Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 4957 ggr
Monky
0

Aktivitetshanteraren Processer

Hej!

Har lite funderingar kring det här med aktivitetshanteraren och alla dessa processer som körs på datorn.

Är det dessa som tar upp RAM minnet? Och vilka är helt onödiga att ha igång? Och hur undviker jag att de startas upp automatiskt?

Om nån vill hjälpa mig så lägger jag upp bilder här på hur det ser ut när jag öppnar aktivitetshanteraren.

Glad

Zepp
0

Använd hellre CCleaner och ta en bild av uppstart.

http://www.filehippo.com/download_ccleaner

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Monky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä men tjena Zepp! Vi ses ju mest på Kolhydrater! Glad

CCleaner har jag, underbart program!

Här kommer bilden….

guraknugen
0

Jisses, finns det ett forum om kolhydrater också? Vad gör jag då här…?

Zepp
0

Som du såg var min lista kortare.

Du vet själv vilka program du vill ha igång hela tiden från start, men jag skulle ta bort; messenger, windovs sidbar, Google toolbar, adobe reder 9, Quicktime, Itune.. men det är jag det.

är du osäker så bara inaktiverar du dem en åt gången och startar om för att se.

Sen så undrar jag varför du har HPsupport på en Dell och om Dellsupporten måste vara påslagen hela tiden?

Har en Compaq och den var lika belastad av alla förinstalerade program.

Sådant som supporttjänster kan man med fördel lägga på skrivbordet och klicka på någon gång om året, ifall de har någon uppdatering.

Monky
0

Ja men det är ju super!! Tusen tack!! Då har jag lite å pillra med en stund!

En liten fråga till bara, i CCleaner står det Avaktivera och Ta bort nyckel, vad är skillnaden och vad ska man välja?

Zepp
0

Avaktivera, så hindrar du bara programet att starta, länken ligger kvar i startfilen så att du kan aktivera den igen om du plötsligt upptäcker att du behöver den.

Ta bort betyder.. ta bort.. då är den borta och vill du få igång funktionen igen får du själv lägga in den eller instalera om programet.

Såg att du inte aktiverat CCleaner för att köra fråns start, det är nästan det bästa, tar bort alla cockies och sånt varje gång du startar.

Är du det mista osäker så avaktivera och starta om så ser du om du behövde funktionen.

Om du skulle avaktivera en viktig systemfunktion så kan du via felsäkert läge återställa det.

Skiter det sig helt gör du en systemåterställning.

Men som sagt mickla inte med något om du är osäker.

Monky
0

Ok! Fixat å trixat lite nu så ska jag se jag se hur det blir.

Det här med att CCleaner inte körs från start, gick in på Inställningar och valde Kör CCleaner automatiskt när datorn startas borde åtgärda det eller?

Zepp
0

Japp så är det tänkt, men har du W7 eller Vista så får du en fråga varje gång om programet skall köras.. f-n så irriterande och jag har inte lyckats komma runt det än.

Monky
0

Jag kör ju CCleaner, defragmenterar och rensar hårddisken mellan varven. Men jag såg att det finns nåt som heter Eraser Portable. Är det nåt som du känner till, som skulle vara bra kanske…?

Monky
0

He he, jag har vista, men om nu allt annat kommer funka snabbare så har jag säkert tid över att trycka JA till att programmet ska köras.

Skrattande

Zepp
0

I din dator?

Är i så fall en Dellgrej antar jag, windows har även diskcleaner.

Näe.. nu hittade jag det, det handlar om att radera filer permanent, vanlig radering görs genom att man bara tar bort filhuvudet.. filen finns kvar tills den skrivs över.

Behövs bara för de som har hemligheter.

http://www.datormagazin.se/frinedladdning/allaprogram/article211249.ece

Monky
0

Ha ha! OK!

Tack snälla du för all hjälp!! Skrattande

[Woozy]
0

Gör en egen tjänst via Regedit och sen så väljer du att alltid starta denna tjänst som admin… Busenkelt.. Glad