400 Wh = 350kWh

9000kWh är typ vad en energitörstig stor lägenhet drar. man brukar höfta att en eluppvärmd villa är 20 000+ kWh/år.

Jag skulle byta ut fläktarna för en par 100 kr och köpa lite ljudisolerande material att ha i lådan samt gummibussningar till hårdiskarna. Är det hårdiskarna som låter så är ju hårdiskar superbilligt och inget att fundera på att köpa nytt det är bara göra det isf =)

/Fridaybrew

Inkanyezi
0

Ja jisses, råkade ut för ett häftigt hjärnsläpp där. Jag måste ha varit trött…