Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1808 ggr
johan
0

Att tänka på vid datorköp

Vad tycker ni är viktigast att tänka på när man köper ny dator? Motivera gärna ditt svar och nämn om det är skillnad för stationär eller bärbar dator.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Att ta reda på sina behov och utifrån det välja rätt typ av dator.

Ska man ha en dator för de senaste spelen så duger det inte med en budjetdator. Men ska man bara surfa lite och betala räkningar så duger vad som helst.

Bärbar dator och trådlöst nätverk är väldigt smidigt och bekvämt.

Tom
0

Två skärmar värdesätter jag mycket. Jag skulle gärna ha ännu fler om det fanns smidiga lösningar som inte kostade skjortan.

tom

Pizza_DUDE
0

Uppgraderingsmöjligheter.. Jag iallafall känner att det ska vara relativt lätt att sätta i en ny hårddisk, eller mer minne, osv. Om man köper en dator som man aldrig kan ändra på så är den bara bra för stunden.

kari
0

Tycker att det är bärbar som gäller idag. I o m att den innehåller det mesta inbyggt så har man allting med sig utan en massa lösa kablar. En viktig sak att tänka på, för det mesta så sitter det 2 minnemoduler på datorn ( Tex 2x 256 Meg) på dom befintliga slotten. Man skall ha dubbelt så mycket minne som man har tänkt från början. För eller senare så uppgraderar man alla fall. Det är bättre att ha en 512 Meg och ett ledigt slott om man snålar i början. Annars så får man kasta en minnemodul vid senare uppgradering.

Nu spelar jag inte men har testat Doom3 och det var inga problem att spela. Tycker att grafikkorts behovet är ganska överdrivet idag.

Övrigt så en kraftig bärbar kan användas till alla ändamål så att en stationär har blivit en dinosaurie från forna tider. Detta om priset inte spelar någon större roll.

// kari

Saber
0

Enkelt, en dator i dag ska minst ha 2gig minne, dual sli-slots för möjlig uppgradering til två grafikkort när spelen snart kräver det.  Ett eller två Pci-Express grafikkort med ungifär 256mb minne vardera. Gärna Gefore FX7800.  Två CPU:er är inte häller fel för snabbare beräknings kraft, minst 64 bitars för att splippa byta när windows Vista släpps i höst.

Erik
0

… och så behöver man (minst) en bra skärm, ett tangentbord och en "riktig" optisk mus.

Oskar
0

Förut var prio ett för mig processor och minne. Nu har dock i stort sett alla tillräckligt av den varan för mina behov. Så nu tittar jag mer efter bra grafikkort/skärm samt anslutningsmöjligheter i form av trådlöst nätverk, blåtand, kortläsare odyl.

Oskar

Tom
0

En annan sak som jag värdesätter är en tyst dator.

Tom

johan
0

Jag håller med dig Tom. Tyvärr är det rätt svårt att avgöra detta i butik eller över nätet.

Sedan är det ju också så att en helt ny dator ofta är tyst, men efter en tid så börjar den låta mer. I synnerhet om man sätter in en extra hårddisk eller liknande.

Mvh // Johan