Trasig laddarsladd, tacksam för snabbt svar!
Hej!
Jag har problemet med att min kanin precis har tuggat i sig sladden till laddaren på min bärbara dator, den delen som går mellan sjävla adaptern och datorn. Det svarta "skalet" är av på vissa ställen och på ett ställe har hon tagit sig ner till de silvriga trådarna (stå ut med mig, jag kan inte orden). Kan man laga det på något sätt eller är det bara att slänga ut cirka 1000 spänn på en ny?
Tacksam för snabbt svar!
/ Teknikhandikappad
(Är det placerat i fel grupp så byt gärna)
Prova att tjacka eltejp på närmsta affär är det ingen stor skada kan det hjälpa att dra några varv.

Rätt grupp är det absolut, även om kaninen tyckte den var mjuk.
Om den funkar, och inga ledningar är av, så isolera dem är enklast.
Skulle de ha gått av, kan man löda ihop och isolera ordentligt efteråt.
Om ledningar som ligger bredvid varandra har blivit nakna, måste de isoleras från varandra, för att det inte ska bli kortslutning.
Svårt att förklara, men det som jag tror är koppartrådar har gått av och spretar lite här och där. Det sprakade medan laddaren fortfarande var kopplade till eluttag… Har fått tag på en kompis som tror att det borde gå att kapa av och snurra om. På nåt sätt, inget jag vågar mig på själv direkt, haha. Tack för era svar!

Kompisen har rätt. Man måste se till att snurra ihop rätt ledningar, och sen måste man isolera dem ordentligt från varandra.
Jag har aldrig lagat en laddarsladd men det borde väll egentligen vara samma princip som andra sladdar?
Är den så skadad att det sprakar , ska du nog ta et lugnt med den.
Beroende på vart på sladden "brottet" sitter kan du klippa av där, skala av ca 2cm på sladden och återfästa den i kontakten vilket du gör genom att skruva upp den ( 1 skruv vanligen) ta loss den gamla sladden. sära på de två ledningarna i den nya ledningen och fästa de nakna kopparledningarna där den tidigare stumpen satt.
Är det en sådan man sticker ner trådarna i för att fästa får inget koppar "synas" efteråt för då kan det bli knas.
Jag skulle rekommendera att kasta den där laddaren och köpa ny.
Men visst, vill du ev bränna din bärbara så löd ihop spolen och kör på.
Spolens koppartrådar är lackade, och har exakt längd för att ge rätt spänning etc.
Ska du trots allt försöka laga den, så mät volten INNAN du kopplar in datorn. Vad som händer vid hög belastning vill jag inte spekulera i.
Mycket möjligt att det funkar…

Nja Woozy, det handlar visst om sladden mellan laddaren och datorn. Den har vanligen bara två ledningar, plus och minus, och datorer brukar förses med mellan 17 och 20 volt likspänning, och där är det inget problem med längden på ledningarna. Om själva laddaren är oskadad, så kan den där ledningen skarvas utan större problem. Och det finns inga skruvar i kontakterna, men man kan klippa av ledningen och snurra ihop rätt trådar med varann och sedan isolera dem. Lödning behövs inte, det räcker med att tvinna ihop dem hårt och sedan isolera.
Om man kapar en sladd på det här sättet, så bör man kapa den om lott, så att man kapar de två ledningarna på olika ställe längs sladden. Då är risken mindre att de kommer i kontakt med varandra när man sedan drar isolering över.
Men det är viktigt att man tvinnar ihop rätt ledningar för att inte polerna ska växlas. Laddaren ska vara kortslutningssäker; det är ett villkor för CE-märkningen. Den ska inte gå sönder av att man kortsluter, utan den ska tåla kortslutning utan att överhettas. Datorn kan inte heller gå sönder av att ha en kortsluten ingång; det är däremot möjligt (men osannolikt) att den kan skadas om laddaren är felpolad. Vanligen finns en diod på datorns ingång så att en felpolad laddare bara inte ger någon ström; samma diod hindrar att en kortsluten ledning som ansluts tar ström från batteriet.
Ahhh ok då fatta jag fel…
Ja den kabeln är ju bara att löda ihop och sen köra med krympslang.
Trodde det va spolen som åsyftades… (är trött och seg
)
Det enda man behöver tänka på där är att kolla polarisationen.. 

Det är värt att tänka på för alla djurägare, att sladdar är väldigt gnagvänliga.
En bekant till mig råkade ut för att en elsladd som låg på golvet hade blivit skadad av att en hundvalp bet i den. Han såg inte när det hände, men när han trampade på sladden fick han en stöt, och upptäckte skadan. När han sedan lyfte upp sladden sprang valpen in under sängen och ynkade.
Det fanns flera bitmärken, och tydligen hade sladden så att säga "sagt ifrån", för valpen rörde aldrig mer en sladd.
#9 En positiv bieffekt då. Det ska väll sägas att har na absolut ingen kunskap om el ska man kanske hellre köpa en ny laddare.
Men kan man lite kan man gott prova.

ett tips kan vara att köpa ersättnings laddare på ex. clas ohlson konstar ca. 500
/RL