Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1734 ggr
Lynxx
0

Mozillas tunga webbläsartest

Mozillas tunga webbläsartest

http://www.idg.se/2.1085/1.340455/har-provar-du-mozillas-tunga-webblasartest

"Nu släpper Mozilla sitt eget prestandatest "Kraken" - testet består av 15 moment som körs tio gånger för att plocka ut ett medelvärde. Testet tar flera minuter att genomföra.

Rob Sayre på Mozilla skriver att Firefox 4 är för närvarande hela 2,5 gånger snabbare än Firefox 3.6 på Kraken 1.0."

-----

/L

[Woozy]
0

Låter trevligt att FF4 är så pass mkt snabbare.. Då har man nåt att längta efter då. Glad

guraknugen
0

Testade just den sidan. Blev ett lite annat resultat på den än vad jag sett tidigare. Skrev en tråd här om detta för någon vecka sedan, då jag hade testat Google Chrome, Firefox och Opera (med andra ord de tre webbläsare jag har installerade på min dator). Den gången visade sig Google Chrome vara snabbast, tätt följd av Opera medan Firefox var ganska mycket långsammare.

Med detta testet fick jag som sagt ett annat resultat, men jag ska säga med en gång att jag gjorde testet väldigt ovetenskapligt. Stängde inga program och alla tre webbläsarna var öppna samtidigt under testet, dock gjorde jag testet på en webbläsare i taget. Jag arbetade dock inte med datorn under tiden.

I Firefox hade jag en flik öppen (testet och inget annat), i Google Chrome var det tre och i Opera hade jag 15 flikar öppna varav en var tom.

Jag använde följande versioner:

• Firefox 3.6.9
  • Google Chrome 6.0.472.55
  • Opera 10.70

Operativsystemet är Ubuntu 10.04 som vanligt.

Min dator, en bärbar från 2006, är ganska slö så siffrorna i sig är inte så intressanta, men kanske kan det inbördes förhållandet vara desto mer intressant, i alla fall för mig som använder just denna dator – andra kanske får andra resultat eftersom det skiljer i hårdvara, operativsystem och annat. Så jag anger relativa siffror nedan och låter den snabbaste webbläsaren få värdet 1 och de som är långsammare får följaktligen ett tal större än 1, exempelvis 2 om det tog dubbelt så lång tid, alltså om webbläsaren är hälften så snabb.

1. Opera: 1,00
  2. Google Chrome: 1,43
  3. Firefox: 2,32

Så det verkar som att detta test gynnar Opera mer än de test jag gjort tidigare, eller kanske missgynnar Google Chrome, svårt att säga.

Vet inte om man kan dra några större slutsatser av detta, men om det stämmer att nya Firefox blir 2,5 gånger snabbare än nuvarande version så borde ju nya Firefox då hamna på ungefär samma nivå som Opera 10.70, enligt mina siffror, som dock har en massa felkällor som jag beskrev ovan, som sagt.

Var andra webbläsare hamnar vet jag ju inte då jag inte har några andra installerade för tillfället. Safari och Internet Explorer kan jag ju ändå inte testa, då det inte finns några Linux-versioner av dessa vad jag vet.