docx?
När jag bilägger en fil i mina mail får de ändelsen docx.
Många av mina mottagare kan inte öppna bilagan.
Var kommer x:et ifrån? Och varför kan inte andra öppna filen?
Jag använder Windows7 och Chrome.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
docx är det nya kompriemrade wordformatet som stöds enbart utav ms office 2007-2010 samt nyare versioner av openoffice. Det är inte din mail som skapar tillägget utan det är att du sparar i det formatet. Om andra inte kan läsa det så spara i det gamla wordformatet doc.
Notera att docx är standard medan doc är inte det

Då får jag säga åt de andra att uppdatera till nyare version då? 
Det är riktigt. Jag har sett att då jag sparar mina dokument så är docx förvalt och de sparas så. Jag får vara mer observant och styra till doc.
Tom
Annars om de bara ska läsa så är ju pdf är föredra. Office 2007-2010 kan spara i pdf format.
Notera också att de DOCX-filer som skapas av MS Office inte är strikt kompatibla med den variant som blev standarden ISO/IEC 29500:2008 (OO-XML). Det är därmed lika osäkert som det alltid varit, huruvida dokument skapade i ett program kan öppnas felfritt i ett annat program.
#0: Menar du att Google Chrome kan öppna OO-XML-dokument?
Som vanligt är inte docx OO write filer 100% kompatibla men nästan. Man får gå igenom dem när man öppnat och kolla tabulaturer mm innan man skriver ut.

#4. Jag har ännu inte mottagit något mail som jag inte kunnat öppna med Chrome (om jag nu förstod din fråga rätt).
Och har nog bara gjort något mycket enstaka utskrift. Utan problem.
Jag har dock inte kollat vad avsändaren använt för program, men är ganska övertygad om att mina vänner till 99% använder IE8.
Tom
#6: Använder du Google Chrome som e-postklient alltså? Fast jag kollade just och i min version går ju inte det…
Så jag antar att du har någon webb-baserad e-post, exempelvis Gmail, Yahoo eller vad det nu kan vara, så nu får vi försöka skilja på äpplen och päron här:
Att du klickar på en länk eller liknande i Google Chrome är vi väl alla införstådda med, men frågan är vad som händer när dokumentet (i detta fall ett DOCX) öppnas. Öppnas det inuti Google Chrome (känns inte så troligt) eller öppnas något annat program med dokumentet, exempelvis MS Word, som du verkar ha på din dator?
Och i #0 skrev du: ”När jag bilägger en fil i mina mail får de ändelsen docx.”
Vilken ändelse hade filen innan? Det känns ju lite märkligt att ändelsen skulle ändras bara för att man skickar den som bilaga i ett e-postmeddelande…
He he jag bara utgick ifrån att Tom-b Hade minst Word 2007. och inte visste att det sparade i formatet .docx
Verkar konstigt om hans mejlklient ändrar formatet på bifogade filer.
Jag kan ha missuppfattat allt med chrome? (laddade ner den inatt) Men jag trodde chrome bara var en webbläsare som FF och MSE.

Min okunnighet gör väl att jag är dålig på att informera rätt.
I det senaste fallet, då mottagare inte kunde öppna gäller:
Iaf en av mottagarna har Word 2000 (tror jag).
Jag skriver dokumentet i World. World 2007! Så jag förmodar att det är där det öppnas också.
Jag trycker på Spara som, gör inga inställningar själv, bara var det skall sparas.
Sänder det som bilaga genom live.se (Hotmail).
Hela tiden ligger Chrome som Webbläsare. Antar jag då jag inte medvetet gjort några ändringar.
Igår gjorde jag som förslaget ovan: Sparade om dokumentet i Ms 2003 - ? (kommer inte ihåg om det står 2006 eller), och då blev ändelsen .doc. Då hade mottagarna inga svårigheter att öppna.
Tom
#9: Förutom att jag antar att du menar Word 2007 och inte World 2007 (det halkade visst in ett ”l” där, men det kanske är lätt hänt och kanske egentligen inte hade behövt kommenteras) så kan vi alltså en gång för alla slå fast:
- Google Chrome är enbart en webbläsare, i likhet med många andra webbläsare, och har alltså egentligen inget med frågeställningen att göra. Den är, så att säga, inte inblandad i själv problemet.
- Filändelsen ändras aldrig, utan skapades ursprungligen av MS Word i kombinationen med användaren, i och med att användaren inte aktivt valde något annat format, och bibehålls genom hela kedjan av händelser.
Problemet var alltså enbart att vissa mottagare inte kan öppna DOCX-filer och några lösningar på detta problem verkar redan ha presenterats genom de olika inlägg man kan läsa ovan.
Är det någon mer än jag som tror att det skulle vara bra om man hade någon stående tråd, eller ”klistrad” kanske man säger, om lite grundläggande saker när det gäller datorer, framför allt mjukvarumässigt? Och kanske även en tråd om hårdvara, för den delen. Tråden behöver kanske inte vara så lång och inte heller särskilt djupgående. Man kan ju ha lite länkar för den som vill veta mer om något specifikt som nämns och så vidare.
Känner på mig att jag är ensam om att tycka så, men nu har jag kastat ut frågan lite i alla fall, även om det kanske hade varit bättre att göra det i en ny tråd, kom jag just på…

Det skulle också underlätta en hel del om folk i stället för att använda diverse mystiska Microsoft-format som aldrig har varit standard, och som aldrig kommer att bli det heller, ginge över till att använda öppna dokumentformat. Om man av något för mig outgrundligt skäl inte vill använda OpenOffice eller StarOffice, kan man ju åtminstone skicka över sina dokument i PDF-format, vilket numera är standard, så slipper man ju den här sortens problem.
Hela problemet är att Microsoft har femtioelva olika format som inte funkar med deras egna program. Vi som har slängt ut Microsoft ur våra datorer har inte såna här problem.
#11: Jo, det kan man ju hålla med om, men om man vill stånga huvudet blodig kan man ju göra det mot en vägg istället; då ser man ju i alla fall tydliga resultat (det rinner ner i ögonen)…
Skämt åsido, jag tänkte mer det där med att folk, utan att peka ut någon särskild – det verkar vara väldigt många, har så svårt att skilja på vad som är vad. Vad är en dator? Vad är data? Vad är ett operativsystem? Vad är en webbläsare? Vad är ett program?
Och när det gäller hårdvara ser man ju till och med ibland folk som kallar datorn för hårddisk och många har ju en totalförvirrad vokabulär över huvud taget, så att det är näst intill omöjligt att veta vad de menar. Kanske en enkel ordlista eller liknande kunde vara på sin plats? Har ju sett folk som tror att datorn ska bli snabbare om de raderar filer från hårddisken för att frigöra mer minne exempelvis, för att de hört någonstans att datorn går långsamt om minnet är fullt.
Helt enkelt någon som gör det lättare för folk som kanske inte vill fördjupa sig i exakt hur en dator fungerar, att åtminstone kunna läsa någon kortfattad tråd om vad som är vad i en dator innan man ställer sin fråga. Gärna då på ett enkelt språk för att inte avskräcka folk från att ställa frågor.
Det är kanske oerhört svårt att få till något vettigt, vad vet jag? Men har någon försökt?

Ja, ni har ju typexemplet i undertecknad, som inte är så insatt i datorns funktion.
Visst vet jag att Chrome är en webbläsare, men jag har t ex ingen aning om i vad mån en sådan är inblandad eller ej när jag skriver dokument i Word (naturligtvs) eller skicka mail.
Genom min, kanske för andra, enkla fråga om docx, så har jag fått en väldigt massa information, som är väldigt bra och nyttigt. Och jag tackar för det.
Och så hoppas jag Inkanyezi förstår att jag, och förmodligen många med mig, inte har en aning om vad som är standard, utan lever i den tron att om jag trycker på en knapp utan att göra några ändringsinställningar i ett Windowsprogram, så är standarden förinställd. Och därmed funkar i andra Windowsprogram.
Inkanyezi tycks mena att alla och envar skall gå en 100-poängskurs (siffran huggen i luften) i datorkunskap och få ett "körkort" innan vi får lov att använda datorn.
Jag föredrar att köra på tills problem uppstår, som i detta fallet, och då ställa frågan. På detta forum får man oftast vettiga och förklarande svar. Men det finns förmodligen också andra ställen att ställa frågor, om nu Inkanyezi blir så irriterad på oss icke kunniga. Men antagligen kommer jag då och då ställa lika dumma (enligt Inkanyezi) och enkla frågor som denna på detta forum. Inkanyezi kan ju hoppa över och läsa när du ser att det är jag som skrivit.
Jag har prövat Open office, men jag trivdes inte. Jag hittade helt enkelt inte en del funktioner (fråga mig nu inte vilka, för det minns jag inte) där jag vant mig att hitta dem. Jag kan nämna att även på OO råkade jag ut för samma problem som med docx. Där hittade jag dock själv en lösning, men jag begrep ju inte ett dugg varför.
Men nu har jag lärt mig en del tack vare era svar och kompleteringsfrågor. TACK!
Tom
Ni som är admin på sajten kanske skulle skriva en liten fusklista med olika ord och begrepp? och lägga den överst i någon kategori?
Kan ju vara något för dem som e helt gröna att läsa?.
FÖ. som en liten förklaring: MS har blivit så stora att de väljer att skita helt i olika överenskomna standardiseringar, och de gör sina egna modifieringar av olika script och språk.

Nej Tom, jag är inte irriterad på dig, och jag tror inte heller att du är dum. Förhoppningsvis har jag inte heller antytt någonting sådant.
Men i datorvärlden finns ett antal standarder, som är mycket bra, och som också används officiellt i den Europeiska Unionen. Där ingår ingenting som bara funkar med vissa versioner av Microsofts program. De öppna standarder som används av Open Office fungerar för alla. Om man inte har programmet är det bara att tanka ner det, installera och köra, oavsett operativsystem.
Fria Linuxdistributioner, som Ubuntu och ett otal andra, och också de som man betalar för, innehåller alltid verktygen för att göra standarddokument. Programmen finns också för Windows och Macintosh, och eftersom källkoden är öppen kan de kompileras också för andra operativsystem. Det är fritt att tanka ner, väl dokumenterat, och det finns också betalversioner med support. Open Office är till exempel i stort sett identisk med Star Office, som säljs.
När det gäller dokument som skickas i e-post, så finns ju två varianter, den ena när man ska kunna jobba med och ändra i dokumentet, och då passar ju .odt bra, eftersom det öppnas för bearbetning, och om dokumentet inte ska bearbetas, är det lämpligt att använda PDF, som Adobe har släppt fritt, och som också numera är en standard. Hela specifikationen finns att hämta, och vem som helst får göra program som läser och skriver PDF.
När man har varit med ett antal år och sett hur Microsoftformaten har kommit och gått blir man luttrad. Jag ser det som ett stort problem att man måste konvertera sina dokument till en senare version om man graderar upp; det borde inte vara på det viset. Microsoft är ju inte ensamma om det, samma problem hade vi med PageMaker och med Autodesk, och i regel går det inte att hoppa över en version. Man kan alltså uppgradera till nästa version och konvertera sina filer, men för att konvertera till versionen därefter måste man först konvertera till mellanversionen, och ofta kan man inte få tag på vertkyg för att göra det.
Så det är på fullt allvar som jag föreslår att inte använda Microsofts program, och det handlar inte om att de kostar pengar, utan det är för att formaten inte är öppna och inte följer standard. Det är ju faktiskt inte Microsofts dokument, de är dina och mina, och jag tycker att ett minsta krav är att vi ska kunna använda dem också efter uppgraderingar av programvaran.

Ok! Då har lärt mig ytterligare något.
Som jag sa kör jag Chrome, och trivs mycket bra.
När jag använde Open Office hade jag Firefox. Jag förmodar att vilken webbläsare man har inte inverkar på OO. Men Ff upplevde jag som så småningom som väldigt trögt, Och ganska ofta när jag lekte med något litet spel (på Facebook) var det ofta som det blev stopp. Det blir inte alls lika ofta med Chrome. Varför det nu blir så, vet jag ju inte, men jag är medveten om att mitt grafikkort inte är av häftigaste sorten.
Blir Ff bättre när ver 4 kommer?
Många rekommenderar OO, så jag får väl göra ett försök till. Jag har det installerat, så det är enkelt att göra en liten test igen.
Tom
Om du ska testa OpenOffice.org igen kanske du ska uppgradera det först, om det var länge sedan du använde det. Det har säkert hänt en del.
Om Firefox blir bättre kan man nog bara spekulera om. Ofta är det väl så, när en ny stor uppgradering kommer, från exempelvis 3.x till 4.0, att de första versionerna av det nya har sina barnsjukdomar, så jag skulle nog inte förvänta mig att det är bättre än gamla versionen i alla aspekter förrän kanske 4.1 eller så, men den som lever får se…

Open Office org 3.2 är den version jag har.
Är det på Sun jag kollar vilken som är senast?
Tom
En kvart senare:
Jag hittade uppdateringen på OO hemsida. Där stod ovanstående ver.nr som senaste.
Tom
Bra att du hittade för er andra som inte vet det så finns Open Office på http://www.openoffice.org

En fråga till om att spara.
När man sparar ett Worddokument eller Exeldokument så tycks MS.docx vara förvalt som standard.
Kan man ändra på det på något sätt till t ex PDF-format, så man slipper varje gång klicka in sig på rullningslistan och gå neråt för att hitta PDF?
PDF skulle alltså bli den autjomatiska standarden som man sparar i.
Tom
När du skall spara ett dokument i Word 2007 eller liknande som har docx Så väljer du "Spara som" och i den vyn kan du välja pdf eller word 97-2003. Väljer du ett alternativ där och går vidare, kan du i boxen under namnavalsrutan välja format i en list eller vad man nu kallar det bara att klicka på neråt pilen och välja i rullningslisten.

Hej Beavis!
Jo, det där har jag nu lärt mig genom den här diskussionen.
Men om jag sparar ett dokument utan att göra ett eget val, så sparas ju dokumentet som docx. För det är det som stå överst i den där rullningsrutan.
Jag undrade om man skulle kunna t ex flytta upp PDF så det är den som står överst och blir det automatiska valet.
Tom
#22: Kan tyvärr inte svara på det då jag inte har programmet ifråga, men det går att göra i OpenOffice.org, så på något sätt går det nog att göra även i de olika program som ingår i MS Office. Det kanske finns något som heter ”inställningar” i någon meny eller något? Fast MS Office kanske inte har menyer numera?

Det är inte vettigt att ha PDF som det första och automatiska valet, eftersom man i så fall sparar dokumentet i ett format som man inte kan bearbeta. En av de bärande idéerna med PDF är att formatet är låst.
Så självklart ska en ordbehandlare spara i ett format som går att jobba vidare med. Problemet med Microsofts "format" är att de ändras slumpmässigt under resans gång, så att nästa gång du uppdaterar programmet, så står du med lång näsa när du ska öppna dina gamla dokument. Docx är precis som alla andra filändelser som Microsoft använder inte ett filformat, utan bara en ändelse, som talar om för Windows vilket program som borde kunna användas för att öppna och bearbeta det. Det tidigare tillägget .doc har kapats av Micsosoft, när de gjorde ordbehandlaren Word, där man bestämde sig för att kalla ordbehandlarens filer så, trots att ändelsen tidigare hade använts främst till rena textdokument.
Det skapade en hel del problem då, och det blev inte bättre av att för varje ny version tillkom saker som den äldre versionen inte kunde tolka, och den nya kunde inte öppna dokument som var skapade i en version två snäpp före, utan bara den närmast föregående.
Så det vi talar om är inte ett filformat, utan en filändelse som för tillfället används för ett visst format, men som i morgon kan gälla ett helt annat format. Men ändå är det så, att så länge man bearbetar ett dokument, är det bäst att ha det i ett format som går att bearbeta, så när man spar ska det så klart ha formatet som programmet föredrar. Det är när man ska skicka det till andra, som man måste välja ett format som andra kan öppna.

Ytterligare en nyttig lärdom!
Ibland så vet jag om en del grundläggande saker, som t ex att PDF formatet inte är ändringsbart.
Men sen är det det där att sätta in det i hur det fungerar i verkligheten.
Men då kan jag ju ställa om frågan, men ersätta PDF med .doc.
För som det nu är så sparas alltså dokumentet i .docx. Men när jag skall skicka det vidare måste jag spara om det i .doc, PDF eller dyligt. Har jag fattat rätt. Isf jätteklumpigt att behöva göra om saker två gånger.
Vad är det som gör .docx så mycket bättre än .doc? Eller är det bara Microsoft som skall djävlas med andra användare? Och få oss alla att hela tiden uppgradera.
Jag är, som väl de flesta, väldigt fast rotat i Microsoft, och har egentligen aldrig fattat varför ni lite duktigare jämt klagar på det. MEN nu börjar jag begripa bättre.
Tom

Nja, de gör det knappast för att djävlas, det tror jag inte ett ögonblick.
De är inte heller ensamma om att göra uppgraderingar som gör det svårare att använda äldre dokument. Men det finns ganska många program på marknaden, och man kan knappast begära att alla ska ha alla program i sin dator, för att kunna öppna varje slags dokument.
I företaget där jag jobbade hade den lokala avdelningen MSOffice, medan moderbolaget sedan länge hade Lotus för alla dokument. Eftersom Lotus släppte SmartSuite 97 som bilaga i en datortidning, installerade jag WordPro 97 och kunde öppna sånt som skickades till oss och konvertera det till Word-format (Word 93, Word 6), men andra på företaget kom alltid till mig för att jag skulle fixa det, när de hade fått en wpr-fil.
Och för kompatibiliteten valde jag alltid att spara som Word 6, som faktiskt kunde öppnas av alla på företaget, även om det inte fullt stöder alla objekt som är möjliga att hantera i Word 97.
Enklast är så klart, när man skickar ett dokument, att ge det ett format som alla kan öppna, och om det inte ska bearbetas, så är PDF ett vettigt val, eftersom det är standard och alla kan tanka hem ett program gratis för att öppna, om det inte redan finns i datorn. Sedan kan det vara egalt om programmet är Foxit eller Evince eller någon av de hundratals andra dokumentvisare som finns.

OK! Jag kan bara säga, att jag lärt mig mycket på denna diskussion.
Det är bara att hoppas att någon annan också haft nytta av den.
Tack alla för era förklarande inlägg.
Tom

Jomenvisst! Så hittade jag det. Och den ändringen tycks fungera.
Men jag skall dock fortsätta pröva Open Office.
Tack från Tom.
Har inte läst igenom. Men om jag skriver i min nya Word. Så väljer jag att spara som doc format om jag vet att en person inte har den nya word.
Man kan ju välja format att spara i
Var rädda om varandra
#28 Tack för det tipset. Det hade jag helt missat att man kunde göra.
Själv har jag fått lida lite pga att filer jag skickat till arbetsgivare eller velat öppna på en arbetsplats varit i fel format… Totalknas sabbar jävligt mycket men jag antar att det är en i raden av knep för att få oss att köpa nya office utgåvor?